Prodejte část firmy

13. listopadu 2009, 18:12 - Vadim Fojtík
13. listopadu 2009, 18:12

Pražskému dopravnímu podniku chybí v rozpočtu dvě miliardy korun

Pojedou autobusy, tramvaje a metro, nebo ne? Základní otázka, nad kterou minulý týden přemýšlela většina obyvatel Prahy využívající městskou hromadnou dopravu. Odboráři Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) totiž celý minulý týden vyjednávali s vedením firmy a pražským magistrátem o splnění sedmi podmínek. Pokud by se tak nestalo, hrozily odbory vyhlášením stávky, která by ochromila dopravu v metropoli. Nejen že zaměstnanci DPP ukázali, že síla odborů neupadá ani po roce 1989, zároveň však poukázali na to, že je nutné řešit nejen ekonomickou situaci, ale i procesní chyby v organizaci dopravy na území hlavního města. Kromě jiného i to, že největšímu provozovateli MHD v zemi chybí v rozpočtu zhruba dvě miliardy korun.
Odboráři si vymínili, že nebudou stávkovat, pokud jim vedení firmy a pražského magistrátu splní jejich sedm požadavků. Na jejich splnění se nakonec po několikahodinovém pátečním jednání obě strany dohodly. Tedy, předložení plánu dofinancování ztráty za rok 2009, ukončit spolupráci s firmou BNV Consulting, která pro DPP zpracovává audit a přípravu outsourcingu některých činností, a zároveň projekty rozjeté uvedenou společností prověřit. Dalším splněným požadavkem bylo nastavení standardu kvality pro všechny dopravce v Praze a pátým ukončení spolupráce s Radkem Novotným, který má na starosti transformaci Dopravního podniku. Nejsložitější jednání se týkala plánovaného propouštění zaměstnanců. Těch chtělo vedení firmy vyhodit zhruba tři stovky ke konci ledna příštího roku. Splněn byl i požadavek, aby podnik ukončil všechny outsorsingy nebo prodeje mající pro chod firmy strategický význam.

Týdeník EURO hovořil o aktuálních problémech Dopravního podniku s expertem na danou problematiku. Ivan Špingl čtyři roky působil jako poradce generálního ředitele DPP Milana Houfka. Pro manažera, který v roce 2005 náhle zemřel, připravil studii strategického řízení dopravního podniku a jeho rozvoje v kontextu integrovaného systému pražské dopravy.

EURO: Soudíte, že je ekonomická situace DPP skutečně tak vážná, jak je popisována v médiích? ŠPINGL: Z toho, co vím, jsem nenabyl dojmu, že je situace v DPP tak vážná ve smyslu insolventnosti. Jako kritickou vnímám situaci v tom, že zástupci vedení dopravního podniku v posledních dnech poskytují médiím informace, z nichž vyplývá, že DPP ještě začátkem listopadu 2009 nemá rozpočet na letošní rok!

EURO: Co je podle vás příčinou současného stavu DPP? ŠPINGL: Zásadním momentem je až zmatečný systém stávajícího vrcholového vedení. Ačkoliv je to akciová společnost, tak vlastně funguje jako příspěvková organizace. DPP žije z roku na rok, jak se říká - co dům, v tomto případě radnice, dá. Pokud vím, tak dopravní podnik nemá žádný, ani střednědobý, natož dlouhodobý plán. Žádnou strategii hodnou svého jména.

EURO: Několik let jste působil jako poradce někdejšího generálního ředitele. Nenesete tak na aktuální situaci podniku část viny? ŠPINGL: Pan Houfek byl s mou prací spokojen. Po jeho tragické smrti jsem byl poměrně rychle „odejit“, ačkoliv jsem měl ještě smlouvu na rok a půl. Pokud by někdo poukázal na nedokonalosti či chyby, jež nastaly při řízení DPP ve strategicko-manažerské rovině v dané době, a já se na nich nějak podílel, svou spoluúčast bych jistě uznal. V současnosti nikomu v DPP neradím, a nemohu tedy chod této organizace nijak ovlivňovat.

EURO: Vidíte ze současné situace DPP nějaké východisko? ŠPINGL: V principu je to velmi jednoduché. Doporučil bych, aby byla zřízena centrální městská autorita, jakýsi organizátor, který spojí všechny druhy dopravy. Zároveň by bylo vhodné, aby se na chodu organizátora podílely všechny zájmové skupiny, tedy cestující, stát, kraj, město, dodavatelé, obchodní partneři a odbory. Rovněž jsem přesvědčen, že by se chování DPP skokem změnilo – v pozitivním smyslu – kdyby byl podnik vystaven ostrému konkurenčnímu boji. Řešením by bylo jeho aspoň malou část prodat soukromé firmě.

EURO: Je možné označit současné dění v DPP za boj zájmových skupin o kontrolu nad miliardovými tendry? ŠPINGL: Nemám relevantní informace, ale jistě tomu tak bude. A nejde jen o miliardové tendry, v DPP zuří jistě i bitva o tendry stamilionové, desetimilionové, milionové, statisícové… DPP je velká, zdravá firma, která platí, a ucházet se o její zakázky je legitimní. Prostředí globální hyperkonkurence přivádí všechny subjekty veřejného i privátního sektoru do tvrdých konkurenčních střetů. Tak to prostě je. Finanční krize či recese tento boj aktuálně ještě vyhrocuje.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít