Menu Zavřít

Prodejcům hrozí milionová pokuta

10. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Minulý týden začala vlna povánočních výprodejů. Někteří obchodníci ale na ně nebudou vzpomínat v dobrém. Jejich praktiky totiž vyburcovaly nejen státní kontrolu, ale isamotného ministra průmyslu a obchodu.

Minulý týden začala vlna povánočních výprodejů. Někteří obchodníci ale na ně nebudou vzpomínat v dobrém. Jejich praktiky totiž vyburcovaly nejen státní kontrolu, ale isamotného ministra průmyslu a obchodu.

Nekorunovanými králi hlavních povánočních výprodejů, které letos začaly dříve než v předchozích letech, se staly hypermarkety sítě Carrefour. Pod sloganem SLEVA STOLETÍ začaly nabízet zboží zlevněné až o 90 procent původní ceny. V pondělí 3. ledna ráno se před těmito hypermarkety strhla doslova mela. Tisíce lidí toužilo levně nakoupit. Jenže: Problém nastal v okamžiku, kdy řada zákazníků - po dlouhém čekání na příjezdových komunikacích a vítězném boji o nákupní košík - zlevněné zboží v prodejně vůbec nenašla. Nebylo totiž buď vůbec k dispozici, nebo se dostalo jen na pár prvních šťastlivců. „Čekám tady dvě hodiny a pak zjistím, že levný digitální fotoaparát z katalogu vůbec neměli,“ řekl Profitu jeden ze zákazníků pražského hypermarketu Carrefour. Jiný z nakupujících přišel pro pračku se sušičkou, kterou také marně hledal. Lednová kampaň Carrefouru patřila podle odborníků k běžným obchodním trikům. Obchodní řetězce podle nich počítají s tím, že většina zákazníků se ke zlevněnému zboží nedostane. N a tyto situace pamatují prohlášením, že nabídka platí do vyprodání zásob. Podle zákona musí mít ale všechny pobočky řetězce na skladě zboží nabízené v reklamním letáku.

ZASAHUJE STÁT

Nedostatek některého zboží z katalogové nabídky ve výprodeji připustila imluvčí Carrefouru Jana Havlíčková. „Jedná se o výprodeje zbytku neprodaného zboží. Navíc nemůžeme garantovat, že uvedená nabídka platí ve všech hypermarketech,“ prohlásila. Tady však nastupuje přísná litera zákona. „Carrefour ve svém katalogu deklaroval, že tam určité zboží je, ale ono tam vůbec nebylo. V tomto případě se jedná de facto o klamání spotřebitele,“ tvrdí ředitel České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Pěkný. N a základě stížností občanů dokonce sám ministr průmyslu a obchodu Milan Urban svolal urychleně schůzku svedením ČOI a poslal na hypermarkety Carrefour kontrolu. Ta má za úkol prověřit, zda zboží nabízené v katalogu bylo, či nebylo ve všech obchodech této sítě. Sama Havlíčková si však myslí, že firma nic nezanedbala právě z toho důvodu, že šlo pouze o výprodeje zboží, nikoliv o klasickou nabídku. Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ivo Mravinac dodal, že ministerstvo zatím výsledky kontroly nemá. Pokud zjistí, že Carrefour porušil zákon, vyvodí se z toho prý důsledky. První výsledky kontrol oznámila ČOI ve čtvrtek. „Zjistili jsme také, že původní cena některých výrobků uváděná v letáku, od které se odvíjela novoroční sleva, byla vyšší než prosincová cena tohoto zboží,“ uvedl Pěkný. Podle něj byly navíc v Carrefouru některé ceny zlevněných výrobků zaokrouhlovány směrem nahoru, v několika případech až o desítky korun. Inspektoři tam například zjistili předražení několika kontrolních nákupů až o 36 procent. „Na výrobky, které nebyly dostatečně vybaveny informačními povinnostmi, byl vydán zákaz prodeje do doby zjednání nápravy. Společnosti za tyto prohřešky proti zákonu o ochraně spotřebitele hrozí ve správním řízení až milionová pokuta,“ řekl ředitel inspekce.

U VÝPRODEJE SE NEDĚLAJÍ ZÁSOBY

Někteří odborníci však upozorňují na rozdíly v termínech. „Mnozí spotřebitelé nerozlišují výprodej a běžné letákové akce. Při výprodeji se přece obchodník nebude zásobovat dopředu, aby měl dostatek zboží, protože se ho chce naopak zbavit. Záleží potom na kultivovanosti zákazníků, zda se vrhnou na zboží, které je levné a kolikrát ho ani nepotřebují,“ připomíná manažerka vnějších vztahů Svazu obchodu a cestovního ruchu Irena Vlčková. Ostatní řetězce se z potíží svého konkurenta neradovaly dlouho. Inspekce se totiž rozhodla věnovat zvýšenou pozornost i jim. „Kontroly slev průběžně rozšíříme na další řetězce, které zahájily výprodeje. Chceme mít ucelený přehled o situaci,“ uvedl Pěkný. Podle jeho informací prý zatím nejsou žádné stížnosti, že by zboží v jiných obchodech nebylo. Některé prodejny ale měly k dispozici pouze malé množství zboží zařazeného do nabídky slev. „To sice není porušení zákona, ale je to vůči zákazníkům neetické,“ domnívá se. Mluvčí hypermarketů Tesco Martina Čemáková tvrdí, že u nich rozhodně k žádnému porušení zákona nedošlo. Stejného názoru jsou i zástupci dalších hypermarketů. Ani podle Svazu obchodu a cestovního ruchu nedošlo k porušení zákona. „V jiných zemích se vyspělejší zákazník nenechá tak lehce nalákat mnohými reklamními triky, které jsou na hraně dosavadních zvyklostí nebo i zákona. N avíc tuto situaci řeší většinou tak, že svou poptávku příště realizuje u jiného prodejce než u toho, který jej zklamal,“ říká prezidentka svazu Helena Pískovská.

ZMĚNÍ SE ZÁKON?

Ministerstvo průmyslu a obchodu nyní uvažuje o novelizaci příslušného zákona, která by měla zabránit výprodejům, při nichž dochází ke klamání zákazníků. Uvažuje například, že by v případě podobných slevových akcí musely mít hypermarkety zboží minimálně na dva dny. Konkrétními opatřeními se však chce Urbanův rezort zabývat až poté, co dostane konečnou zprávu ze současné kontroly. „Potřebujeme nejprve znát rozsah a závažnost případných přestupků ze strany obchodníků. Až pak se rozhodneme, jakou cestou budeme dál postupovat a zda problém vyústí až ve změnu zákona,“ zdůraznil mluvčí Mravinac. Výsledky podrobnějších kontrol by měla obchodní inspekce oznámit ještě v lednu.

BRAND24

Povánoční slevy přilákaly do prodejen davy zákazníků.

foto: ČTK

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).