Proč ohrožují privatizaci aerolinií?

02. září 2009, 03:57 - Marcela Honsová
02. září 2009, 03:57

Klukovskou hru, kdo dočurá dál a výš, mi připomíná současná přetahovaná mezi managementem Českých aerolinií a odboráři. Kdyby ve hře nebyla privatizace této státní společnosti, byla by to docela zajímavá podívaná, jak se dovedou chlapi prima zabavit.

Nechci shazovat argumenty a zápal obou znesvářených stran. Naopak. Oba týmy lze chápat, snášejí velice rozumné námitky, ale… Ani jedna skupina už není schopna naslouchat té druhé, vyjít si vstříc a táhnout za jeden provaz. Naopak. Zaklíněni stojí každý na jednom konci lana a dělají všechno pro to, aby se protivník poražen válel na zemi.

Odboráři kritizují rozprodej majetku firmy a volají po restrukturalizaci. Ta, kterou navrhuje management v čele s prezidentem ČSA Radomírem Lašákem, jim ovšem připadá nesystémová. Mezi tím po sobě vystřelují výroky o tunelování firmy a žalobách.

Na hádky není čas

Přitom České aerolinie bojují o přežití. Přišel prudký propad počtu cestujících a pokles průměrné ceny letenky. Navíc firmě chybějí peněžní rezervy z dob konjunktury. Jen za první pololetí letošního roku má na svém kontě ztrátu 1,8 miliardy korun a ministr financí Eduard Janota tvrdí, že jediným řešením jsou úsporná opatření, a že ani novému managementu, po němž odboráři volají, nedá už ani korunu. A v takové finančně a personálně složité situaci vrcholí privatizace ČSA. Z původně čtyř uchazečů zbylo jen tuzemské konsorcium Unimex-Travel Service, jež se netají tím, že by rádo koupilo aerolinie za babku. Odstoupil i Air France-KLM, který se rovněž potýká za letošní pololetí se ztrátou 986 milionů eur, v přepočtu přes 24 miliard korun.

K dovršení všeho sedm z devíti odborových organizací ČSA sice proklamuje, že zaměstnanci podporují privatizaci, ale jedním z klíčových hráčů na světovém trhu.

Asi nemají na mysli zbylého zájemce. Privatizace bude podle nich pro stát nejvýhodnější až po stabilizaci aerolinií a oživení trhu. Jinými slovy ne teď na podzim. Jejich přání by se mohlo vyplnit, kdyby zájemce nabídl opravdu málo. I když se odborníci přou o hodnotu Českých aerolinií, není až tak nízká. Majetek netvoří jenom letadla, ale i know-how, značka a vybudovaná pozice. Jenom image po současných turbulencích je trochu pošramocená.

A já si nejsem jistá, zda jen náhodou. Možná nejde o klukovskou hru, ale o trik, jak snížit cenu firmy pro kupce, nebo co nejdéle zachovat vlastníka, který je na rozdíl od soukromníka mnohem víc rozhazovačný. Že by přece jenom tak trochu táhli za jeden provaz?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít