Menu Zavřít

Proč lákáme Hyundai

3. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Možná budeme mít třetí velkou automobilku, korejský Hyundai. Téma, kterému se věnujeme ve firemní rubrice, vzbudilo na konci minulého týdne velkou pozornost. Co by přinesla malým a středním podnikatelům v automobilovém odvětví? Odpověď lze hledat v Kolíně, kde letos rozjela výrobu TPCA.

Když vláda tuto investici lákala do středních Čech, oháněla se argumentem, že nová továrna přinese příležitosti pro domácí firmy. A jaký je výsledek? Mezi přímými dodavateli TPCA prakticky není žádná ryze česká společnost!

BRAND24

Jak je to možné? V globálním průmyslu si automobilky vybírají dodavatele mezi velkými nadnárodními hráči, obchody jsou domluveny dávno předtím, než vůbec padne rozhodnutí o výrobní lokalitě. Malí mají šanci až ve druhé vlně. Stanou se v lepším případě dodavatelem dodavatelů. Přesně to se událo v kolínském případě. A není důvodu pochybovat o tom, že by se takto zachoval i Hyundai.

Proč ho tedy vláda láká na opulentní pobídky? Velké investice mají makroekonomický smysl. Posilují měnu, přinášejí nová pracovní místa. Přicházejí s nimi technologie, o nichž bychom si často mohli nechat jen zdát. A pro podnikatele znamenají byznys v sekundárních odvětvích. TPCA v Kolíně potřebuje pro své zázemí byty, dálnici a spoustu dalších věcí, na kterých vydělají místní firmy. I Hyundai může přinést Ostravsku velké příležitosti. Nelze než doufat, že vládní nabídka automobilce bude dostatečná na vítězství v tvrdé mezinárodní soutěži a přitom zase ne tak opulentní, aby akce nebyla pro daňové poplatníky nakonec nerentabilní.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).