Menu Zavřít

Proč by měly podniky exportovat?

12. 1. 2012
Autor: profit

Podle studie společnosti Regus se mezinárodním společnostem daří lépe než společnostem, které působí jen na domácích trzích.

Foto: Profimedia.cz

České společnosti působící na mezinárodních trzích vykazují lepší výsledky (trendy příjmu, zisku nebo obou faktorů zároveň) než společnosti, které se zaměřují pouze na domácí trhy. Vyplývá to z Globálního průzkumu pořádaného společností Regus, ve kterém poskytlo svůj názor více než 12 000 společností z celého světa. Tyto poznatky ukazují, že expanze do zahraničí může být pro podnikání přínosem a měly by ji nutně zvážit všechny společnosti orientované na domácí trhy, které nechtějí ztratit krok na vysoce konkurenčních trzích.

Výsledky průzkumu naznačují, že firmy orientované pouze na domácí trhy potřebují zásadně změnit svůj přístup k obchodu. Mezi českými společnostmi působícími na mezinárodních trzích a společnostmi působícími pouze na domácích trzích je propastný rozdíl – 81 % společností orientovaných na mezinárodní trhy zamýšlí v příštích několika letech expandovat ještě více. Ze společností orientovaných výhradně na domácí trhy uvažuje o expanzi do zahraničí pouze 48 %.

Jako klíčové bariéry pro mezinárodní expanzi jsou vnímány „nemovitosti“ a „lidské zdroje“ :

•    11 % firem uvádí, že největší překážkou pro expanzi do zahraničí jsou problémy spojené se zřizováním pobočky v zahraničí.

•    51 % společností také uvádí, že majetkové závazky při realizaci obchodních  operací v zahraničí musí být pouze krátkodobé, protože není jisté, jak rychle nebo pomalu firma poroste.

•    Názory se liší i v tom, odkud mají pocházet vedoucí pracovníci zahraničních  operací. 42 % společností preferuje manažera z domovské země, 58 % je spíše pro lokálního manažera.

•    Rozpory jsou také v otázce jazykových dovedností manažerů, kde 53 % respondentů požaduje plynulou znalost místního jazyka.

Garry Gürtler, viceprezident pro střední a východní Evropu společnosti Regus poznamenává: „Tato zpráva nám poskytuje hmatatelný důkaz, že českým společnostem působícím v zahraničí se v současném ekonomickém klimatu daří lépe než společnostem, které zůstaly na svých domácích trzích. Zjištění se týká velkých i malých firem a měl by posloužit jako budíček těm společnostem, které jsou ještě stále orientovány výhradně na domácí trhy. Tyto společnosti by se měly snažit nalézt efektivní a cenově dostupné způsoby, jak proniknout za hranice, aby si zajistily lepší příjmy a rozložily rizika.

BRAND24

„Nemovitosti“ a „lidské zdroje“ jsou sice vnímány jako možné zásadní překážky, ale díky dostupnosti široké řady flexibilních pracovišť po celém světě již „nemovitosti“ nepředstavují takový problém. „Lidským zdrojům“ je však třeba věnovat větší pozornost. „Rozhodnutí, zda využít lokálního manažera nebo manažera z domovské země, je zásadní a podle nás závisí zejména na tom, jestli je prodej řešen prostřednictvím několika hlavních distributorů nebo jestli je vyžadován osobní kontakt s velkým množstvím zákazníků,“ dodává Garry Gürtler.

Zajímavé je, že jedinou výjimku mezi hlavními světovými ekonomikami představuje Čína. Investice do státem sponzorované infrastruktury a její rozvoj zde pro čínské firmy působící na domácím trhu představují naopak nepřiměřeně velkou příležitost. Nicméně rozvoj takové infrastruktury bude trvat pouze omezenou dobu, a proto Regus očekává, že čínské firmy se v příštím desetiletí opět budou zaměřovat na export.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).