Pro velké i pro menší

02. června 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
02. června 2008, 00:00

Operativní leasing

Pokud přepravní společnost najezdí ročně přes 50 tisíc kilometrů, potřebuje vůz odepsat a vyměnit podstatně dříve než za pět let. To jí ale současná daňová legislativa neumožňuje. „Obecně lze předpokládat, že se firmy začnou více zajímat o další formy financování, jako jsou operativní leasing. U drobných spotřebitelů pak úvěr nebo splátkový prodej,“ říká obchodní a marketingový ředitel společnosti ALD Automotive Jaroslav Laur.

To konec konců potvrzují i první statistické výsledky České leasingové a finanční asociace, která ve zprávě za první čtvrtletí letošního roku uvádí zvýšení podílu operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků na 16,4 procenta.

Jaké jsou základní vlastnosti operativního leasingu a pro koho je vhodný? Ještě před několika lety byl operativní leasing, potažmo operativní full-service leasing, naprostou neznámou. Stejně tak tržní podíl obou produktů byl na leasingovém trhu nových osobních a užitkových vozů mizivý (pod pět procent), zejména ve srovnání s vyspělými evropskými ekonomikami.

Časy se však mění a to, co se nám dříve zdálo jako exotický závan z dalekých krajů, je už v dnešní době samozřejmostí a nedílnou součástí leasingového trhu. Na českém leasingovém trhu existují dva základní produkty – finanční leasing a operativní leasing. Automobil ve finančním leasingu je v průběhu trvání leasingové smlouvy odepsán ze sta procent, jeho zůstatková hodnota je nulová nebo symbolická a po řádném ukončení smlouvy se předmět leasingu stává majetkem nájemce. Jde v podstatě o formu úvěru.

U operativního leasingu má ovšem odpisová křivka jiný tvar, při tříletém operativním pronájmu končí například na 40 procentech z pořizovací ceny vozu. Klient hradí ve finanční splátce pouze rozdíl mezi netto pořizovací cenou a zůstatkovou hodnotou (zde 60 procent). Finanční splátka je tudíž nižší než u finančního leasingu. Předmět leasingu (vozidlo) se po ukončení smluvního vztahu vrací leasingové společnosti, nestává se majetkem nájemce. Jde tedy o formu dlouhodobého pronájmu.

Oproti finančnímu leasingu jsou všechny splátky plně uplatnitelné do nákladů bez ohledu na dobu pronájmu. V operativním leasingu existují i alternativy, kdy má klient opci na odkup vozidla po ukončení pronájmu a může si ho například za zmíněných 40 procent odkoupit.

Stále však hovoříme pouze o financování. V další vlně jde například o outsourcing – a ten může být u užitkových vozidel velmi zajímavým řešením. „Full-service leasing není nic jiného než konkrétní forma outsourcingu, navíc jedna z nejrozšířenějších,“ upřesňuje Jaroslav Laur. Podle jeho slov jde o model, kdy specializovaná leasingová společnost přebírá za svého klienta veškerou agendu spojenou se správou, provozem a financováním vozového parku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Intel chystá samostatná GPU odvozená z čipů Tiger Lake a Alder Lake. První za dva roky?
Hry pro příležitostné hráče