Menu Zavřít

Pro podnikatele spíše charita

28. 5. 2007
Autor: Euro.cz

POTRAVINOVÁ BANKA V ČESKU Potravinová banka v Praze-Hostivaři, jejímž cílem je poskytovat zdarma jídlo lidem v nouzi, funguje právě rok. Úspěšný start projektu brzdí nedostatečná ekonomická motivace podnikatelů k darování potravin.

POTRAVINOVÁ BANKA V ČESKU Potravinová banka v Praze-Hostivaři, jejímž cílem je poskytovat zdarma jídlo lidem v nouzi, funguje právě rok. Úspěšný start projektu brzdí nedostatečná ekonomická motivace podnikatelů k darování potravin.

Loni v květnu se Česko stalo sedmnáctou zemí v Evropě, kde začala fungovat takzvaná potravinová banka.

„Tyto banky jsou neziskovým sdružením. Potraviny nenakupují, ale získávají je zdarma od výrobců, distributorů, obchodních řetězců a z veřejných sbírek. Jedná se zejména o zboží, jemuž brzy skončí doba trvanlivosti,“ osvětluje celý projekt Fabrice Martin Plichta, ředitel České federace potravinových bank, francouzský novinář žijící v Praze.

V ČESKU SE DPH NEVYHNEŠ

Nashromážděné potraviny jsou pak zdarma distribuovány různým organizacím, jako jsou azylové domy, dětské domovy a zařízení pro seniory či bezdomovce. Podnikatele v Česku motivuje k darování potravin to, že si tento věcný dar může odečíst od daňového základu. Pro některé firmy může být tato činnost také výhodná z důvodu úspory nákladů při likvidaci prošlých potravin. Ekonomická motivace darovat potraviny je však ve starých členských zemích daleko vyšší než v Česku.

„Problém je v tom, že když chce podnikatel v Česku darovat potraviny, tak musí zaplatit DPH. Staré členské země si v tomto vymohly výjimku a věcné dary jsou tam od DPH osvobozeny. Navíc likvidace potravin je v Česku na rozdíl od západní Evropy stále velice levnou záležitostí,“ uvádí překážky většího rozvoje Plichta. Podle něho jsou další brzdou také samotní spotřebitelé, kteří jsou ochotni kupovat potraviny i těsně před vypršením lhůty jejich trvanlivosti.

Týdeník Profit oslovil některé firmy s dotazem, co je pro ně hlavním motivem pro darování potravin. „Ekonomické důvody to rozhodně nejsou, je to čistě charitativní záležitost,“ říká například Jaroslav Pomp ze společnosti United Bakeries, která je jedničkou na pekárenském trhu ve střední Evropě.

STO TUN A OSTRAVSKÝ BRATŘÍČEK

Jiné firmy však přece jen hledí i na ekonomické hledisko. „Jedná se zatím teprve o pilotní projekt. Jaké to pro nás znamená náklady a úspory, teprve vyhodnocujeme,“ sděluje Markéta Světlíková, mluvčí společnosti Makro Cash & Carry ČR, která je doposud největším dodavatelem české potravinové banky. Ministerstvo financí však o osvobození věcných darů od DPH neuvažuje. „A ani uvažovat nemůže. Jedná se totiž o unijní nařízení,“ konstatuje tiskový mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Přes některé překážky distribuovala pražská potravinová banka za první rok svého fungování zhruba sto tun potravin za téměř osm milionů korun. Vedle pečiva putují k potřebným lidem základní potraviny, jako mouka, rýže, cukr, ale také čaj, káva, cukrovinky, sýry či uzeniny. Ještě letos v létě by navíc měla vzniknout potravinová banka také v Ostravě.

Vrásky na čele dělá Plichtovi také nepříliš vstříčný postoj státních úředníků. „Zatím nám stát nedal ani korunu. Teď se přece jenom nadějně rýsuje grant z prostředků Evropského sociálního fondu,“ říká Plichta. Velkou podporou se měl pro banku stát příděl potravin z Evropského programu potravinové pomoci. „Česká vláda však stanovila takové podmínky, že se nepřihlásil žádný producent, který by z dodaných zemědělských surovin, především obilí, cukru a mléka, vyráběl základní potraviny pro potřebné lidi,“ konstatuje nespokojeně Plichta.

PROČ V ČESKU (NE)DAROVAT POTRAVINY?

+ charitativní hledisko

+ možnost odečtu z daní

+ úspory při likvidaci potravin

BRAND24

- nutnost zaplatit DPH

- menší tlak ze strany spotřebitele, který je ochoten kupovat potraviny i těsně před koncem trvanlivosti

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).