Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Pro odpustky jedině do Mostu

01. září 2008, 08:00 - Tomáš Johánek
01. září 2008, 08:00

TRESTNÉ BODY - Od počátku září mohou řidiči, kteří už přišli maximálně o deset trestných bodů, projít speciálním školením a získat zpět tři body. Celá věc má ale háček – kurz stojí 8300 korun a absolvovat ho lze zatím jen v Mostě.

V době platnosti nového silničního zákona, tedy za více než dva roky, dostalo podle aktuálních statistik už přes 560 tisíc řidičů minimálně jeden trestný bod za chyby při jízdě. Pokud během jednoho roku nespáchají žádný přestupek oceněný trestnými body, čtyři body se jim umažou automaticky. Další tři pak mohou získat absolvováním speciálního kurzu.

KDO MŮŽE KURZ V MOSTĚ ABSOLVOVAT

• řidič, který má maximálně deset trestných bodů

• nespáchal žádný přestupek za šest nebo sedm bodů

• neabsolvoval v posledním roce podobný kurz

Školení pouze na jednom místě

Zatím jediným místem, kde lze absolvovat školení, je polygon v těsném sousedství mosteckého autodromu. Ten podle Pavla Hanky, ředitele společnosti Autodrom Most, jako jediný v zemi splňuje požadavky ministerstva dopravy. Řidiče budou školit instruktoři firmy HCT. Hanka odmítá, že by společnost Autodrom či HCT byly podmínkami ministerstva dopravy zvýhodněny. „Ministerstvo nastavilo parametry běžné v Evropě. Když jsme před čtyřmi lety do podnikatelského rizika šli, řekli jsme si, že vytvoříme polygon na špičkové úrovni, což něco stojí. Pořádáme kurzy bezpečné jízdy pro amatérské i profesionální řidiče. V době vzniku polygonu jsme nemohli tušit, že se později uplatní i jinak,“ doplňuje.

Vyhláška ministerstva dopravy podle něj neumožní ani podvodné jednání. „Pět dní před kurzem musíme příslušnému obecnímu úřadu nahlásit jména řidičů, kteří jej absolvují. Kontrolou pak lze zjistit, zda se skutečně dostavili,“ dodává.

Přes osm tisíc korun za sedm hodin výcviku

Kurz lze absolvovat s jakýmkoli vozidlem splňujícím podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, firma automobil za 1420 korun včetně pojištění i zapůjčí. Kurz vyjde na 8300 korun. Řidič absolvuje 3,5 hodiny teorie včetně dopravní psychologie v učebně, další tři hodiny stráví při praktickém výcviku na polygonu. Získá potvrzení, na jehož základě může požádat o vymazání bodů. Splní-li všechny podmínky, musí mu úřad ze zákona vyhovět. „Pro řidiče je to možnost, jak se může sám podílet na nápravě svých prohřešků. Kurz je samozřejmě dobrovolný,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Reakce dopravních odborníků se různí. Právník zaměřující se na dopravu Jan Kněžínek vítá, že i v Česku budou po vzoru západní Evropy nápravné řidičské kurzy. Naopak prezident Dopravní akademie Robert Kotál tvrdí, že podobný kurz nic neřeší. „Zatímco v západní Evropě se podobné kurzy zaměřují na nápravu osobnosti řidiče za asistence dopravního psychologa, v Česku se vyučuje, jak zvládnout smyk,“ říká. Takový výcvik podle jeho slov vyprodukuje ještě agresivnější řidiče, než byli předtím. „Řeknou si, že teď umí zvládnout i smyk, a tak mohou být na silnici ještě drzejší než dosud,“ míní Kotál.

Další kritika směřuje na fakt, že mostecký polygon je momentálně jediným místem v České republice, kde lze školení absolvovat. Víc školicích míst se zřejmě otevře až příští rok. Samo ministerstvo dopravy slibuje, že jejich vznik podpoří. „Ve fondu na podporu dopravní infrastruktury na to bude na příští rok vyčleněno 150 milionů korun. Z nich budeme otevření dalších školicích středisek podporovat. V každém kraji by v budoucnu mělo být alespoň jedno,“ řekl mluvčí Hanzelka. Jedním z dalších míst může být například Hodonín. „Už se nám řada zájemců ozvala. Vím například, že se chystá zprovoznění střediska v Hodoníně,“ tvrdí Hanzelka.

Jisté je, že mostecký polygon si na nedostatek práce rozhodně stěžovat nebude. Do kurzů se sice zatím přihlásilo přibližně sto zájemců, potenciálních adeptů je však přes půl milionu. Podle vedoucího školitele Jiřího Patery stihne mostecký polygon vyškolit nejvýše 36 lidí denně. Kurz přitom může absolvovat každý, kdo se přihlásí, neexistuje totiž žádný výstupní test.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jen obyčejná bolest hlavy, nebo migréna?
Přehled slev u stavebních spořitelen: Vyplatí se vůbec?
Co je důležité vědět o exekuci v podnikání?
Minimální mzda v roce 2019 vzroste na 13 350 Kč
10 příkladů, kdy vám může vzniknout dluh na zdravotním pojištění
Auta
Přehnaně agresivní cíle týkající se emisí CO2
Na rybách i na lovu
Autobusová krize na jihu Moravy
Scania předala společnosti TQM 6 nových vozidel
Test Peugeot Rifter GT Line: Rodinný lev
Technologie
+29 % v IPC, takty v AVX2 a další detaily k procesorové architektuře Zen 2 od AMD
Tlačítkové mobily ještě nemizí. Přichází nová Nokia 106
Huawei v roce 2019: čtyři foťáky, 10× zoom a žádný levný model
Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h?
Modem pro 5G sítě už má i Intel. Nabídne rychlost až 6 Gb/s
Hry pro příležitostné hráče