Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Pro auto s nákupním košíkem

03. prosince 2002, 14:02 - Pavel Hanslíček
03. prosince 2002, 14:02

Také v Česku se markety připravují na prodej automobilů

Většina německých novin přivítala začátek letošního podzimu bombastickými titulky. „Auta v regálech supermarketů!“ hlásala média. Takové očekávání vyvolalo zrušení takzvané blokové výjimky, kterou Evropská komise v podstatě umožňovala výrobcům automobilů rozhodovat také o způsobu distribuce jejich výrobků. Od října platí v Evropě liberálnější pravidla a auta by se mohla v pomyslných regálech maloobchodníků objevit. Ve skutečnosti se ale prodejní revoluce v autoprůmyslu nekoná. Listopadové vydání časopisu Der Handel totiž tvrdí, že zatím má nabídka automobilů v maloobchodních řetězcích spíše charakter akčních slev či soutěžních lákadel.
To ale neznamená, že automobilky nečekají nové časy, které jim zatím asi příliš po chuti nejsou. Také v Česku výrobci aut musí počítat s tím, že o jejich zboží budou mít v brzké budoucnosti zájem tuzemské hypermarkety.

Blokování trhu.

Na evropských trzích až do října platil - a v Česku stále platí - jasný argument, proč měly automobilky výjimky z antimonopolní legislativy a mohly rozhodovat, kdo a za jakých podmínek bude prodávat jejich vozy. „Auto je sice spotřební zboží, ale na výrobci se chce, aby garantoval jeho bezpečnost,“ výstižně shrnuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Zavedenou praxí je proto řetězec, na jehož vrcholu stojí výrobce, který v jednotlivých zemích buď pověřuje zastupováním svých zájmů dovozce, nebo uzavírá smlouvy přímo s dealery aut. Smluvní prodejci, přestože jsou na výrobci právně nezávislými podniky, jsou povinni dodržovat automobilkou nadiktovaná pravidla.
S uvolněním trhu přijde trend koncentrace, jaký známe z maloobchodní branže. Zákazník z toho sice bude spíše těžit, pokud dá přednost nižší ceně v hypermarketu, dříve publikované analýzy ale tvrdí, že se zřejmě výrazně změní struktura autoprodejců: odpadnou malé rodinné firmy. Například ve Spojených státech stačí zhruba 20 tisíc dealerů prodat stejné množství aut jako trojnásobný počet západoevropských prodejců.

Ne úplně bez výjimek

I po zrušení evropské regulace mají automobilky možnost rozhodovat o způsobu prodeje svých výrobků. Mohou si totiž zvolit buď selektivní distribuci, kdy působnost dealera není vymezena oblastí, ale výrobce mu určuje kvalitativní či kvantitativní kritéria, jimiž se musí řídit – a tedy nesmí zboží dál prodávat komukoliv. Supermarketovému prodeji aut více přeje druhý, exkluzivní způsob distribuce. Smluvnímu prodejci je vymezen konkrétní region, v jehož rámci ale může dealer prodávat auta komukoliv, tedy i hypermarketům. Žádná z oslovených automobilek však dosud nepřipustila, že by chystala dát svým prodejcům takovou volnost. „Ze dvou možných variant jsme zvolili selektivní způsob distribuce,“ říká Sylvie Gondokusumo z public relations Peugeotu. Argumenty jsou většinou podobné: „Prodejci musí splňovat náročné kvalitativní standardy,“ vysvětluje mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Žádná novinka.

Přesto se ale automobily do maloobchodních řetězců zřejmě dostanou, pokud o to budou obchodníci usilovat. Aktuálně nabízejí auta pod střechou řetězce Edeka například v německém městě Flensburg. „Jde o místního nezávislého obchodníka, který prodává pod značkou našeho řetězce,“ vysvětlil pro týdeník EURO mluvčí sítě Joachim Brozio. Zároveň připomněl, že už loni v květnu – tedy ještě před vypršením blokové výjimky - Edeka prodávala vozy Fiat Punto.
Pro nás či Němce nezvyklý prodej aut v marketech ale není až tak převratnou novinkou. Na jihu Evropy se takto prodávají vcelku běžně – k dostání jsou ve španělském obchodním domě El Corte Inglés či v řetězci Eroski, auta nabízí také síť Alcampo, patřící francouzskému gigantu Auchan. Zhruba o čtvrtinu levněji prodávají automobily také belgické supermarkety Coilruyt zásobované Karlem Cardoenem. „Řetězce poměrně běžně vstupují do nových segmentů,“ říká marketingový analytik Tomáš Krásný z firmy Incoma Consult.

Tesco.

Průkopníkem prodeje automobilů v Česku bude patrně firma Tesco Stores. Společnosti Makro Cash & Carry, Ahold, Kaufland a Carrefour, které v tuzemsku patří mezi největší řetězce, pro týdeník EURO uvedly, že o prodeji vozů zatím neuvažují.
Tesco sice podobné plány už dvakrát odložilo, obchodní ředitel Petr Duraje ale tvrdí, že za těmito rozhodnutími nebyl nátlak automobilek. „Je to provozně značně náročný projekt,“ vysvětluje Duraj. Firma však má připravený předběžný projekt prodeje vozů, včetně spolupráce s leasingovou firmou. Je možné, že už v příštím roce Tesco začne auta skutečně prodávat. Mezi nejvýraznější negativa, která zatím projekt zastavila, patří nejen provozní náročnost prodeje aut, ale i snaha nabídnout zákazníkům přiměřeně kompetentní obsluhu: autorizovaný dealer je přece jen schopný poskytnout zákazníkovi odbornější servis.
I když automobilky popírají, že by vozy v hypermarketech mohly být levnější, Duraj říká, že právě nižší cena má být jednoznačnou výhodou pro zákazníka. „Budeme zhruba o deset procent levnější,“ tvrdí obchodní šéf sítě. Dodává, že půjde především o vozy nižší a střední třídy a v nabídce bude vždy jen jedna modelová řada.


Čtěte také

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

před 2 hodinami

 Jaroslav Zadražil z projektu Sterch International

Zadražil ze Sterch International: Vyrábíme součástky pro satelity s přesností na nanometry

Satelity, které obíhají kolem Země, neumějí komunikovat mezi sebou. Snažíme se vyvinout…

před 3 hodinami

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

před 4 hodinami

 Zakladatel Amazonu a nejbohatší člověk na světě Jeff Bezos

Bezos se v roce 2026 stane bilionářem, následovat bude čínská vlna

Prvním dolarovým bilionářem na světě se stane Jeff Bezos, který na tento status dosáhne v…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Kdo vám může pomoci dostat se z dluhů? Společnost KRUK
Valorizace důchodů 2020: kdo dostane 900 Kč a kdo více?
Auta
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW…
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Rekord dálkového „závodu“ Cannonball po šesti letech padl. Řidič upraveného AMG E63 ujel 4480 km za 27 hodin a 25 minut!
Hry pro příležitostné hráče