Připravte se, vlak za chvíli odjíždí

23. dubna 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
23. dubna 2007, 00:00

PŘÍLEŽITOSTI V INDII Šance na úspěšné umístění kvalitních výrobků se přesouvají z tradičních vyspělých trhů na vzdálenější teritoria. Vstup na ně ale bývá obtížný. Často nejde jen o vzdálenost, ale o jiné kulturní a obchodní zvyklosti nebo o potřebu státní záštity. Jako například v Indii.

PŘÍLEŽITOSTI V INDII Šance na úspěšné umístění kvalitních výrobků se přesouvají z tradičních vyspělých trhů na vzdálenější teritoria. Vstup na ně ale bývá obtížný. Často nejde jen o vzdálenost, ale o jiné kulturní a obchodní zvyklosti nebo o potřebu státní záštity. Jako například v Indii.

Česká republika a české výrobky mají v Indii velmi dobrý zvuk a bohatou tradici. Bývalé Československo pomáhalo budovat základy indické energetiky. Společnost Škoda India zde působí od 30. let minulého století a značka Škoda, bez ohledu na to, zda se jedná o auta, energetická zařízení nebo investiční celky, je zde doposud synonymem pro Českou republiku.

Podobně je tomu s motocykly Jawa, známé před lety v Indii pod značkou Yezdi (jezdí), Československo pomáhalo také s výstavbou komplexů Ranchi a Visakhapatnam.

„Populačně miliardová Indie nastartovala ke svému ekonomickému rozvoji a zdejší trh nabízí v současné době obrovský potenciál takřka ve všech oborech,“ říká zástupce vládní agentury na podporu exportu CzechTrade Aleš Řiháček. České firmy mohou stavět na dobrém základě z minulosti, ale tato nabízená šance je zatím využívána jen málo. Může za to z velké části geografická vzdálenost a především zcela cizí, zdánlivě nepochopitelná, na jednání náročná pravidla trhu.

PRVNÍ DOJEM MŮŽE ZMÁST

Pokud přijede český podnikatel do Indie nepřipraven, může v něm první kontakt s touto zemí vyvolat pocit beznaděje. „Ihned po opuštění letiště se totiž ocitne v naprosto cizím a z obchodního hlediska neuchopitelném prostředí. Téměř okamžitě na jeho smysly zaútočí nikdy nekončící hluk, totální dopravní chaos, přelidněné ulice a mimo centra velkých měst také všudypřítomná demonstrace neuvěřitelné bídy,“ vysvětluje zástupce CzechTrade v Bombaji Vladimír Jeništa.

Chudinské čtvrti topící se ve špíně, nepořádku a zápachu, s lidmi pospávajícími na chodnících vyvolají různé pocity - ovšem kromě chuti vyvíjet v této zemi podnikatelské aktivity. Nic na tom nezmění fakt, že podle statistik už je Indie co do počtu miliardářů čtvrtá na světě a předstihla například i Japonsko.

Bída a bohatství jdou v tomto regionu ruku v ruce. Právě tady dostává svůj pravý význam rčení, že štěstí přeje připraveným. Bez podrobných informací o možnostech navázaní obchodních kontaktů, bez alespoň základních analytických údajů o daném segmentu trhu, bez přípravy na zcela odlišné zvyklosti obchodních jednání, bez informací o společenských zvyklostech a bez předem vytypovaných obchodních partnerů je vstup na složitý indický trh prakticky nemožný.

TRPĚLIVOST SE VYPLÁCÍ, PŘÍPRAVA JEŠTĚ VÍC

Pokud ale český podnikatel věnuje přípravě dostatečnou pozornost a je při obchodních jednáních trpělivý a vytrvalý, má velkou šanci využít obrovský potenciál trhu. A teď je ten pravý čas. Některá průmyslová odvětví už se rozvíjejí, na některá boom teprve čeká. Pro úspěch v celosvětové konkurenci je nutné být v Indii včas.

Stačí sledovat snahu evropských automobilek o přesun části výroby právě do Indie nebo zájem amerických firem o indické programátory. Bez povšimnutí nelze ponechat ani fakt, že po USA je právě v Indii největší filmový průmysl na světě. A to samozřejmě znamená i šanci pro nejrůznější propagační akce, nejen v reklamě. Dobře umístěný výrobek ve filmovém trháku může být pro propagaci značky lepší počin než velká reklamní kampaň, upozorňují odborníci.

HLEDÁNÍ JEHLY VE FŮŘE SENA Vybavit české exportéry potřebnými informacemi o tomto specifickém trhu je stěžejní úlohou státní agentury CzechTrade. Ta má už dnes jednu zahraniční kancelář v Bombaji. Druhou kancelář plánuje agentura otevřít letos v Chennai.

„Jsme tu od toho, abychom pomohli českým firmám najít správné partnery, abychom jim poradili s prvními kroky v Indii a abychom je naučili se zde pohybovat,“ říká Vladimír Jeništa z bombajské kanceláře CzechTrade. Podle něj je právě shromáždění informací o daném průmyslovém oboru a především vyhledání potenciálních partnerů ve většině případů několikatýdenní a téměř detektivní práce.

„Nefunguje to tady jako v jiných zemích, kde si zadáte do internetového vyhledávače potřebná hesla a počítač vás zasype spoustou informací a kontaktů. V Indii jsou to hodiny a hodiny telefonování a následných jednání, využívání osobních místních kontaktů a opakovaného ověřování zjištěných výsledků,“ vysvětluje Jeništa.

PŘÍLEŽITOSTI PRO ČESKÉ PODNIKATELE

Česká republika má v obchodních stycích s Indií bohatou historii a především pozitivní obchodní bilanci. Český export do této země roste od roku 2002 v desítkách procent ročně, v některých oborech jde o meziroční nárůst o 30 až 40 procent. Jak ale připomíná obchodní rada v Indii Richard David, je nutno velmi rychle zareagovat na výzvy rozvíjející se indické ekonomiky. V opačném případě by mohl být vývoj vzájemného obchodu podobný jako s Čínou. Tady byla ještě v roce 1993 vzájemná obchodní bilance vyrovnaná. Nyní je schodek ve prospěch dovozu z Číny do Česka několikanásobný.

Český export do Indie dnes představují především auta. Škoda Auto má v Indii montážní závod, kde se montují octavie, superby a počítá se i s felicií. V současné době pro vytěžení kapacit montuje zdejší závod i vozy Audi. Vývozy, zatím bohužel jen v objemech několika milionů korun ročně, představují například kuličková ložiska nebo armatury. Přímé zastoupení má v Indii pouze desítka českých firem. „Jednoznačně klíčovým odvětvím je dnes energetika, kde máme rozpracováno několik projektů, strojírenství a spotřební zboží dlouhodobého charakteru pro stále rostoucí střední třídu obyvatel, především automobily, což je dnes nejrychleji rostoucí obor v Indii,“ dodává obchodní rada David.

V oblasti strojírenství se podle něj jeví nejperspektivněji obráběcí stroje. Od samého začátku práce kanceláře CzechTrade v Bombaji jsou tyto možnosti sledovány. Uskutečnilo se i několik významných akcí za přítomnosti vedoucích manažerů předních českých firem a vznikla řada nových kontaktů, především v automobilovém průmyslu a v oblasti železniční dopravy.

Ve spolupráci s indickým ministerstvem hospodářství také vznikla pracovní skupina indo-česká „Joint Working Group on Industries“, zaměřená v současnosti především na obráběcí stroje, která mapuje možnosti modernizace a výměny tam, kde už z dřívějších dob české obráběcí stroje pracují, a kde je potenciál pro nové dodávky.

Větší šanci na úspěch na indickém trhu v oblasti strojírenského průmyslu mají velké dodávky složitějších strojů, výrobních linek a investičních celků. Menší strojírenskou výrobu zvládají dnes Indové sami.

Obrovskou perspektivu mají rovněž hi-tech výrobky, které Indové musejí tak jako tak nakoupit v zahraničí. Do této skupiny patří například laboratorní přístroje. Do popředí pozornosti se dostávají také zařízení na úpravu vody, zařízení pro farmaceutický a chemický průmysl, dlouhou tradici zde mají české textilní stroje, a tak by bylo dobré na tuto tradici navázat dřív, než bude zapomenuta. Šanci mají rozhodně výrobci dobývací techniky a dá se také očekávat rozsáhlý rozvoj hotelových sítí a gastronomických provozoven, které budou potřebovat vybavení všeho druhu. Od skla a porcelánu až po pečicí linky a vzduchotechniku. V podstatě „panenská“ je doposud oblast potravinářství. Přibližně 30 procent zemědělské produkce se v Indii musí likvidovat, protože ji Indové neumějí zpracovat.

„Česká republika má s Indií podepsánu smlouvu o ochraně investic. Kvůli vysokým celním bariérám na dovoz výrobků se tak jeví jako velká výzva pro české výrobce investice do výroby v Indii,“ doplňuje Richard David. Je navíc velmi pravděpodobné, že vzhledem k rostoucí poptávce trhu dojdou místním firmám stávající výrobní kapacity. To je další signál k větší orientaci na vývoz investic.

O JE NUTNÉ PŘI OBCHODNÍM JEDNÁNÍ V INDII * Dodržovat hierarchii, zvláště v rodinných firmách. Finální jednání musí proběhnout s generálním ředitelem. * Získat si důvěru, být pečlivě připraven. * Ovládat výborně angličtinu. * Reagovat rychle na dotazy a zároveň se „připomínat“ a ptát, v jaké fázi je posuzování nabídky - indický partner bere mlčenlivé čekání jako nezájem. * Jednoduchost jednání, dostatek podkladů a hotová cenová kalkulace už od počátku. * Načasovat návštěvy - nejlépe od poloviny listopadu do poloviny dubna kvůli počasí. * Pozor na vzdálenosti - země je rozlehlá, autem se cestuje jen místně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Auta
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový…
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Volkswagen California Ocean 2.0 TDI 150 kW a malý výlet za velkým větrem
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný rebel
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít