Přijdou dročkaři zkrátka? Čína v dobách koronaviru eviduje zvýšený zájem o taxíky, které se řídí samy - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Přijdou dročkaři zkrátka? Čína v dobách koronaviru eviduje zvýšený zájem o taxíky, které se řídí samy

,

Umí řídit samo a samo se i vydezinfikuje. Tyto dvě vlastnosti mohou v blízké budoucnosti být hlavními kritérii, které rozhodnou o tom, zda si zákazníci do přivolaného taxíku sednou, či nikoliv. Strach z možné nákazy koronavirem totiž podle mnohých expertů na zdravotnictví jen tak neodezní, a proto je velmi pravděpodobné, že se preference spotřebitelů, kteří až doteď dávali důraz především na samotnou cenu jízdy, nadobro změní. Ostatně, jak by taková budoucnost mohla vypadat, ukazují v Číně, kde se s takzvanými robotaxi najednou doslova roztrhl pytel.

Přestože se počet aktivních případů nemoci covid-19 v rámci pevninské Číny smrskl podle údajů serveru Worldometers.info na něco málo přes sto, obavy místních z rizika možné nákazy přetrvávají i nadále. Nejenže se lidé bojí cestovat z jedné provincie do druhé, i přeprava v rámci města jim mnohdy činí velké problémy. MHD sice úplnou prázdnotou nezejí, pokles zájmu o veřejnou dopravu je však přesto znát.

Kdo naopak z nastalé situace těží, jsou zdejší poskytovatelé taxislužeb. I když rozhodně ne všichni, nýbrž pouze ti, kteří se dokázali nastalým okolnostem včas přizpůsobit a namísto obyčejných taxíků nyní vozí zákazníky auty, která se dokážou řídit sama.

„Díky pandemii si naše společnost uvědomila, že pro situace, jakou je tato, potřebujeme samořídící vozy,“ cituje zpravodajský web BBC mluvčího firmy AutoX, za níž stojí čínský internetový gigant Alibaba a která má v plánu během měsíce června vyslat do ulic Šanghaje na 100 takových automobilů. „Robotaxi se svými samodezinfekčními schopnostmi a samořídící logistikou by mohlo zachránit spoustu životů,“ dodává.

Pomáhají, kde se dá

AutoX není rozhodně jedinou čínskou taxislužbou, která se rozhodla vsadit na tuto novou technologii. K podobné strategii se uchýlila rovněž společnost Baidu, zdejší obdoba amerického Googlu, která bude svým zákazníkům nabízet jízdu v autonomním vozidle Apollo, na jehož vývoji spolupracovala například s Toyotou, Hondou a Fordem.

Byli byste ochotni nastoupit do taxíku, který by se řídil svépomocí?

„Během pandemie jsme my a naši partneři tyto samořídící vozy již použili a vyslali jsme je celkem do 17 měst, aby zde pomohly s dezinfekcí (ulic), dodávkami a přepravou zboží,“ odhaluje mluvčí Baidu.

Prozatím s řidičem na palubě

Přestože jsou tato auta označována jako samořídící, ve skutečnosti zatím zcela sama jezdit nebudou. Za volantem každého z nich se totiž bude nacházet řidič, který bude fungovat coby jakási poslední forma záchrany, kdyby snad nastala nějaká nebezpečná situace. Je to z toho důvodu, že systém jako takový je stále ještě relativně nový.

„Bezpečnostní řidiči budou postupně stahováni – to je ostatní hlavní záměr celé této služby. Obavy ze šíření viru budou mít dlouhodobý charakter, takže k zavedení této automatizace máme opravdu dobrou motivaci,“ přiznává mluvčí AutoX.

A kdy že by se lidé v Číně mohli dočkat prvních skutečně samořídících taxi, v nichž by kromě jich samotných už nikdo další nebyl? Podle společnosti WeRide sídlící ve městě Kanton nedaleko Hongkongu se tak teoreticky může stát už příští rok. Tedy za předpokladu, že se podaří vyřešit i veškeré právní aspekty s tím spojené.

Zdroj: www.bbc.com, www.worldometers.info

Ohodnoťte tento článek
Diskuze