Město na moři. Moderní velkokapacitní kontejnerové námořní lodě dovedou přepravit přes 20 tisíc standardizovaných šestimetrových kontejnerových jednotek (TEU). Dnes se stavějí takoví obři většinou
v čínských a jihokorejských loděnicích.
Město na moři. Moderní velkokapacitní kontejnerové námořní lodě dovedou přepravit přes 20 tisíc standardizovaných šestimetrových kontejnerových jednotek (TEU). Dnes se stavějí takoví obři většinou v čínských a jihokorejských loděnicích.
Autor: Shutterstock

Příběh z kontejneru. Standardizovaná ocelová bedna je symbolem globalizace

 Zámečník 22. dubna, 18:30  -  Miroslav Zámečník
Město na moři. Moderní velkokapacitní kontejnerové námořní lodě dovedou přepravit přes 20 tisíc standardizovaných šestimetrových kontejnerových jednotek (TEU). Dnes se stavějí takoví obři většinou
v čínských a jihokorejských loděnicích.
Město na moři. Moderní velkokapacitní kontejnerové námořní lodě dovedou přepravit přes 20 tisíc standardizovaných šestimetrových kontejnerových jednotek (TEU). Dnes se stavějí takoví obři většinou v čínských a jihokorejských loděnicích.
Autor: Shutterstock
22. dubna, 18:30

Pokrok v logistice měl pro globalizaci větší význam než poslední tři kola jednání o liberalizaci světového obchodu dohromady.

Globalizace je dneska nemilovaná dáma, která má nejlepší časy za sebou. Stihla toho dost, vytáhnout pár miliard lidí z chudoby kupříkladu. Ale dnes je jí spíš kladena za vinu tu nahněvanost bílých mužů středního věku kvůli stagnujícím reálným mzdám, tu vykořisťování dětí v rozvojových zemích, nakonec ji obviní jako pomalu největší hrozbu zastupitelské demokracie.

Na její místo má přijít éra „slowbalizace“, což je slovní hříčka, s níž před pár roky přišel „analytik trendů“ indicko-latinoamericko-nizozemského původu Adjiedj Bakas. Chtěl tím naznačit, že od světové finanční krize se mezinárodní obchod a investice nějak nedokážou vrátit na původní tempa růstu, která byla řekněme o polovinu vyšší než průměrný růst HDP. Bakas měl alespoň prozatím pravdu, s výjimkou roku 2017 se o nějakém předstihu obchodu před růstem HDP mluvit nedá.

Přitom kde by byla dnešní prosperita bez mezinárodního obchodu, který vzkvétal díky inovacím v dopravě?

na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH

Ocelový pokrok

Na egyptském pobřeží Rudého moře u města Marsa Alam, kde nebylo nic než moře a poušť, byl před dvěma tisíci lety přístav, který byl jednou z tepen světového obchodu - protože tam už tehdy uměli asijští námořníci díky pasátovým větrům doplachtit.

Jedním z pupků astronomie a matematiky byla před nějakými třinácti sty lety Chiva v dnešním Uzbekistánu. Čemu jinému vděčila za tehdejší intelektuální rozkvět než bohatství kupeckého karavanního města na hedvábné stezce. Textil, porcelán, čaj a další položky byly drahé, protože se vozily na velbloudech, případně na lodích o výtlaku v lepším případě několik desítek tun, později stovek tun.


Čtěte: Ilona Švihlíková: Čeho se bojí Německo a proč by nás to mělo zajímat


Takže vystřídání dřevěných plachetnic parními loděmi s ocelovým trupem bylo masivním průlomem, který vytáhl do pozice nejrychleji rostoucí ekonomiky globalizujícího se světa konce 19. století Argentinu. Ta dokázala nakrmit Anglii, jež byla na oplátku zdrojem investic a zároveň odběratelem zemědělských surovin. Nebylo by to možné bez chladírenských technologií a rychlejší logistiky.

Banány se staly nejlevnějším ovocem teprve tehdy, když se poptávka potkala s nabídkou díky kapitálu a specializované klimatizované přepravě. Termín „banánová republika“ je dobově podmíněnou odvrácenou stránkou stejné mince.

I když momentálně hodně prožíváme všechny obchodní konflikty, celní sazebníky všech zemí představují podstatně menší překážku obchodu zbožím než vzdálenost znásobená absencí dopravní infrastruktury. Dopravní náklady sice za poslední století klesly v reálném vyjádření na desetinu, ale pořád jsou podstatně vyšší než dovozní celní bariéry. Cokoli, co slouží snížení nákladů na dopravu a logistiku, se tak v podstatě vyrovná velkorysé dohodě o volném obchodu a nepotřebujete k tomu nekonečná jednání byrokratů a politiků.

Matka všech kontejnerových lodí

Za pár dnů (26. dubna) to bude šedesát tři let, co zahájila provoz první kontejnerová loď SS Ideal X přestavbou ropného tankeru postaveného za druhé světové války. Vyplula s pouhými 58 kontejnery na palubě z přístavu v Newarku do texaského Houstonu, kde byl náklad přeložen na čekající nákladní vozy. Zrodila se intermodální přeprava, v níž kontejner hraje první housle.

Konec globalizace?

Standardizovaná ocelová bedna o délce šest metrů a deset centimetrů a násobcích (označovaná jako TEU) je sice na pohled banální vynález, ale právě ony jsou pravými symboly globálního obchodu zbožím, protože neuvěřitelně zlevnily mezinárodní dopravu. Dnes se přepravují na obřích kontejnerových lodích, které mají kapacitu přes 20 tisíc TEU - momentálně největší je OOCL Hong Kong, postavená v jihokorejských loděnicích Samsung Heavy Industries. Vejde se na ni 21 413 TEU.

Čínský hospodářský zázrak, který otevřel světu největší disponibilní rezervoár průmyslové pracovní síly, by se nikdy nekonal, kdyby neexistoval kontejner.

Odvrácená strana

Potíž s globalizací spočívá v tom, že je nesrovnatelně lépe přijímána v zemích, kterým příležitosti otevírá, než v těch, v kterých práci bere. Přechod ze samozásobitelského živoření na půlhektarovém rýžovišti do pravidelné placené práce je pokrok, i když mzdy jsou ubohé, stejně tak jako pracovní podmínky.

Navíc druhé Číny není, a tak mzdy rychle rostou nejen u nás a v ostatních nových členských zemích EU nebo v pobřežním čínském pásmu, ale i v donedávna superlevných zemích jako Bangladéš nebo Kambodža.


Co s Trumpem? Oko za oko, zub za zub?


Odvrácenou stranou globalizace byla stagnace reálných příjmů a ztráta životní perspektivy lidí zaměstnaných v oborech, které dílem „odmigrovaly“, dílem byly nahrazeny moderními technologiemi. Levné spotřební zboží a elektronika nedovedou tuto psychologickou újmu kompenzovat ani náhodou.

Takže reakce musela přijít a není překvapivé, že přišla po první opravdu hluboké krizi, která následovala po velmi rychlé integraci několika miliard lidí do světové ekonomiky ve dvou předcházejících desetiletích. Americký prezident Donald Trump není jejím vynálezcem, ale pouze nositelem. To ale ještě neznamená, že kontejnery budeme demonstrativně shazovat do moře, abychom se „měli doma dobře“.

Přečtěte si také:

Poučení z Velké recese? Jaksi nikde

Můžeme si dovolit recesi? Centrální banky jsou bez střeliva

Každý Čech je díky globalizaci o 200 tisíc bohatší než v roce 1990


Čtěte také

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

 Chemička Fosfa, ilustrační foto

Chemička Fosfa opět vydělává. Zaměřila se na produkty pod svojí značkou

Klíčová firma byznysmena Ivana Baťky loni vytvořila čistý zisk 224 milionů korun.

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Události Bytové domy v mnichovské čtvrti Schwabing, kde se nájemníci vzepřeli zdražení nájmů.

Nájemníci v Mnichově slaví. Soud vyhověl jejich žalobě proti vysokým cenám bydlení

Mnichovský soud vyhověl hromadné stížnosti 130 nájemníků, kteří se bránili proti zvýšení…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče