Menu Zavřít

Příběh úspěchu: Úklid, který pomáhá

6. 6. 2014
Autor: Libor Teichmann

Ještě před šesti lety Forcorp Group nikdo neznal. Nyní patří k nejúspěšnějším společnostem v oboru a chystá expanzi do zahraničí. Na obsazeném trhu se prosadila nejen odlišným přístupem, ale také nezvyklou otevřeností.

Na začátku stála snaha dvou olomouckých studentek přivydělat si něco ke studiu. Na konci je jedna z nejrychleji rostoucích firem v oblasti úklidu a ostrahy objektů. Historie společnosti Forcorp Group ukazuje, že úspěšné příběhy o raketově rostoucím podnikání nejsou spojeny jen s technologiemi, sociálními sítěmi a dalšími módními obory. A že se i nové společnosti mohou prosadit v odvětvích, kde je již trh považován za obsazený a rozdělený mezi velké hráče. „V době mých studií psychologie na olomoucké univerzitě bylo pro studenta těžké sehnat práci na několik hodin denně. A úklid v obchodech a buticích po pracovní době byla spíše náhoda než záměr,“ vzpomíná Irena Jelínková, zakladatelka a majitelka společnosti. Když dostudovala vysokou školu, nebylo pro ni rozhodování, zda se věnovat vystudovanému oboru, nebo pokračovat v podnikání, příliš těžké. „Kamarádka se po studiu vdala a odstěhovala se do zahraničí a bylo by škoda firmičku zrušit a nepokračovat, tak jsem pokračovala sama a postupně přidala služby ostrahy a další,“ pokračuje Irena Jelínková. Poznatky z psychologie však ve společnosti i nadále využívá. „Mí nejbližší kolegové by vám potvrdili, že kromě vstupního pohovoru absolvovali také osobnostní dotazník, který mi v jejich výběru pomáhá. Ale samozřejmě užívám poznatky ze studia dennodenně nejen v práci se zdravotně postiženými, ale i v osobním životě a také se snažím dál vzdělávat,“ vysvětluje majitelka.

Cesta na vrchol

Poté, co se firma během prvních dvou let své existence etablovala na Olomoucku, začala expandovat do dalších regionů. „Tím, že se Forcorp Group od roku 2010 účastní veřejných zakázek, bylo tak trochu nutností se dříve či později rozšířit na území celé republiky,“ vysvětluje Irena Jelínková. Při rozhodování, zda s firmou vykročit do vzdálenějších oblastí, ji samozřejmě lákaly příležitosti oslovení nových trhů, ale zároveň se trochu obávala náročnosti výběru místních manažerů, které by neměla tak často „na očích“ jako pracovníky v centrále firmy. Její obavy, zda se při přijímání nových tváří nespálí, se naštěstí nepotvrdily. Oproti studentským začátkům společnost také postupně rozšířila záběr svého podnikání. V současnosti nabízí kromě úklidu také správu a údržbu nemovitostí, ostrahu objektů a další příbuzné služby. Přestože na celostátní úrovni musela konkurovat mnoha zavedeným velkým hráčům, včetně místních poboček nadnárodních firem, firma si velmi rychle získala významné zákazníky, jako je Úřad vlády, ministerstvo financí, Český statistický úřad, ministerstvo práce a sociálních věcí, Agrofert, TDK, Skanska a další desítky institucí a firem. „Nemyslím si, že tuzemský trh je obsazený. Pro kvalitní služby za přijatelné ceny bude prostor vždy,“ míní Irena Jelínková. Podle jejích zkušeností přitom nejde při získávání nových zákazníků jen o cenu. „Ta je určitě důležitá, ale hlavně jde o přístup. Klademe důraz na kvalitu poskytovaných služeb a na to, abychom odběrateli maximálně uvolnili ruce pro jeho aktivity, pro jeho byznys, aby věděl, že službami od nás se nemusí zabývat a může energii věnovat svému rozvoji. Snažíme se být otevření jeho potřebám a přáním a poskytnout služby na míru odběrateli, být flexibilní a užiteční,“ vypočítává šéfka Forcorp Group. V současnosti firma poskytuje služby více než dvěma stovkám odběratelů, má čtrnáct regionálních poboček a zaměstnává více než jedenáct stovek pracovníků.
Irena Jelínková - zakladatelka a majitelka společnosti Forcorp Group.

BRAND24

Šance pro postížené

Také při jejich výběru se projevilo „nebyznysové“ vzdělání majitelky společnosti. Více než 50 procent zaměstnanců tvoří zdravotně postižení. „Naším záměrem to hned na počátku nebylo. Vyplynulo to až po čase. Já mám k osobám se zdravotním postižením díky studiu blízko a viděla jsem, jak moc by tito lidé chtěli pracovat a zejména na kratší úvazky, ale práce pro ně nebyla. A tak jsem jim práci zkusila nabídnout já a podařilo se,“ popisuje Irena Jelínková. Práce s postiženými pro firmu přináší na jedné straně výhody ve formě čerpání státních příspěvků na handicapované zaměstnance, ale na druhé straně vyžadují i poněkud jiný přístup. „Velmi si cením chuti pracovat všech našich zaměstnanců se zdravotním postižením, je obdivuhodné, s čím vším se v životě museli poprat, a přesto chtějí být užiteční a prospěšní. Jejich postižení je různé, od tělesného až po mentální. A tak je nutný i individuální přístup k nim, individuální nastavení objemu práce, a tedy i úvazku a klade to samozřejmě i zvýšené nároky na jejich nadřízené vedoucí pracovníky, kteří pro práci s nimi musejí mít cit, pochopení a trpělivost,“ shrnuje majitelka společnosti. Výrazný rozdíl v přístupu k zákazníkům a veřejnosti je viditelný i bez hlubší znalosti fungování firmy Forcorp Group. Stačí jen zavítat na její internetové stránky, které překvapí svojí otevřeností. Každý, kde se někdy desítky minut či hodiny „dobýval“ přes telefonního robota k zodpovědnému pracovníkovi některé nadnárodní firmy, ať už jde o banku, stavební spořitelnu nebo telefonního operátora, si na webu Forcorp Group připadá jako v jiném světě. Obsahují nejenom přímý kontakt na ředitelku firmy, ale také mobilní telefony a e-maily na všechny oblastní manažery. „Otevřenost zákazníkům, ale i zaměstnancům je jedním z principů, kterým se od konkurence lišíme. A určitě se nám takový přístup vyplácí,“ potvrzuje Irena Jelínková. Ta si bude moci svoje zkušenosti s řízením rostoucí firmy rozšiřovat i nadále. Po úspěchu na českém trhu chce se svojí firmou koncem roku expandovat na Slovensko.

  • Raketový růst

V roce svého založení zaměstnávala společnost Forcorp Group 92 zaměstnanců a pracovala pro osm odběratelů. Její obrat dosahoval 8,5 milionů korun. Druhým rokem zdvojnásobila všechny ekonomické parametry, zaměstnávala 178 pracovníků, měla 18 odběratelů a obrat překonal 22 milionů korun. Vysoké tempo růstu pokračovalo i v dalších letech. V roce 2011 pracovalo ve firmě již 610 zaměstnanců, měla 69 zákazníků a obrat přes 93 milionů. Loni firma zaměstnávala 1103 pracovníků, její služby využívaly necelé dvě stovky zákazníků a obrat překonal 168 milionů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).