Přetěžovaná auta odhalí moderní přístroje

27. června 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. června 2005, 00:00

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

Podle některých odhadů má „problémy s nadváhou“ až 40 procent nákladních vozidel pohybujících se na českých silnicích. Z výzkumu, který si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyplývá, že drtivá většina kamionů sice splňuje normu pokud jde o celkovou váhu, problémy však má s přetížením jedné či několika náprav.

„Překračování nápravových limitů je hlavní příčinou poškozování komunikací,“ tvrdí ředitel ŘSD Petr Laušman. Do oprav komunikací v celém Česku firma investuje přes jednu miliardu korun ročně, z toho přetížené kamiony prý mají na svědomí škody až za 400 milionů.

„Autodopravci by si měli uvědomit, že vedle nebezpečí pokut z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad nejen na životnost vozovky, ale také na množství uzavírek a různých dopravních omezení, což pak ve sníženém komfortu jízdy pocítí také oni. Nemluvě o škodlivém vlivu na životnost automobilu,“ dodává Laušman.

SOUČASNÉ KONTROLY NESTAČÍ Zatímco s rostoucí intenzitou nákladní dopravy nelze okamžitě účinně bojovat, se zmíněným přetěžování nákladních vozů rozhodně ano. Ministerstvo dopravy koupilo v minulém a letošním roce celkem 14 mobilních souprav na vážení kamionů, se kterými brázdí republiku. Podle Karla Glosera, generálního ředitele společnosti Taranis Invest, která se zabývá mimo jiné monitoringem nákladní dopravy, je však toto řešení nesystémové. Kontrola hmotnosti kamionu je totiž založena na náhodě. „Zhruba deset let jezdím každý týden republikou napříč a s kontrolou hmotnosti jsem se ještě nesetkal,“ potvrzuje Profitu například autodopravce Kamil Čermák. Gloser také tvrdí, že v Česku prakticky chybí možnost okamžitého odstavení přetíženého vozidla. „Řidič přetíženého kamionu dostane maximálně pokutu a může pokračovat v jízdě,“ říká. Ministerstvo dopravy připouští, že současný systém kontrol není všemocný. Odvolává se ale na nedostatek peněz na nákup dalších souprav. SÁZKA NA NOVÉ TECHNOLOGIE**

Řešení, jak zjistit počet hříšníků bez větších problémů, je přitom poměrně jednoduché. Existují totiž velmi dokonalé technologie, které lze snadno a za provozu zabudovat do vozovky v místech s vysokou intenzitou dopravy. Ty pak jsou schopny za plné jízdy poskytnout o každém konkrétním vozidle požadované informace -současně s identifikací auta zjistí také celkovou hmotnost a tlak hmotnosti na jednotlivé nápravy (či skupinu náprav), navíc přidá také informaci o okamžité rychlosti auta.

Díky dálkovému přenosu dat pak lze přetížené vozidlo vyřadit z jízdního pruhu, převážit je a podrobně zkontrolovat jeho stav na místě pro to určeném a vybaveném. „De facto tak je možné postihnout každé vozidlo, které porušuje zákon,“ dodává Gloser.

Podobná zařízení sice nejsou nejlevnější, ale vložená investice se vrátí na úsporách za opravy zničených komunikací. Podle Glosera se cena třiceti podobných zařízení pohybuje zhruba na úrovni deseti procent škody, kterou ročně způsobí přetížené kamiony.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
DVB-T2 již pro 83 % domácností. Nové pokrytí hlásí Černá hora a Lysá hora
Objevil se první dvoujádrový Ryzen, vzorek mobilního čipu s GPU Radeon Vega 3
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít