Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak připravit dům k prodeji

Prodáváte dům a stěhujete se do nového nebo si plánujete pořídit byt? Víte, co všechno…

PayU Hub zjednodušuje expanzi českých e-shopů do zahraničí

Český e-commerce trh každým rokem roste, nicméně úspěšné e-shopy se rozšiřují i za české…

Chcete získat a udržet zákazníky a platit jen za změřený výkon? Vyzkoušejte Rondo.cz

Kamenné prodejny i eshopy dlouhodobě bojují s tím jak získat a udržet zákazníky. Přitom…

Přetěžovaná auta odhalí moderní přístroje

27. června 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. června 2005, 00:00

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

ŠKODY NA SILNICÍCH Stále více kamionů s vyšším než povoleným nákladem registruje Ředitelství silnic a dálnic. Ročně tyto vozy způsobí škody na silnicích za téměř 400 milionů korun. Výraznější postihy má nyní umožnit moderní technologie.

Podle některých odhadů má „problémy s nadváhou“ až 40 procent nákladních vozidel pohybujících se na českých silnicích. Z výzkumu, který si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyplývá, že drtivá většina kamionů sice splňuje normu pokud jde o celkovou váhu, problémy však má s přetížením jedné či několika náprav.

„Překračování nápravových limitů je hlavní příčinou poškozování komunikací,“ tvrdí ředitel ŘSD Petr Laušman. Do oprav komunikací v celém Česku firma investuje přes jednu miliardu korun ročně, z toho přetížené kamiony prý mají na svědomí škody až za 400 milionů.

„Autodopravci by si měli uvědomit, že vedle nebezpečí pokut z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad nejen na životnost vozovky, ale také na množství uzavírek a různých dopravních omezení, což pak ve sníženém komfortu jízdy pocítí také oni. Nemluvě o škodlivém vlivu na životnost automobilu,“ dodává Laušman.

SOUČASNÉ KONTROLY NESTAČÍ Zatímco s rostoucí intenzitou nákladní dopravy nelze okamžitě účinně bojovat, se zmíněným přetěžování nákladních vozů rozhodně ano. Ministerstvo dopravy koupilo v minulém a letošním roce celkem 14 mobilních souprav na vážení kamionů, se kterými brázdí republiku. Podle Karla Glosera, generálního ředitele společnosti Taranis Invest, která se zabývá mimo jiné monitoringem nákladní dopravy, je však toto řešení nesystémové. Kontrola hmotnosti kamionu je totiž založena na náhodě. „Zhruba deset let jezdím každý týden republikou napříč a s kontrolou hmotnosti jsem se ještě nesetkal,“ potvrzuje Profitu například autodopravce Kamil Čermák. Gloser také tvrdí, že v Česku prakticky chybí možnost okamžitého odstavení přetíženého vozidla. „Řidič přetíženého kamionu dostane maximálně pokutu a může pokračovat v jízdě,“ říká. Ministerstvo dopravy připouští, že současný systém kontrol není všemocný. Odvolává se ale na nedostatek peněz na nákup dalších souprav. SÁZKA NA NOVÉ TECHNOLOGIE**

Řešení, jak zjistit počet hříšníků bez větších problémů, je přitom poměrně jednoduché. Existují totiž velmi dokonalé technologie, které lze snadno a za provozu zabudovat do vozovky v místech s vysokou intenzitou dopravy. Ty pak jsou schopny za plné jízdy poskytnout o každém konkrétním vozidle požadované informace -současně s identifikací auta zjistí také celkovou hmotnost a tlak hmotnosti na jednotlivé nápravy (či skupinu náprav), navíc přidá také informaci o okamžité rychlosti auta.

Díky dálkovému přenosu dat pak lze přetížené vozidlo vyřadit z jízdního pruhu, převážit je a podrobně zkontrolovat jeho stav na místě pro to určeném a vybaveném. „De facto tak je možné postihnout každé vozidlo, které porušuje zákon,“ dodává Gloser.

Podobná zařízení sice nejsou nejlevnější, ale vložená investice se vrátí na úsporách za opravy zničených komunikací. Podle Glosera se cena třiceti podobných zařízení pohybuje zhruba na úrovni deseti procent škody, kterou ročně způsobí přetížené kamiony.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Budou Vánoce, a tak utrácíme. Budeme mít peníze i po svátcích?
Jak se daní příjmy v invalidním důchodu?
Převod dovolené z roku 2018 do nového roku
Jak se mění zálohy na zdravotním a sociálním u OSVČ a OBZP v roce 2019?
Nechat se zaměstnat, nebo zaměstnávat?
Auta
První DAF CF Electric v reálném provozu
Co se stane, když za jízdy zmáčknete tlačítko parkovací brzdy? Je to zajímavější, než si myslíte
Proč stupnice tachometru tak moc přesahují skutečnou maximální rychlost auta?
Automobilky musí do roku 2030 nakonec snížit emise CO2 o 37,5 %. Těšte se na elektromobily
Retro test Škoda 1203: Československá legenda slaví půl století!
Technologie
AMD vydalo velkou aktualizaci ovladačů pro Radeony. Streaming do mobilů a další novinky
Jaký výhodný notebook koupit pod stromeček?
October 2018 Update už je ve službě Windows Update k dispozici všem
Výzkum potenciálu rozvoje umělé inteligence v České republice poukazuje na možné problémy
Odemčené 28jádro Intel Xeon W-3175X už jde do prodeje, stojí přes sto tisíc
Hry pro příležitostné hráče