Přestaly nám stačit prostory

27. března 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
27. března 2006, 00:00

SAINT GOBAIN SEKURIT A BEROHA Automobilový průmysl táhne českou ekonomiku. Jeho boom zažívají na vlastní kůži jak velké, tak i malé firmy. Dokonce se dá říci, že pokud má firma v tomto oboru dostatečné ambice, nemůže ji čekat nic jiného než úspěch.

SAINT GOBAIN SEKURIT A BEROHA Automobilový průmysl táhne českou ekonomiku. Jeho boom zažívají na vlastní kůži jak velké, tak i malé firmy. Dokonce se dá říci, že pokud má firma v tomto oboru dostatečné ambice, nemůže ji čekat nic jiného než úspěch.

Pokud se malá firma na trhu prosadí a najde své zákazníky, stává se, že jí po několika letech začnou být dosud vyhovující výrobní prostory malé. Jako vzor mohou sloužit dvě středočeské firmy - výrobce čelních skel Saint Gobain Sekurit v Hořovicích a výrobce ocelových trubek pro automobilový průmysl Beroha CR v Dobříši. Obě firmy spojuje nejen činnost v automobilovém průmyslu, ale zejména to, že za nimi stojí zahraniční kapitál. V prvním případě francouzský, ve druhém pak německý.

INVESTICE NA ZELENÉ LOUCE Závod na výrobu autoskel se začal v Hořovicích stavět v roce 1995. Jednalo se de facto o investici na zelené louce, i když administrativní budovu a část haly převzala firma od společnosti ČSAD, která ji používala jako opravnu pro autobusy. V roce 1998 se firma rozrostla o další část. „Už několik let investujeme každý rok kolem 100 milionů korun,“ říká ředitel firmy Libor Hanzlík s tím, že existují plány na další expanzi. Za deset let činnosti firmy se v Hořovicích vyrobilo přes pět milionů kusů čelních skel. Proč si francouzská firma Saint-Gobain Sekurit vybrala ze střední a východní Evropy právě Česko a Hořovice? „Jedním z hlavních důvodů byl vstup koncernu Volkswagen do mladoboleslavské automobilky, naší strategií je následovat naše klíčové zákazníky,“ tvrdí obchodní ředitelka Saint-Gobain Sekurit Martina Hasmanová. JIŽ TŘETÍ LINKA

V loňském roce se v Hořovicích rozjela již třetí výrobní linka, na které se vyrábějí čelní skla pro vozy takových značek, jako jsou Bentley či Rolls Royce. Konkurenční výhodou této továrny je právě to, že se orientuje na speciální skla, případně na malé série. „Skla budeme vyrábět v menších sériích, tak abychom mohli nabídnout zákazníkovi více kombinací užitných funkcí najednou. Samostatným novým produktem v sérii pak budou velká laminovaná střešní skla,“ tvrdí Hasmanová.

Vedle velkých odběratelů autoskel z Hořovic existují i zákazníci, kteří jich potřebují třeba jen pár kusů. Jednou z nejexotičtějších zakázek byl požadavek z Německa na skla pro zhruba 500 kusů kabrioletů Wartburg, které si nechal vyrobit fan club této značky.

Kromě výstavby nové linky se také rozšířila kapacita pro výrobu vyhřívaných skel a vyměnila se řezací linka. Investice tak zvýšila celkovou výrobní kapacitu závodu až na 950 tisíc skel ročně. Zároveň s tím vzniklo zatím přes 160 nových pracovních míst.

ZE ZASTOUPENÍ VÝROBNÍ FIRMA

Beroha CR začínala jako obchodní zastoupení německé společnosti Benteler. Dnes má v Dobříši svůj vlastní výrobní závod a také ambice stát se specializovaným obchodně-servisním centrem celé skupiny pro střední Evropu. Přitom v roce 1995 začínala Beroha v pronajatých prostorách zemědělské společnosti na okraji Dobříše.

„Vyhledali jsme si prostory, pro které jejich majitel neměl využití. Provedli jsme úpravy, které si provoz budoucího skladu hutního materiálu vyžadoval, tedy například zajeřábování, vybavení skladovou a servisní technologií a začali jsme obchodovat,“ upřesňuje ředitel firmy Josef Žofka.

Aktivity firmy se postupně rozšiřovaly, a to nejen v hlavní oblasti automobilového průmyslu, ale i ve strojírenství, kovoobrábění a celém zpracovatelském průmyslu. Vstřícný přístup místní radnice a iniciativa Berohy pak stály u vzniku průmyslové zóny, která se v krátké době na okraji Dobříše zrealizovala.

**STRATEGIE POČÍTÁ S EXPANZÍ

Firma sídlí tři roky v novém a plánuje další rozšíření svých aktivit v oblasti strojírenství a automobilového průmyslu. „Chceme na sebe převzít co nejvíce operací, které by jinak dělal náš zákazník. Jde zejména o dělení a kartáčování trubek, dále úpravu konců trubek, srážení hran či odmaštění trubky,“ popisuje Žofka činnosti, kterým se firma chce věnovat prioritně.

Dlouhodobá strategie pak počítá s dobudováním servisního centra a vybavením současné výrobní haly další technologií. V horizontu příštích let pak firma uvažuje o využití další části nezastavěného pozemku, což je plocha o rozloze přibližně 10 tisíc metrů čtverečních. Tato plocha by mohla být využita k další výstavbě provozních prostor. „Investice jdou jak z vlastních zdrojů, tak i ze zdrojů mateřské firmy. Konkrétní plán investic jsme zatím nedělali, strategie se teprve dotváří a musí se ještě dopracovat,“ dodává ředitel.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít