Před 90 lety vyjela první tatra

12. dubna 2009, 00:00 - (čtk)
12. dubna 2009, 00:00

První automobil s názvem Tatra, odvozeným od slovenských velehor Vysoké Tatry, vyjel z kopřivnické automobilky před 90 lety.

První nákladní automobil, který oficiálně nesl název Tatra, byl vyroben v roce 1919.

Autor: Technické muzeum Tatra

Prvním vozem spojovaným s názvem Tatra byl model původně označený NW typ U. Tento osobní automobil pro čtyři až šest osob, který poháněl řadový šestiválec o obsahu 5340 kubických centimetrů a výkonu 65 koňských sil (asi 48 kilowattů), se v Kopřivnici vyráběl již od roku 1915 a ve výrobě se udržel až do roku 1925. Na dnešní poměry to byl velký „žrout“, který na sto kilometrů spotřeboval téměř dvacet litrů benzinu. Dosahoval rychlosti až 120 kilometrů za hodinu.

V roce 1919 automobilka zkoušela novou verzi tohoto vozu vybavenou převratnou novinkou – pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Zde vozy zaujaly svojí schopností překonat pro jiná auta tehdy nesjízdné úseky, například ze Štrby do Tatranské Lomnice. Především místní obyvatelé začali proto auto přirovnávat k Tatrám, což se ujalo.

Z názvu velehor se pak stala nejprve značka automobilů, již od roku 1920 ji nesly všechny kopřivnické vozy. Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934, do té doby se společnost jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft. Od tohoto názvu, který byl registrován roku 1891 po přeměně firmy na akciovou společnost, je také odvozeno původní značení automobilů NW.

Tatru, jednu z nejstarších automobilek na světě, založil Ignác Šustala (Schustala), který již v roce 1850 zahájil v Kopřivnici výrobu bryček a kočárů. Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1858 nechal zaregistrovat společnost Schustala and Co. Firma postavila několik továrních hal a v roce 1882 zahájila výrobu železničních vagonů. První automobil nazvaný Präsident, který byl i prvním osobním automobilem vyrobeným ve střední Evropě, opustil továrnu v březnu 1897. O rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít