Menu Zavřít

Pražský luxus posiluje

6. 11. 2006
Autor: Euro.cz

HOTELYDo hlavního města přicházejí další dva špičkové hotelové řetězce. Novinky z pětihvězdičkové Prahy doplňuje i zpráva o uzavření aliance mezi Corinthia Group a gigantickým řetězcem Wyndham. V Praze se dnes staví poměrně hodně hotelů.

HOTELY Do hlavního města přicházejí další dva špičkové hotelové řetězce. Novinky z pětihvězdičkové Prahy doplňuje i zpráva o uzavření aliance mezi Corinthia Group a gigantickým řetězcem Wyndham. V Praze se dnes staví poměrně hodně hotelů. V nejluxusnějším segmentu jsou ovšem přírůstky skromnější, což nepochybně souvisí i s vyšší investiční náročností. „Praha je klenot, v oblasti ubytování a služeb se však nedá srovnávat s Paříží, Římem či Londýnem, jelikož doposud nefunguje jako luxusní turistická destinace. Město by se proto mělo zaměřit na vyšší kategorii klientů, kteří přispívají k pověsti Prahy coby kulturní metropole,“ říká Thomas Smit z developerské společnosti Waldeck Capital. Právě tato firma hodlá přibližně do roka kategorii luxusních hotelů pro individuální turistiku v Praze posílit novým objektem -stane se jím hotel Rocco Forte v Letenské ulici. Už nyní ovšem tento segment, donedávna tvořený jen hotelem Four Seasons, posílil řetězec Mandarin Oriental, který zakotvil na Malé Straně. MALOSTRANSKÝ MANDARIN Asijským zástupcem v klubu elitních hotelových řetězců je Mandarin Group. Tato skupina až do letošního října provozovala v Evropě pouze čtyři hotely - pátým se stal malostranský Mandarin Oriental. Pražský Mandarin je poměrně rozlehlý -s výjimkou budovy Muzea hudby zaujal celý blok mezi ulicemi Karmelitská, Nebovidská, Harantova a Hellichova. Jeho převážnou část tvořily objekty někdejšího dominikánského kláštera. Z toho také vychází půdorys hotelu, jehož centrální volnou plochu tvoří takzvaný „rajský dvůr“ bývalého kláštera. „Museli jsme respektovat požadavky památkářů, kteří většinou trvali i na zachování vnitřních dispozic budov a vyjadřovali se i k typu podlah a obkladů v koupelnách,“ říká mluvčí hotelu Kateřina Pavlitová. Dlouhou dobu zchátralý areál ožil, když na restaurované staré budovy byla nenásilně naroubována jen jedna menší nová přístavba v zájmu zvýšení počtu pokojů. Těch Mandarin Oriental nabízí bez jednoho celou stovku. Každý je svým půdorysem i dalšími parametry originál (také proto má ceník 13 sazeb od 300 do 4000 eur), kde návštěvník narazí na původní krovy, klenuté stropy či fresky, nezřídka se jedná o původní mnišskou celu. Jednotícím elementem je vybavení pokojů. Asijské kořeny společnosti jsou patrné jak na stylu nábytku, tak míře využití bytových textilií. Současnost reprezentují plazmové obrazovky, internetové přípojky a podobně. Naprosto unikátním prostorem jsou v hotelovém komplexu dvoupatrové lázně v bývalé renesanční kapli. Pod jejich skleněnou podlahou jsou k vidění základy gotického kostela, které byly odkryty při rekonstrukci. „Návštěvnost je zatím vysoká. Také proto, že existuje jakási premiérová klientela, která si otevření nového hotelu Mandarin nenechá ujít,“ vysvětluje Clemens Hoerth, ředitel hotelu, a dodává: „Drtivá většina zákazníků je ze zahraničí, ale už jsme zaznamenali i české hosty. Poměrně často představuje pobyt v našem hotelu dárek k nějakému výročí.“ Hongkongsko-britská společnost Mandarin Group, která je všeobecně považována za špičku ve sféře individuální turistiky, provozuje celkem 23 hotelů. Ve východoevropském regionu zatím zakotvila pouze v Praze. „Naší konkurencí je především Four Seasons, ale i malé hotely rodinného typu, jako je třeba Josef či Aria. A v blízké budoucnosti to bude také hotel Rocco Forte,“ vypočítává Hoerth. KLÁŠTERNÍ PŘEPYCH Zatímco u dominikánů v Karmelitské je už hotovo, v augustiniánském klášteře v Letenské ulici teprve začínají demoliční práce. Nebudou příliš rozsáhlé - komplex pěti budov, jehož součást tvoří vedle kláštera i známý tomášský pivovar, je sice z větší části v havarijních stavu, ale i tady je postoj památkářů striktní. „Zůstane zachováno 90 procent původních staveb,“ tvrdí Jiří Bažata ze společnosti Skanska, která provádí stavební práce pro developera Waldeck Capital. Provozovatelem hotelu s kapacitou 101 pokojů bude další hotelový řetězec, a to britský Rocco Forte. Ten má dnes ve svém portfoliu jedenáct objektů, vždy jde o vysloveně luxusní zařízení. Každý se jmenuje jinak, například v ruském St. Petěrburku je to Astoria, naopak v Římě Hotel de Russia. To souvisí s tím, že společnost nemá žádný univerzální koncept. „Jde nám o to, aby hotel měl osobitý styl, který koresponduje s charakterem lokality,“ říká Rocco Forte. Pražský hotel ještě nemá jméno. Čas je ještě do srpna příštího roku, kdy má zahájit provoz. Za zmínku stojí rodina Forte, která je majitelem řetězce. V minulosti už jeden mezinárodní hotelový konglomerát vlastnila, posléze o něj přišla a v roce 1996 začala budovat nový. Nabídka se v brzké době rozšíří o čtyři další hotely - společnost standardně kupuje v atraktivních lokalitách výjimečné, obvykle historické budovy. „Je to snad jediná cesta, jak takové staré objekty smysluplně ekonomicky využít,“ objasňuje investiční strategii firmy její majitel Rocco Forte, který byl před časem v Británii povýšen do šlechtického stavu za zásluhy o cestovní ruch. ALIANCE WYNDHAM - CORINTHIA**

Zatímco v oblasti individuální turistiky pražskou hotelovou extraligu představují Four Seasons a Mandarin Oriental, pro kongresovou turistiku je to vedle Hiltonu především hotel Corinthia Towers. Tržbami jde o třetí největší hotel u nás, jeho 544 pokojů majitelům - společnosti Corinthia Hotels International se sídlem na Maltě - přineslo tržby 591 milionů korun. „Letos čekáme zvýšení obratu o dalších 15 procent, naše hospodářské výsledky ovšem negativně ovlivňuje kurz koruny,“ mírně si stěžuje Christian Grage, ředitel hotelu. Je přesvědčen, že přes současnou dobrou situaci musí Praha, i v oblasti propagace, usilovat o větší profilaci jako destinace pro „nadprůměrnou“ klientelu, tedy hosty, kteří utrácejí více než ostatní. Corinthia Group přitom ale nespoléhá jenom na stát či pražský magistrát - na sklonku léta uzavřela zásadní partnerskou smlouvu s Wyndham Hotel Group, pod kterou spadá 6500 hotelů (včetně řetězce Ramada).

„Je to velká šance. Zatím je ovšem brzo na detaily, formální smlouvu musíme teprve uvést v reálný život,“ komentuje tento zásadní krok ředitel Grage. Už teď je ale jasné, že Malťané budou těžit z široce rozvětveného rezervačního a distribučního systému řetězce Wyndham. Ten naopak, jaksi v opačném směru, bude využívat hlavně zkušenosti z managementu pětihvězdičkových hotelů, kterých má Corinthia několik. V portfoliu Wyndhamu tyto kapacity scházejí, rozšíří tak také svou nabídku. V české metropoli Corinthia provozuje dva hotely - Towers a Panorama, ale podle Grageho nejsou další akvizice vyloučeny.

BRAND24

„Zatím je pražský hotelový sektor velmi zdravý. Obsazenost se pohybuje kolem 70 procent, někdy je dokonce i vyšší,“ konstatuje Grage. Podle něj je ale do budoucna nutné zvyšovat úroveň celého sektoru: „Vývoj jde zatím spíše ke kvantitě, měl by se změnit na budování vyšší kvality.“

Podobné mírné obavy, které občas probleskují všeobecným optimismem, jsou možná namístě. V první šesti měsících přijelo do Prahy 1,66 milionu zahraničních turistů. To meziročně představuje pokles o 2,4 procenta - v době, kdy třeba Karlovarský či Hradecký kraj vykazují třicetiprocentní, respektive sedmnáctiprocentní vzestup přílivu turistů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).