Pravý český oděvní zálesák

10. prosince 2007, 00:00 - Petr Bým
10. prosince 2007, 00:00

BUSHMAN - Když něco nemůžeš sehnat, tak si to prostě vyrob. A potom prodávej i jiným. Zhruba takto jednoduše se zrodil jeden z nejznámějších českých franšízingových konceptů – prodejny oděvů značky Bushman, kam chodí zájemci o praktické oblečení pro volný čas.

Současný výkonný ředitel Štěpán Svoboda líčí počátky firmy Bushman skoro poeticky: „Na počátku byla touha skupiny přátel poznat nejkrásnější místa naší planety. Přitom zjistili, že na cestách každý nejvíce ocení kvalitní, pohodlné a praktické oblečení. Na trhu ovšem neobjevili značku, která by jejich nároky splňovala. A tak ho začali vyrábět sami.“

Osudové rozhodnutí

Skutečností je, že v oboru takzvaných outdoorových oděvů na českém trhu v devadesátých letech existovala mezera. A značka Bushman, která vznikla v roce 1997, ji velmi efektivně zaplnila. Její celobavlněné oděvy pohodlného střihu a neformálního stylu šly hned od počátku dobře na odbyt a tak velmi záhy musela společnost přijmout zásadní rozhodnutí pro oblast distribuce.

Časem se ukázalo, že víceméně jedinou cestou, jak vybudovat skutečně silnou a prestižní značku, jsou značkové prodejny – a ty lze zakládat vlastními silami nebo prostřednictvím franšízy. „Myšlenka se zrodila někdy na přelomu let 2000 a 2001. Nejdříve jsme otevřeli několik prodejen v městských centrech, nicméně pak se dostavil boom výstavby velkých nákupních center. Díky už vybudovanému povědomí o naší značce jsme neměli problém dostat se do těch kvalitních,“ vzpomíná na franšízingové počátky firmy ředitel Svoboda.

Zvolená strategie byla úspěšná. V posledních letech odbyt v značkové obchodní síti, kterou dnes představuje celkem desítka vlastních a 15 franšízingových prodejen v Česku a na Slovensku, rychle roste, každoročně o 15 až 20 procent. Letos má společnost dosáhnout obratu ve výši 180 milionů korun, napřesrok to má být dokonce už 250 milionů. „V příštím roce budeme otevírat šest nových franšízingových prodejen,“ vysvětluje Svoboda plánované takřka čtyřicetiprocentní zvýšení obratu.

Václav Svačina má franšízingové prodejny Bushman hned dvě, po jedné v obchodních komplexech Zličín a Letňany. Zaměstnává v nich celkem jedenáct pracovníků, kteří loni prodali zboží za 25 milionů korun. „Když dáte na váhu rizika a ekonomické ukazatele obou variant, tak je rozhodování velmi jednoduché,“ odpovídá Svačina na otázku, proč raději nezvolil samostatný postup. Jinými slovy potvrzuje obecně platnou poučku, že franšíza výrazně omezuje podnikatelská rizika.

Výhodná nesvoboda

Na poplatky – vlastně cenu za omezení rizik – si Svačina nestěžuje: „Byl bych špatný obchodník, kdybych je označil za nízké. Ekonomiku prodejny to samozřejmě zatěžuje. V zásadě je to ale náklad jako každý jiný, s kterým jsem počítal od začátku.“ A jaká je jejich výše? „Nejsme drazí. Platby se skládají ze symbolického vstupního poplatku v řádu tisíců korun, pak franšízingového poplatku z obratu v řádu jednotek procent a marketingového poplatku, rovněž v jednotkách procent,“ říká Svoboda.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kryptoměnová jízda prvních prosincových dní
Už jste natankovali zimní naftu? Pokud ne a teploty klesnou na ?7 °C, můžete mít potíže
Co když zemře kandidát na prezidenta, nebo rovnou prezident?
Převod dovolené z roku 2017 do nového roku
Banky mění hypoteční sazby jak na běžícím pásu
Auta
Galerie: Bez rychlých luxusních SUV by některé automobilky…
I nový Mercedes-Benz třídy G se začíná odhalovat od interiéru
Z nového VW Polo GTI se definitivně stal základní Golf GTI (první jízdní dojmy)
Audi SQ2 se dočká motoru 2.0 TFSI a 300 koní, stejně jako VW T-Roc R
„Koncept“ tahače Tesla Semi si už našel první zákazníky. Třeba Pepsi chce 100 kusů
Technologie
Šmírovací okno do ložnic vašich přátel je pryč. Facebook odstranil Ticker
T-Mobile postaví další síť pro internet věcí. Využije technologii jako Vodafone
Čtečky otisků integrované v displeji jsou tady. Brzy ji oznámí velký výrobce
Tip: Pro moderní konzole, ale také počítače s Windows vyšel umělecký herní skvost Okami
Volby, Kajínek, fidget spinner… Google ukázal, co Češi v roce 2017 nejvíce vyhledávali
Hry pro příležitostné hráče