Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Pravý český oděvní zálesák

10. prosince 2007, 00:00 - Petr Bým
10. prosince 2007, 00:00

BUSHMAN - Když něco nemůžeš sehnat, tak si to prostě vyrob. A potom prodávej i jiným. Zhruba takto jednoduše se zrodil jeden z nejznámějších českých franšízingových konceptů – prodejny oděvů značky Bushman, kam chodí zájemci o praktické oblečení pro volný čas.

Současný výkonný ředitel Štěpán Svoboda líčí počátky firmy Bushman skoro poeticky: „Na počátku byla touha skupiny přátel poznat nejkrásnější místa naší planety. Přitom zjistili, že na cestách každý nejvíce ocení kvalitní, pohodlné a praktické oblečení. Na trhu ovšem neobjevili značku, která by jejich nároky splňovala. A tak ho začali vyrábět sami.“

Osudové rozhodnutí

Skutečností je, že v oboru takzvaných outdoorových oděvů na českém trhu v devadesátých letech existovala mezera. A značka Bushman, která vznikla v roce 1997, ji velmi efektivně zaplnila. Její celobavlněné oděvy pohodlného střihu a neformálního stylu šly hned od počátku dobře na odbyt a tak velmi záhy musela společnost přijmout zásadní rozhodnutí pro oblast distribuce.

Časem se ukázalo, že víceméně jedinou cestou, jak vybudovat skutečně silnou a prestižní značku, jsou značkové prodejny – a ty lze zakládat vlastními silami nebo prostřednictvím franšízy. „Myšlenka se zrodila někdy na přelomu let 2000 a 2001. Nejdříve jsme otevřeli několik prodejen v městských centrech, nicméně pak se dostavil boom výstavby velkých nákupních center. Díky už vybudovanému povědomí o naší značce jsme neměli problém dostat se do těch kvalitních,“ vzpomíná na franšízingové počátky firmy ředitel Svoboda.

Zvolená strategie byla úspěšná. V posledních letech odbyt v značkové obchodní síti, kterou dnes představuje celkem desítka vlastních a 15 franšízingových prodejen v Česku a na Slovensku, rychle roste, každoročně o 15 až 20 procent. Letos má společnost dosáhnout obratu ve výši 180 milionů korun, napřesrok to má být dokonce už 250 milionů. „V příštím roce budeme otevírat šest nových franšízingových prodejen,“ vysvětluje Svoboda plánované takřka čtyřicetiprocentní zvýšení obratu.

Václav Svačina má franšízingové prodejny Bushman hned dvě, po jedné v obchodních komplexech Zličín a Letňany. Zaměstnává v nich celkem jedenáct pracovníků, kteří loni prodali zboží za 25 milionů korun. „Když dáte na váhu rizika a ekonomické ukazatele obou variant, tak je rozhodování velmi jednoduché,“ odpovídá Svačina na otázku, proč raději nezvolil samostatný postup. Jinými slovy potvrzuje obecně platnou poučku, že franšíza výrazně omezuje podnikatelská rizika.

Výhodná nesvoboda

Na poplatky – vlastně cenu za omezení rizik – si Svačina nestěžuje: „Byl bych špatný obchodník, kdybych je označil za nízké. Ekonomiku prodejny to samozřejmě zatěžuje. V zásadě je to ale náklad jako každý jiný, s kterým jsem počítal od začátku.“ A jaká je jejich výše? „Nejsme drazí. Platby se skládají ze symbolického vstupního poplatku v řádu tisíců korun, pak franšízingového poplatku z obratu v řádu jednotek procent a marketingového poplatku, rovněž v jednotkách procent,“ říká Svoboda.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Jde česká volební účast do kopru?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (1)
Kam plyne zisk 76 miliard Kč z českých bank?
Je výhodnější jít do důchodu v prosinci 2018 či v lednu 2019?
Auta
Škoda Kodiaq GT vyráží na čínský trh. Čeští zájemci mohou…
Účet za Dieselgate má v případě Audi hodnotu 21 miliard korun. V problémech je i Opel
BMW X7 bylo odhaleno. Jak si stojí ve srovnání s Q7, Range Roverem a Mercedesem GLS?
Test Nissan Leaf 40 kWh: Obraťme list
Fungují u nás správně dobíjecí stanice? Česká obchodní inspekce je vůbec poprvé zkontrolovala
Technologie
Apple dá sbohem Intelu. Do Maců prý od roku 2020 bude instalovat vlastní čipy
Intel chystá velkou reorganizaci továren. Rozdělí se na tři části, jejich šéf odejde
Google slibuje revoluci. Digitální zoom v Pixelu 3 má být srovnatelný s optickým
Prohlížeč Seznam.cz synchronizuje otevřené stránky a překládá v pěti jazycích
AMD začalo prodávat Radeony RX 580 s parametry modelu RX 570. Zatím asi jen v Číně
Hry pro příležitostné hráče