Menu Zavřít

Praha zlátne

6. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Nejlepší obchodní destinací je Londýn, možná i ze zvyku

Na otázku, kam nejlépe v Evropě umístit sídlo, respektive pobočku firmy, existuje už několik let stereotypní odpověď. Vyberte Londýn, reagují byznysmeni. Pokud se ale investor rozhodne pro Prahu, i tato volba bude správná. Česká metropole je sedmnáctou nejlepší obchodní destinací v Evropě. Předstihla velkoměsta, jako jsou Hamburk, Vídeň nebo Řím. Navíc lze očekávat, že si svou pozici v příštích letech vylepší díky vstupu do Evropské unie. Žebříček měst – City Monitor - sestavený na základě toho, jak v nich manažeři více než 500 nejvýznamnějších firem hodnotí podmínky k podnikání, zpracovává od roku 1990 mezinárodní realitní společnost Cushman & Wakefield Healey & Baker. K rozhodujícím kritériím patří snadný přístup k trhům a zákazníkům, nabídka kvalifikované pracovní síly, dopravní infrastruktura, úroveň telekomunikací a cena za lidskou práci. Důležité je i hledisko vládních pobídek například ve formě daňových úlev či cena kancelářských nemovitostí a jejich dostatečná nabídka. A pro Prahu rovněž argument jménem Evropská unie. „Rozšíření Evropské unie je považováno za nejvýznamnější faktor, který v příštích deseti letech ovlivní podnikání. Důležitou roli sehraje také výkonnost ekonomiky USA, konkurence z Asie, hrozba terorismu a internet,“ doplňuje Jonathan Hallett, partner a výkonný ředitel společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker.
Stranou naopak zůstávají, bohužel, kritéria, jako kvalita životních podmínek pro zaměstnance nebo znečištění životního prostředí.

Zvyk je zvyk.

První pětka měst nejvhodnějších pro expanzi podnikání zůstává prakticky již třináct let beze změny. Za Londýnem následují Paříž, Frankfurt, Brusel a Amsterdam. „Na tomto umístění není nic překvapivého, protože Londýn a Frankfurt jsou finančními centry Evropy,“ konstatuje Andrew Thompson, partner společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker. Londýn přitom svůj náskok rok od roku zvyšuje, přestože jeho postavení coby evropského finančního centra oslabuje skutečnost, že Velká Británie stojí mimo monetární unii. Čím tedy boduje metropole nad Temží? Londýn není jedničkou jen díky tamním podmínkám. „Z průzkumu vyplývá, že 92 procent manažerů je dobře obeznámeno s Londýnem jako byznyslokalitou. Mají informace - o pracovní síle, o prostorách k podnikání, infrastruktuře, nákladech,“ říká Thompson. Za hlavní negativa Londýna označují manažeři drahou pracovní sílu a vůbec nejdražší kancelářské prostory v Evropě. Hendikepy ale převažuje například jednoduchý přístup na trh, kvalifikovaná pracovní síla, vyspělá dopravní a telekomunikační infrastruktura a také dostupnost administrativních ploch. To se samozřejmě odráží v přílivu investic, které do Londýna plynou. Z celkového počtu 1895 investičních projektů, které byly v loňském roce v Evropě uskutečněny, jich 125 směřovalo do Londýna.

Praha je prima, ale…

Praha se v průzkumu City Monitor umístila nejlépe z měst ve východní a střední Evropě. Porazila tak své hlavní regionální konkurenty Varšavu a Budapešť, Bratislava se do první třicítky vůbec neprobojovala. Podstatné je však ještě něco: byznysmani Prahu označili za čtvrté město v Evropě, které nejvíce pracuje na svém zlepšení. Předběhla ji pouze Barcelona, Madrid a Berlín. Manažeři v případě Prahy vysoko ohodnotili relativně nízké náklady na pracovní sílu, kvalitu podnikatelského prostředí a cenu administrativních prostor. V hodnocení dostupnosti kvalifikované pracovní síly však česká metropole dosáhla výsledku jen průměrného, právě tak jako v kvalitě životních podmínek zaměstnanců. A úroveň dopravní infrastruktury, telekomunikací nebo jazykové vybavenosti zaměstnanců považují manažeři dokonce za jednu z nejhorších v Evropě. Podobně jako loni kritizovali i nedostatek volných kancelářských ploch. „Procento neobsazených prostor, které se v Praze pohybuje kolem deseti procent, je srovnatelné s jinými městy. Problémem ale je, že většina z nich je v okrajových čtvrtích Prahy. Stále chybí moderní administrativní prostory v centru města,“ říká Andrew Thompson. Přesto se Praze daří lákat nové investory. „Byla ohodnocena jako čtvrtá metropole nejlépe pracující na své vlastní propagaci. České hlavní město přistupuje aktivně ke zlepšení svého přístupu vůči zahraničním investorům,“ říká Jonathan Hallett. Jejich množství by se mělo po vstupu do Evropské unie ještě zvýšit. Část investorů totiž ještě vyčkává, až padnou poslední obchodní bariéry. Z analýzy společnosti Ernst & Young vyplývá, že z kandidátských zemí bude hlavním příjemcem zahraničních investic právě Česká republika, a udrží si tak první místo v regionu střední a východní Evropy v přílivu financí v přepočtu na obyvatele.

Přijdou další.

Letos bezkonkurenčně největším investičním projektem v Praze je výstavba globálního centra informačních systémů, za které logistická firma DHL zaplatí šestnáct miliard korun. Vedení DHL se pro Prahu rozhodlo kvůli dostupnosti odborníků, spolehlivým telekomunikačním sítím, dobrému leteckému spojení, investičním pobídkám státu i nízkým provozním nákladům. Roli hrály i náklady na pracovní sílu; mzdové náklady v Česku jsou třetinové oproti zemím západní Evropy. Ani po připojení země k Evropské unii mzdy po zvýšení nepřesáhnou dvě třetiny průměru západoevropské části unie. Podobný typ investice jako DHL, i když v mnohem menším měřítku, umístila do Prahy také poradenská společnost Accenture, která zahájila projekt rozšíření svého centra. Současných tři sta finančních a účetních odborníků se do pěti let rozroste na jeden a půl tisíce lidí. V souvislosti se vstupem do Evropské unie se často zdůrazňuje, že většina firem, které v Praze chtěly zřídit své zastoupení, tak již učinila. Studie City Monitor ovšem ukázala, že tomu tak zcela není. „Co se týká povědomí a znalosti určitého města jako podnikatelské lokality, v případě Prahy se pouhých 40 procent manažerů vyslovilo kladně,“ říká Thompson. Zbylých 60 procent zatím znalosti o podnikatelských podmínkách v české metropoli zatím nemá. „V tom ještě spatřuji ohromný potenciál,“ míní Thompson. Pomoci získat nové investice by mohl i trend, který je dnes typický pro řadu firem. „Mnoho společností svou centrálu umísťuje do měst západní Evropy. Pro backoffice ale hledají vhodnou lokalitu ve východní a střední Evropě, kde je levněji,“ tvrdí Thompson. Jaké podnikatelské kruhy by v Praze mohly řady investorů rozšířit? „Outsourcingové společnosti, konzultantské firmy, které mají spojitost s Evropskou unií, rozrůstají se advokátní firmy, auditoři a poradenské společnosti,“ předpovídá Thompson

(box) Evropské jedničky? Celkové prvenství v žebříčku nejvhodnějších měst pro expanzi podnikatelských aktivit získal Londýn. A jací jsou vítězové jednotlivých kategorií? Paříž označili podnikatelé za město s nejlepší městskou dopravou. V Dublinu vytváří vláda nejlepší podnikatelské klima z celé Evropy, Varšava získala první místo podle kritéria náklady na pracovní sílu. V Lisabonu jsou k dispozici kancelářské prostory za nejvýhodnější nájmy, Berlín zaujímá první místo v dostupnosti kancelářských ploch. Nejlepší životní podmínky pro zaměstnance nabízí Barcelona. Oslo je městem s nejčistším životním prostředím. Největší počet společností, které plánují expanzi na zahraniční trhy, označilo jako cíl svého zájmu Moskvu.

BRAND24

Tabulka:
Kde podnikat? V Londýně!
Pořadí měst nejvhodnějších pro expanzi byznysu

Město Umístění
1990 2002 2003
Londýn 1 1 1
Paříž 2 2 2
Frankfurt 3 3 3
Brusel 4 4 4
Amsterdam 5 5 5
Barcelona 11 6 6
Madrid 17 7 7
Berlín 15 9 8
Milán 9 8 9
Mnichov 12 11 10
Praha 23 16 17
Hamburk 14 18 20
Varšava 25 26 22
Budapešť 21 26 23
Vídeň 20 23 24
Kodaň - 24 25
Řím - 22 26
Oslo - 29 27
Moskva 24 30 28
Zdroj: Cushman & Wakefield Healey & Baker

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).