Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Praha unese ještě tři velká centra

02. června 2008, 00:00 - Oldřich Špůrek
02. června 2008, 00:00

Koncepčně špatné centrum nespasí ani masivní kampaň.

Diskuze věnované nákupním centrům jsou plná sporných argumentů. Základním klišé je, že nákupních center je v Česku příliš, další se neuživí a důkazem toho jsou centra, která už dnes mají potíže s návštěvností. Faktem je, že další, i úspěšná centra, ještě vzniknou.

Úspěch centra závisí na mnoha faktorech, které je třeba zvažovat už ve fázi koncepčního pojetí. O návštěvnosti rozhoduje propagace. Koncepčně špatné centrum však nespasí ani masivní kampaň.

Hlavními faktory jsou lokalita, spádovost a především takzvaný brand mix, tedy kombinace kvalitních značek zastoupených v obchodním centru. Lokalita ovlivňuje dopravní dostupnost a povědomí o centru. Má vliv na impulzivní nakupování. Nákupní centrum v dobré lokalitě se stává známým a přirozeným místem pro nákupy, zábavu či posezení v kavárnách. Dobrá spádová lokalita dokáže generovat „věrné zákazníky“, pro které se stává centrum přirozeným místem pro nakupování.

Ale klíčový je brand mix. Dotváří image centra, ovlivňuje širokou spádovou oblast a je to právě ten faktor, který přivádí zákazníky do konkrétního centra za dalším nákupem.

Velká města jsou již saturována, některé projekty jsou stále ve výstavbě či pokročilé přípravě. Centra na okraji velkých měst již nemají ze střednědobého hlediska perspektivu. Největší potenciál je tradičně v Praze, která unese ještě další dvě nebo tři nákupní střediska s výměrou dvacet tisíc čtverečních metrů a více. Brno maximálně jedno. Velké naděje se vkládají do centra v Ostravě-Karolině. Pokud splní očekávání, může být velmi úspěšné a zákazníky vyhledávané. Zajímavá situace je v Liberci, kde je v různých fázích realizace několik projektů, penetrace nákupními centry zde popírá porovnání s Evropou. Přesto jsou všechny projekty ve fázi realizace.

Platí, že o úspěchu každého centra vždy nakonec rozhodnou zákazníci. Vím o jistém centru, které bylo prvních několik měsíců fungování příkladem totálního selhání záměru. Změnili se však nájemci a nový brand mix přivedl zákazníky. Centrum je dnes učebnicovým příkladem úspěchu. Ano, zákazníci a brand mix definují úspěch a neúspěch.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Konec čekání. Po pěti letech vychází „nový“ Winamp
Auto Pilot od Tesly opravdu není autonomní řízení (test + video)
Hry pro příležitostné hráče