Pracuj déle, nebo poletíš

26. července 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD autor je politolog
26. července 2004, 00:00

Není to tak dávno, co se ve Francii zákonem zaváděl 35hodinový pracovní týden. Slibovalo se tehdy více volného času a především snížení nezaměstnanosti. A například v Německu nemají sice na zkrácenou pracovní dobu zákon, ale vymohli si ji odboráři některých podniků za příslib, že nebudou požadovat tak rychlý růst platů nebo za to, že zůstanou zachována pracovní místa.

Praxe bývala například taková, že se pracovalo stejně dlouho jako před zkrácením, ale zaměstnanci dostali v každém týdnu den volna navíc. Takové nabídce nemohli zaměstnanci odolat. Vždyť kdo by nechtěl brát třeba plat dělníka ve Volkswagenu a k tomu mít v každém týdnu tři dny volna, aby si mohl vydělané peníze pořádně užít? Idyla bohužel začala nabírat rychlý konec. Ráj na zemi měl krátké nohy a ekonomické realitě neutekl. Zaměstnavatelům se nevyplácí dávat stejný plat lidem, kteří pracují o hodinu méně, nebo dokonce zastavit o hodinu dříve drahou výrobní linku. Kupříkladu Mercedes proto hodlá přesouvat výrobu do Jižní Afriky a do bývalé NDR, kam ještě nedorazila móda vysokých platů za málo práce. Francouzský Bosch zase plánoval přesunout výrobu naftových čerpadel do České republiky. A se vším začal Siemens, když odboráře postavil před jasnou volbu - buď budou pracovat 40 hodin týdně, nebo se výroba přesune do Maďarska a dvě tisícovky Němců se ocitnou v sociální síti. Z požadavků, aby se pracovní doba vrátila zase k normálu, se pomalu stává všeobecný trend. Jednoduchá matematika totiž nezabrala. Aritmeticky ubylo odpracovaných hodin, na odvedení stejné práce by proto mělo být potřeba více lidí. Odebrání jedné hodiny, tedy jedné osminy denní pracovní doby, by přivedlo do práce právě jednu osminu, tedy 12,5 procenta práceschopného obyvatelstva. To by teoreticky úplně zlikvidovalo problémy s nezaměstnaností. Život bohužel chodí jinými cestičkami než krásné představy, a tak nezaměstnaných přibývá. Proč? N ové pracovní místo nelze vytvořit matematickou operací. Zaměstnavatel, který pustí své pečlivě vybrané dělníky o hodinu dříve domů, nemůže místo nich nabrat nespolehlivé lidi z ulice, které před tím odmítal zaměstnat. A protože se mu prodraží náklady na jednu odpracovanou hodinu, musí šetřit. Pracovní místa tedy nepřibývají, ba ubývají. Výrobní linky se stěhují pryč, mimo jiné i k nám. Měli bychom vlastně být za tuhle novinku Z ápadu vděčni. A ne jen proto, že nám přináší nové tovární haly. Nejcennějším přínosem je, že už nemusíme objevovat slepou uličku zkracování pracovní doby.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Už i pevným diskem se dá špehovat, funguje jako mikrofon. Hrozba pro bezpečnost
Podruhé a lépe. Surface Book 2 je rychlejší, lépe vybavený a může být zcela tichý
Netflix má již 104 milionů předplatitelů. Příští rok hodlá do obsahu nacpat 8 mld. dolarů
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít