Menu Zavřít

Facebook je mocnější než CIA, tvrdí žena, která pracovala pro obě organizace

30. 7. 2019
Autor: Profimedia.cz

Yael Eisenstatová pracovala pro CIA a později pro Facebook jako vysoce postavená manažerka. Varuje před rostoucí mocí sociálních sítí, jež ovládají současnou společnost. Tvrdí, že společnost Facebook ví o svých uživatelích mnohem více, než by kdy mohla doufat americká zpravodajská služba.

Fakt, že služby firem Facebook, Twitter nebo YouTube mohou lidé využívat bezplatně, jsou vykoupeny poměrně draze tím, že technologičtí giganti o svých uživatelích shromažďují ohromné množství dat. Na základě analýzy jejich chování jim pak servírují obsah s reklamou. Všeobecný rozmach sociálních sítí se dostal do bodu, kdy soukromé společnosti o nás vědí mnohem více, než by byla schopná nasbírat demokraticky zvolená vláda.

„Facebook vás zná mnohem lépe, než kdy bude moci CIA,“ varovala Yael Eisenstatová, jež působila jako důstojnice v CIA a také jako poradkyně viceprezidenta Joea Bidena, než v roce 2018 začala pracovat pro Facebook.

Ve firmě Marka Zuckerberga měla vybudovat tým, který měl zabránit zneužití platformy pro politickou manipulaci a nemohla ovlivňovat volby po celém světě. Na papíře taková práce podle Eisenstatové vypadala dobře, realita ale byla odlišná. Fakticky po dvou dnech v nové práci zjistila, že nemůže dělat to, v co původně doufala. Nakonec v mocné firmě vydržela šest měsíců.

Podle ní se Facebook snažil plnit v rámci dohledu nad politickou reklamou pouze naprosté minimum, aby nebyl obviněn z manipulace voleb. „Existence těchto firem je založena na tom, aby vás udržely co nejdéle na svých platformách a u svých produktů,“ zdůraznila.

Omezujete používání sociálních sítí kvůli obavám ze zneužití osobních údajů?

Facebook se proti těmto tvrzením ohradil s tím, že denně blokuje miliony falešných účtů v rámci boje proti ovlivňování voleb na celém světě. „Máme stovky zaměstnanců, kteří ve dne i v noci na těchto problémech pracují,“ uvedla Katie Harbathová, ředitelka politiky globálního oddělení pro volby ve společnosti Facebook. Firma podle ní zdokonaluje nástroje, které zajistí ochranu před manipulací voleb kdekoliv na světě.

Eisanstatová ale tvrdí, že platformy upřednostňují bulvární a polarizující titulky, jež vás udrží na síti co nejdéle. Nejen Facebook ale i další technologické společnosti Google nebo Twitter pracují s emocemi, jež využívají ke zvyšování reklamních zisků.


Technologické firmy se bojí úřadů: na lobbing vydaly rekordní sumy


Personalizovanou reklamu technologické firmy obhajují tím, že se snaží lidem nabízet maximálně relevantní obsah. I tobývalá pracovnice CIA kritizuje: „Jedná se o asymetrii moci, protože o vás už mají tolik informací, že dokážou předpovídat vaše chování,“ dodala.

Firmě Facebook byla v červenci udělena nejvyšší pokuta v historii od americké Federální komise pro obchod FTC ve výši pěti miliard dolarů (113 miliard korun) za porušení ochrany soukromí.


Více černochů, Hispánců, LGBTQ či postižených. Facebook chce zvýšit podíl zaměstnanců z menšin


Data o uživatelích se dostala k firmě Cambridge Analytica, která je využívala v prezidentské kampani ve prospěch Donalda Trumpa. O tom, že vedení Facebooku nemá čisté svědomí, svědčí fakt, že zakladatel a ředitel firmy Mark Zuckerberg s výší pokuty souhlasil. Slíbil, že bude osobně dbát na to, aby se takové jednání neopakovalo. Každý rok bude komisi referovat , jak dodržuje požadavky, které FTC určila.

Komise například požaduje, aby Zuckerbergův vliv na Facebook byl menší. Firma v posledních týdnech sklidila také kritiku za to, že chce zavést kryptoměnu libra, jež by mohla zvýšit globální vliv společnosti.

Glosa: Na kolik si ceníte svá data? Deset dolarů, nebo pizzu až do domu?

Infografika: Vládci byznysu posledních 20 let

 Nejhodnotnější firmy světa, vývoj za posledních 20 let

Související články:

Tažení proti technologickým gigantům pokračuje. Austrálie založí úřad pro jejich kontrolu

11 věcí, které si budete chtít vymazat z Facebooku

Google porušuje GDPR, tvrdí studie. Dtest a další spotřebitelské organizace si na něj stěžují

Facebook jako arbitr projevu. Jeho pravidla pro kontrolu obsahu mají řadu slabin

BRAND24

Anticeny Big Brothers: největšími slídily jsou Facebook, finanční správa a iRobot

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).