Použití pohádky v reklamní kampani

03. prosince 2007, 00:00 - Petr Kučera
03. prosince 2007, 00:00

Rádi bychom ve vánoční reklamní kampani (na regionální úrovni) použili variaci na známý televizní večerníček. Půjde pouze o rozhlasovou kampaň, nepoužijeme tedy grafickou podobu postaviček, která je jistě chráněná. Ve spotu by měly zaznít pouze jména dvou hlavních postav, jedna jejich typická „hláška“ a zbytek pak už bude naší reklamou s vlastními (od večerníčku odlišnými) slovy. Zjistil jsem, že podle autorského zákona je možné citovat část díla, navíc jde o pohádku. Reklamní agentura ale…

Rádi bychom ve vánoční reklamní kampani (na regionální úrovni) použili variaci na známý televizní večerníček. Půjde pouze o rozhlasovou kampaň, nepoužijeme tedy grafickou podobu postaviček, která je jistě chráněná. Ve spotu by měly zaznít pouze jména dvou hlavních postav, jedna jejich typická „hláška“ a zbytek pak už bude naší reklamou s vlastními (od večerníčku odlišnými) slovy. Zjistil jsem, že podle autorského zákona je možné citovat část díla, navíc jde o pohádku. Reklamní agentura ale takové zadání nechce přijmout. Kdo má pravdu?

podnikatel z Plzeňska

Autorská práva majetkové povahy trvají po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. V případě jakéhokoliv televizního večerníčku tato lhůta ještě zcela jistě neuplynula. Pro případné použití díla tedy musíte mít souhlas autora (autorů).

Zákon výslovně stanoví, že ochrana se vztahuje i na jména konkrétních postav. „Vyhráno“ byste tedy neměl ani tehdy, jestliže byste v kampani nepoužil ani obrazový, ani zvukový originál. K porušení zákona by totiž stačilo užití specifických jmen postav, typicky Křemílek a Vochomůrka nebo Bob a Bobek. Naopak obecně známá jména jako Hloupý Honza sama o sobě chráněna nejsou, protože už dostatečně zlidověla a nelze je přiřadit ke konkrétnímu autorskému dílu. V kombinaci s dalšími znaky konkrétní pohádky už by ale i použití Hloupého Honzy mohlo být protiprávní.

Máte pravdu, že autorský zákon (č. 121/2000 Sb., v aktuálním znění), připouští určité výjimky. Autorskoprávní ochrana se nevztahuje na výtvory tradiční lidové kultury, není-li pravé jméno autora obecně známo. Tuto výjimku by bylo možné použít na některou z klasických pohádek bez známého autora. Druhou výjimkou jsou pak citace: Do práva autorského nezasahuje ten, kdo ve svém díle užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů.

Výjimky však lze uplatnit pouze tehdy, pokud takové užití díla není v rozporu s běžným způsobem užití díla a ani jím nejsou nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora. U výtvoru tradiční lidové kultury nesmí jít o způsob „snižující jeho hodnotu“. Komerční reklama mezi takové přípustné užití rozhodně nepatří, uvedené výjimky tedy při ní nelze využít.

Pavel Hrubec mediální poradce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít