Použití fotografie ministra v reklamě

02. ledna 2006, 00:00 - admin
02. ledna 2006, 00:00

* Rádi bychom v reklamě v regionálním deníku využili fotku našeho šéfa s ministrem, s kterým se setkal během nedávného večírku pořádaného Hospodářskou komorou. Fotil ji zaměstnanec naší firmy. Bylo by to jako tak na 1/3 plochy inzerátu, k tomu jinak běžný reklamní text a pod fotkou popisek „Jednatel společnosti XY při setkání s ministrem XY.

Rádi bychom v reklamě v regionálním deníku využili fotku našeho šéfa s ministrem, s kterým se setkal během nedávného večírku pořádaného Hospodářskou komorou. Fotil ji zaměstnanec naší firmy. Bylo by to jako tak na 1/3 plochy inzerátu, k tomu jinak běžný reklamní text a pod fotkou popisek „Jednatel společnosti XY při setkání s ministrem XY.“ Je to možné? Nebo musíme pana ministra požádat o svolení?

Karel Kratochvíl

Odpověď pro vás zřejmě bude zklamáním. Využít pro reklamní účely fotografii pana ministra (nebo kohokoli jiného) bez jeho výslovného souhlasu není možné.

Právo k podobizně a obrazovým snímkům upravuje § 12 občanského zákoníku (č. 40/1964 Sb.) v rámci takzvaného práva na ochranu osobnosti. Podle uvedeného ustanovení lze podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy fyzické osoby (nebo jejích projevů osobní povahy) pořídit a použít zásadně jen s jejím svolením. Použitím se samozřejmě rozumí též zveřejnění, tedy otištění ve veřejně šířené tiskovině.

Výjimka platí pouze pro použití k účelům vědeckým, uměleckým a zpravodajským. Tam je užití možné i bez souhlasu. I v takovém případě však musí být šetřeny oprávněné zájmy dotčené (vyobrazené) osoby.

Je zřejmé, že reklama - jakkoli kvalitně či umělecky vyvedená - nespadá do žádné z vyjmenovaných oblastí „volného“ použití. Proto užití podobizny (obrazového snímku) pro tento účel je možné jen se souhlasem vyobrazených osob. A ten je zpravidla udělován jen za odměnu. Ostatně právě odtud plynou příjmy například profesionálních modelek. Je logické, že pokud někdo hodlá ke svému hospodářskému prospěchu využít jiné osoby (byť jen v podobě obrázku), měl by požádat o svolení a měl by být připraven za tuto „službu“ také zaplatit odpovídající protihodnotu.

Závěrem lze zmínit, že podobný snímek ze společenské akce může najít své uplatnění spíše v rámci takzvaných public relations aktivit (PR) než v klasické reklamě. Pokud by šlo o doprovodnou fotografii ke zpravodajské informaci o konání a průběhu dotyčné akce, pak by její zveřejnění bylo možné i bez zvláštního souhlasu. A to například s vámi zmiňovaným popiskem nebo i delším doprovodným textem. Hrazdira Kalužík Douděra Wenzl advokátní kancelář, Praha

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít