Pouze státní rozpočet nestačí

02. prosince 2011, 12:37 - Adam Junek
02. prosince 2011, 12:37

Doprava

Okolní země pravidelně monitorují stav vozovek, mostů či tunelů a podle výsledků rozdělují prostředky na údržbu. Česku takový systém chybí, a dochází proto k nesystémovým investicím, na jejichž konci je neutěšený stav vozovek. To je jeden ze závěrů kulatého stolu pro českou dopravu, jehož se pod záštitou ministra dopravy Pavla Dobeše zúčastnili experti ze Slovenska, Polska, Německa, Rakouska nebo Francie. „Každé dva roky jsou kontrolovány všechny vozovky, respektive každý rok polovina z nich, a podle toho se stanovují priority, co je třeba opravit,“ uvedl například Jaroslaw Waszkiewicz, šéf oddělení silniční dopravy na polském ministerstvu infrastruktury. „Absence takovýchto systémů prokazatelně vede k velkým celospolečenským ztrátám,“ vyjádřil svou podporu zavedení podobného systému ministr Dobeš, který na základě zkušenosti s tímto panelem plánuje příští rok další, oborově zaměřené.
Inspirací z okolních zemí má podle výsledků setkání, které organizovaly Centrum dopravního výzkumu (CDV) a Asociace pro komunikaci ve veřejné správě, být také zavedení závazných dlouholetých plánů na výstavbu infrastruktury či systémů pro získávání kvalitních dat, na jejichž základě je třeba plánovat. „Co Česku ještě chybí, je systém oponentských posudků pro plánované projekty. Dělají se nahodile, a přitom z vlastní zkušenosti vím, že se díky nim dají na stavbách ušetřit desítky či stovky milionů korun,“ doplňuje šéf CDV Karel Pospíšil.
Středobodem diskuze bylo financování investic do dopravy, kde se experti shodli, že jen státní rozpočet nestačí. Lze jít jednak cestou externího financování například formou PPP projektů či vydávání dluhopisů. „V našich politických kruzích se hovoří i o možnosti využít část peněz, které jsou nyní v důchodcovských správcovských společnostech (tedy v druhém penzijním pilíři – pozn. red.). Jde až o pět miliard eur. Kdyby se těmto fondům umožnilo investovat třeba 20 nebo 30 procent do bondů na dopravu, výrazně by to financování pomohlo,“ sděloval slovenské zkušenosti Ľubomír Palčák, ředitel Výzkumného ústavu dopravního.
„Tato forma externího financování pomocí dluhopisového programu přichází do úvahy i v Česku,“ komentuje Dobeš s tím, že jeho resort právě připravuje model financování, který zahrnuje i tuto variantu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
AMD brzo vydá nové procesory, podpora už je v BIOSech. APU Raven Ridge možná v lednu?
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít