Potravinářství: Nevíme, co chceme

30. července 2007, 00:00 - PETR HAVEL
30. července 2007, 00:00

Dlouhodobá nevůle ministerstva zemědělství koncepčně se zabývat rozvojem, další existencí a identitou tuzemské potravinářské produkce postupně vyústila do stavu, v němž nikdo nedokáže říci, co je pro tento obor dobré a co ne. Není žádná koncepce ani strategie, což pro příslušné podnikatelské prostředí není dobrý signál.

Nejde přitom jen o to deklarovat, zda má či nemá smysl usilovat o ochranná označení vybraných výrobků v Unii. Podstatnější je třeba, zda v Česku chceme silné zpracovatelské podniky. S tím, že takoví hráči mohou tvořit vhodnou protiváhu v obchodních jednáních vůči řetězcům. Nebo jestli jsme ochotni systémově, v rámci různých programů rozvoje venkova, podpořit potravinářství v segmentu malého a středního podnikání, prostě lokální výrobce. A dokonce ani pořádně nevíme, jak tuzemskou potravinářskou produkci účelně prezentovat. Snad s výjimkou piva, ale jen tekutý chléb identitu našeho potravinářství nezachrání.

Je tedy na čase něco udělat. Hodně se dnes hovoří o osvětě, což je sice teze správná, jenže ještě větší výzvou pro tuzemské potravinářství je budování identity. Tu lze mimo jiné podpořit úsilím o ochranná opatření v Unii, a toto úsilí je nepochybně žádoucí. Ale ani stovka ochranných značek identitu nevybuduje. Významnějším přínosem mohou být spíše místní a lokální speciality, neboť těch je možné vytvořit tisíce. Chce to ale vůli z řad příslušných podnikatelů a citlivý přístup státních úředníků.

Základním přínosem by ale měla být aktivita krajů - i přesto, že se na tyto samosprávné celky valí jeden problém za druhým. Potravinářství by neměly kraje podceňovat již z toho důvodu, že jeho produkty mohou výrazně přispět například do dosud nevyužitého potenciálu v cestovním ruchu. Neboť za čím se vlastně jezdí do zahraničí? Přece za jinou než domácí přírodou a jiným než domácím jídlem. Vše ostatní je obvykle, alespoň ve vyspělém světě, obdobné či stejné. Mimochodem, asi nikdo se do dneška nezabýval vztahem výroby potravin a restauratérstvím. Nejsem si například jist, zda je dobré prezentovat naší kuchyni v centru Prahy norským lososem místo svíčkové.

Jen tekutý chléb identitu našeho potravinářství nezachrání.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít