Poslední pokus generála Picka

25. července 2008, 20:56 - Mgr. Rudolf Marek
25. července 2008, 20:56

Ministerstvo obrany vnucuje vojákům letadla, která nechtějí

Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek se naposledy pokusil zvrátit rozhodnutí úředníků ministerstva obrany vnutit českým vojákům taktická dopravní letadla CASA C-295. V červnu poslal ministryni obrany Vlastě Parkanové zprávu, jejíž kopii má týdeník EURO k dispozici, v níž znovu varuje před nákupem těchto letadel. Uvádí, že zejména v konfiguraci pro evakuaci zraněných vojáků, ve které by armáda potřebovala nejméně jeden ze čtyř nových strojů, nedolétne C-295M z Afghánistánu do Česka bez mezipřistání. Se zraněnými vojáky na palubě, kdy může být ve hře o životy zejména čas, nepovažují generál a jeho lidé za dostatečnou ani maximální rychlost letadla, která je o 100 kilometrů za hodinu nižší než u konkurenčního stroje C-27J Spartan od italského výrobce letadel Alenia Aeronautica, jenž se vojákům svými parametry zamlouvá.
Za velmi nebezpečné považuje generál Picek také to, že v případě vysazení motoru buď kvůli technické závadě, nebo po zásahu střelnou zbraní „není letoun schopen přestoupat hory v Afghánistánu – místě plnění naší mise a dislokace našich jednotek“. Náčelník generálního štábu ve zprávě ještě mimo jiné uvádí, že „maximální operační výška letounu v případě vysazení kritické pohonné jednotky je tři tisíce metrů. To může mít za následek přímé ohrožení bezpečnosti letu a osob na palubě“. Zmiňuje také, že počet lehátek pro přepravu raněných bylo nutné snížit na dvacet z původně požadovaných třiceti. K letadlu C-295M má generalita celou řadu dalších technických výhrad, z nichž nejpodstatnější je, že stroj není schopen přepravit žádnou kolovou ani pásovou techniku standardně používanou v Armádě České republiky.
„Pokud jde o letové výkony, na plné čáře vítězí italský Spartan, a to i přesto, že oproti španělské Case jde o výrazně těžší stroj. Ještě větší omezení má Casa v oblasti přepravy vojenských vozidel a techniky,“ potvrzuje názor vojáků odborný časopis Flying Revue ve svém posledním čísle. Peníze jsou přednější Náměstek ministryně obrany Martin Barták, který o strategických zakázkách většinou rozhoduje, argumentoval pro agenturu ČTK ekonomickou výhodností kontraktu. Ačkoli generální štáb AČR téměř v každé odborné analýze označil letoun C-295M za nevyhovující, podepsal v dubnu Barták jménem ministerstva obrany memorandum o porozumění s konsorciem EADS, jehož součástí je výrobce CASA. Ten nabídl možnost výměny pěti podzvukových bitevníků L-159 Alca z armádních přebytků za jeden nový stroj C-295M. Na první pohled lákavá možnost. Armáda by se však zbavila pouhých pěti letounů z přebytečných třiačtyřiceti, což náklady na jejich udržování téměř nesníží. Navíc cena za opětovné zprovoznění odstavených strojů podle armádních výpočtů dosáhne 300 až 350 milionů korun, což je jednotková cena C-295M. Připočteme-li k tomu zůstatkovou hodnotu L-159, která podle Flying Revue stále vysoce přesahuje 200 milionů, zjistíme, že o výhodném barteru nemůže být řeči. Další tři letadla plus veškeré logistické vybavení se pak stejně mají nakoupit standardní cestou. V čem je obchod výhodný Ministerstvo obrany nikdy nevysvětlilo, v čem je obchod se společností EADS výhodný a proč nepožádalo o podobnou nabídku i jiné firmy. V tiskové zprávě sice uvedlo, že oslovilo s nabídkou výměny všechny potenciální dodavatele transportních letounů a že pouze CASA souhlasila s podmínkou odebrat nadbytečné armádní bitevníky, ale ve vyjádření pro týdeník EURO zase tvrdilo, že není na ministerstvu, aby někoho vyzývalo. Mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek uvedl, že resort opakovaně informoval společnost Alenia Aeronautica o možnosti dát nabídku, která by počítala s výměnou za letouny L-159. „Klíčové je uplatnění nepotřebných L-159. V tomto bodě vyšla ministerstvu obrany vstříc pouze jedna firma,“ řekl Čírtek. Italská Alenia tvrdí, že k podání takové nabídky nebyla nikdy vyzvána.
Nezbývá než připomenout, že prvotní impuls ke směně (tehdy ještě v poměru jedno transportní letadlo za dva až tři bitevníky) přišel od španělského výrobce koncem roku 2006. Vedení armády v prosinci téhož roku vydalo k dopisu CASA negativní stanovisko s tím, že C-295M není pro transportní letectvo vhodným řešením.

SITUACE • Italský výrobce letadel Alenia Aeronautica kritizuje záměr české vlády vyměnit jedno a přikoupit další tři dopravní letadla od španělské konkurence. • Podle Italů mají významné zakázky v evropských státech i NATO projít Evropskou obrannou agenturou EDA a být publikované na jejím webu. • Česká republika v poslední době tuto praxi často obchází, i když se před dvěma lety zavázala, že veškerou vojenskou techniku nad milion eur bude nakupovat prostřednictvím EDA.

TABULKA
Porovnání některých parametrů

Zdroj: Flying Revue

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít