Menu Zavřít

Porušování zákona může vyjít draho

26. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Sankce za nezaplacení povinného ručení mohou výrazně převýšit samotnou platbu. „Pokud vlastník nepojištěného vozidla navíc způsobí nehodu, musí veškeré škody nahradit. A tyto škody se mohou vyšplhat až na několik milionů korun,“ říká v rozhovoru pro Profit výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

BRAND24

Jakub Hradec, Česká kancelář pojistitelů Od 1. června vstupuje v platnost část novely zákona o povinném ručení. Co se všechno změní? Část novely příslušného zákona je víceméně implementací páté směrnice Evropské unie o pojištění motorových vozidel. Zvýší se tedy zejména minimální limit pro škody na majetku z 18 na 35 milionů korun u nově uzavřených smluv. Pro Českou kancelář pojistitelů to znamená, že nové limity budou zároveň našimi novými maximálními limity pro plnění škodných událostí. To, co je pro pojišťovnu minimální limit, je totiž zároveň maximálním limitem pro plnění z garančního fondu. Pokud jde o garanční fond, odpadne spoluúčast poškozeného při nehodě způsobené nepojištěným vozidlem. Jaký je váš názor na změny? Z hlediska filozofie práva je to asi dobře, z hlediska věcného plnění si nemyslíme, že je to zcela správné. Ale chce to Evropská unie, tak se s tím musíme smířit. V oblasti plnění škod způsobených neznámými pachateli budeme nově platit nejen za škody na zdraví, ale i na majetku. Univerzálním dokladem o pojištění se stane zelená karta. Zvyšuje se také postih majitelů nepojištěných vozidel. Jaká sankce nyní hrozí majiteli nepojištěného vozidla? Do konce května hrozí podobnému hříšníkovi při silniční kontrole pokuta do výše 500 korun. Následně, pokud správní orgán zjistí, že vozidlo opravdu nebylo pojištěno, mohou následovat další sankce – pokuta až 20 tisíc korun a odejmutí řidičského oprávnění až na rok. Máme dobrý důvod se obávat, že správní orgány sankce nevyužívají dostatečným způsobem. Pokud opravdu ukládají pokuty s využitím celého finančního spektra, domníváme se, že by nepojištěných vozidel muselo být mnohem méně. Jestliže provozovatel nepojištěného vozidla dostane pokutu ve výši 1000 nebo 1500 korun, tak mu úřad přímo říká, že jezdit bez povinného ručení se vyplatí. Když ho výraznější pokuty nedonutí neporušovat zákon, tak se nic nezmění. Jak je to v novém zákonu? Od 1. června budou mít pokuty dolní a horní limity, a to podstatně vyšší. Je na správních orgánech, aby pochopily, že mírnější přístup je zapotřebí aplikovat na toho, komu se to stalo poprvé, a navíc třeba v důsledku nějakého nedopatření. Přísnější metr by se měl aplikovat na řidiče, u nichž je to recidiva, kteří zákon porušují naprosto programově. Které sankce následují v případě, že takový hříšník způsobí dopravní nehodu? V takovém případě zaplatíme škodu z garančního fondu a následně ji vymáháme od majitele, provozovatele i řidiče nepojištěného vozidla, které způsobilo dopravní nehodu. Výše této škody se může vyšplhat až do milionů korun. To může kvůli ušetřeným pár tisícům znamenat finanční kolaps daného člověka a jeho rodiny. S tímto postihem pracujeme velmi intenzivně, nevidíme žádný důvod k jakýmkoliv ústupkům. Daný viník prostě porušil zákon, a za to ho musí stihnout tvrdý trest. Garanční fond naplňují příspěvky od jednotlivých pojišťoven, které je získávají od klientů. Není možné, aby slušní řidiči platili za řidiče, kteří neplní své povinnosti. Co mají řidiči udělat s trvale nepojištěnými vozidly? S takovými případy počítá druhá polovina novely zákona 168, která bude platit od 1. ledna 2009. Tato novela umožní České kanceláři pojistitelů, aby vedle toho, že bude oznamovat správním orgánům nepojištěná vozidla, požadovala od osob zapsaných v registru příspěvek přímo do garančního fondu. Jsme přesvědčeni, že toto opatření bude mít za následek časem to, že se výrazně uvedou data v registru vozidel do souladu se skutečností. Co všechno k tomu vede lidi, kteří vlastní odstavená vozidla a neplatí povinné ručení, nevíme. Nicméně platí, že toto číslo je příliš vysoké a je nutné ho změnit. Výši příspěvku do garančního fondu stanoví přímo zákon? Ano. Příspěvek je rozdělen do jednotlivých kategorií, protože nelze stanovit jednu sazbu pro všechna motorová vozidla, od malých motocyklů až po nákladní automobily. Zákonná úprava pokryje celý vozový park, všechny kategorie vozidel. Jsou stanoveny denní sazby, doba neplnění zákona může trvat třeba jen několik dní či týdnů. Platí: Co jeden den v rozporu se zákonem, to určitá částka. Sazby jsou stanoveny tak, aby lidem říkaly, že za všech okolností je lepší uzavřít smlouvu o povinném ručení a platit pojistné. Protože je to vyjde levněji. Pokud se nově zavedou příspěvky do garančního fondu, znamená to, že skončí pokuty za provozování nepojištěného vozidla? Nikoliv, protože pokuty jsou sankce ze strany státu. Povinnost přispívat do garančního fondu sankce ze strany státu není. Tento příspěvek slouží jen k tomu, aby se zvýšil podíl plateb nepojištěnců do garančního fondu, aby korektní motoristé nemuseli platit vyšší příspěvek. Je pravda, že příspěvek do garančního fondu se ročně u každého motoristy pohybuje mezi 200 až 250 korunami. To sice nejsou nijak velké peníze, ale proč mám přispívat za někoho, kdo porušuje zákon? Jakým způsobem zjišťujete nepojištěná vozidla? Jednou z našich činností je shromažďování dat od pojišťoven týkajících se pojištění motorových vozidel. Data poskytujeme Centrálnímu registru vozidel, který obě databáze porovná a zpět nám vrací data o nepojištěných registrovaných vozidlech. V takovém případě předáváme seznam nepojištěných registrovaných vozidel správním orgánům, aby zahájily s majiteli těchto vozidel přestupková řízení a vyvozovaly sankce. Systém funguje on-line, nebo jak často se údaje porovnávají?**

Komunikaci s pojišťovnami máme on-line. Neznamená to však, že sem data tečou stále. Minimálně jednou týdně ale dostáváme data od pojišťoven, někdy dokonce častěji. Porovnání s Centrálním registrem vozidel se dělá jednou za měsíc.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).