Menu Zavřít

Portugalsko

2. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Typický portugalský obchodník je spíše neformální, nekonfrontační, zdrženlivý, vyrovnaný a tolerantní člověk.Tamní obchodník se všemu se umí přizpůsobit a z ničeho nedělá velké problémy. Usiluje o zajištění poklidného života, netouží za každou cenu po oslnivé kariéře či velkém společenském uznání.

Portugalský kraj Alentejo se významně podílí na zemědělství nejzápadnější země Evropy. foto: ČTK

Typický portugalský obchodník je spíše neformální, nekonfrontační, zdrženlivý, vyrovnaný a tolerantní člověk.

Tamní obchodník se všemu se umí přizpůsobit a z ničeho nedělá velké problémy. Usiluje o zajištění poklidného života, netouží za každou cenu po oslnivé kariéře či velkém společenském uznání. Jednání je nutné předem výslovně sjednat. Začíná orientační seznamovací fází, která slouží k lepšímu poznání partnerů, ale poté, co se přejde na hlavní téma jednání, jedná se věcně a stručně. Jednání a uzavření obchodů v Portugalsku je zdlouhavější záležitostí. Velký důraz se klade na osobní poznání. Váš partner k vám musí pojmout důvěru předtím, než bude ochoten uzavřít smlouvu.

ROZHODUJÍ ZNÁMOSTI

V Portugalsku by měl evropský obchodník využít služeb místního zástupce. Ten má kontakty a styky, možnosti účastnit se různých tendrů. Obchody se zde dělají „přes lidi“, proto známosti a kontakty jsou ceněny nejvýše. Konexe a doporučení se považují za důležitější než technické a obchodní znalosti, pravidla či zákony. Obchodní společnost je uzavřená a mnozí obchodníci jsou příslušníky navzájem provázaných rodinných klanů. Pyrenejský poloostrov přitom netvoří homogenní marketingové prostředí. Nelze tedy využít španělského obchodního zástupce automaticky i pro portugalský trh. N a obchodní schůzky se portugalští obchodníci dostavují s lehkým zpožděním. Ve větších městech dodržují přesnost více než v menších lokalitách. Uměle jednání nikdy nenatahují. Dovedou být velmi věcní a jako obchodníci i agresivní a bojovní, což plyne z jejich touhy zůstat neporažen. Rádi soutěží, a proto někdy oponují i ze zásady, i když vědí, že partner má pravdu. Neradi prohrávají.

BRAND24

LAXNĚJŠÍ PŘÍSTUP K TERMÍNŮM Portugalci jsou velmi družní, společenští, příjemní, milí a ohromně pohostinní. Ovšem v průběhu dojednávání obchodů mohou jít všechny jejich zásady stranou. Často se pak řídí heslem „účel světí prostředky“ a mohou se uchýlit k podávání neúplných informací. Snažte se vyvolat dojem, že daný obchod je výhodný pro druhou stranu. Portugalští obchodníci začnou skutečně plnit dohodnuté podmínky tehdy, bude-li to v jejich zájmu. Uzavřenou dohodu sice ctí, přesto při placení či dodržování termínů dodávek či jiných přesně stanovených závazků bývají značně neseriózní a nespolehliví. Urgence ponechávají bez odpovědi. Své zájmy či sliby partnera však urgují důrazně. Dnes se ve vzájemném obchodě běžně užívají směnky, platba proti dokumentům a akreditivy. U nových partnerů je nutno realizovat dodávky na základě platby předem, i když zde platí zástavní právo na dodané zboží před jeho úplným zaplacením. ŠPANĚLSKY RADĚJI NE**

Nabídky či propagační materiály se předkládají v portugalštině, výjimečně ve francouzštině či angličtině. Předložení materiálu ve španělském jazyce je nutno předem zvážit či vhodně vysvětlit. Portugalci nechtějí být vnímáni jako menší sourozenec Španělska. Propagační materiál by měl být barevný, přehledný a atraktivní, charakteristika věcná a jednoduchá, údaje stručné. 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).