Poradna: Stanovte jasná pravidla pro využívání sociálních sítí

18. listopadu 2015, 11:43 - Petr Glogar
18. listopadu 2015, 11:43

Stále častěji se setkávám s tím, že se podřízení pomlouvají na sociálních sítích a začínají napadat i náš podnik. Jak se může firma bránit? Filip L., Praha

Používání sociálních médií v pracovní době se stává rozšířeným nešvarem u zaměstnanců mnoha firem, který přináší zaměstnavatelům vrásky na čele. Ochránit zaměstnavatele a jeho reputaci může z velké části interní směrnice jako preventivní opatření.

Směrnice může upravovat nejen pravidla komunikace prostřednictvím sociálních sítí, ale i celkové chování zaměstnanců v internetovém prostoru, včetně různých diskusních fór či komunikace s obchodními partnery prostřednictvím různých internetových komunikačních prostředků.

Kromě prevence ve formě závazné směrnice je však nutné vědět, jak je možné postihnout zaměstnance, který již prostřednictvím sociálních médií urazil vedení firmy či své kolegy, vyjadřoval se o nich negativně nebo zveřejnil jejich citlivé fotografie. Bohužel žádné pokuty a jiné finanční sankce nelze zaměstnanci uložit. Nejčastěji je možné podle povahy vyjádření či fotografie zaměstnance upozornit na jeho chybu a možnost výpovědi.

V závažných případech pomluv, urážek, nepravdivých informací o zaměstnancích nebo vedení firmy je možné zaměstnance propustit, a to formou výpovědi, v krajním případě i okamžitým zrušením pracovního poměru.

Roli hraje nejen povaha urážky či fotografie, ale zejména také postavení zaměstnance v hierarchii firmy, jeho kompetence a to, zda se jedná o jeho první, či opakovaný prohřešek. Kromě možnosti propuštění z práce se nabízí jak firmě, tak i jednotlivým zaměstnancům možnost žalovat dotyčného zaměstnance u soudu s žalobou na ochranu osobnosti a navrhnout soudu i náhradu újmy, kterou žalobce dle svého přesvědčení utrpěl zveřejněním negativních či pomlouvačných informací.

Některé firmy – zvlášť u vysoce postavených manažerů – mohou po tomto manažerovi požadovat, aby si v případě ukončení pracovního poměru upravil či vymazal profil na sociální síti, např. LinkedInu. Důvodem může být zejména obava firmy, aby dotyčný nevystupoval jako představitel firmy či nebyl spojován se svojí bývalou firmou.

Pokud závazek úpravy profilu či jeho vymazání není obsažen v pracovní smlouvě, potom se domnívám, že zaměstnance-manažera, který i po propuštění uchovává svůj profil nezměněný, je možné donutit k úpravám jen prostřednictvím soudu, a to zejména v případech, kdy tento profil aktivně využívá.

Autor je advokát mezinárodní kanceláře PwC Legal

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít