Poptávka po navigacích strmě roste

03. září 2007, 00:00 - (jan)
03. září 2007, 00:00

en během druhého čtvrtletí letošního roku si satelitní navigační přijímač na celém světě pořídilo téměř 7,5 milionu Podle průzkumu Canalys tak trh v porovnání s polovinou loňského roku vzrostl o více než 110 procent. BUDOUCNOST PATŘÍ MOBILŮM Za obrovským zájmem o satelitní navigací stojí především klesající ceny přenosných přístrojů.

en během druhého čtvrtletí letošního roku si satelitní navigační přijímač na celém světě pořídilo téměř 7,5 milionu Podle průzkumu Canalys tak trh v porovnání s polovinou loňského roku vzrostl o více než 110 procent.

BUDOUCNOST PATŘÍ MOBILŮM

Za obrovským zájmem o satelitní navigací stojí především klesající ceny přenosných přístrojů. Přenosný přijímač si totiž pořídilo devět z deseti zájemců o navigace. Budoucnost ale podle odhadů analytiků bude patřit spíše navigacím v multifunčních mobilech. Ty sice letos „uzmuly“ pouze šest procent trhu, již v roce 2010 se jich ale podle odhadů firmy IMS Research jen v Evropě prodá na 70 milionů.

Mezi výrobci byla nejúspěšnější firma Garmin. Ta převzala prvenství v počtu prodaných navigací po konkurenčním TomTom, který vedl ještě v loňském roce. Za vedoucí dvojicí pak s velkou ztrátou zaostaly společnosti Mio Technologies nebo Navman. S poptávkou roste i počet výrobců. Zatímco ještě před dvěma lety GPS navigace vyrábělo pouhých deset firem, nyní si zákazník může vybrat mezi více než stovkou značek.

ZÁJEM SE ZVYŠUJE I V ČESKU

Prudce rostoucí zájem o satelitní navigace potvrzují i čeští prodejci. Navigace přitom už nejsou doménou automobilistů; stále častěji si je pořizují i cyklisté a pěší turisté. Podle odhadů tuzemských prodejců už v loňském roce vzrostly prodeje satelitních navigací o stovky procent. Letos tomu bude podobně.

Podle Radka Hojgra, který provozuje specializovaný internetový obchod www. svetgps.cz, byl loňský rok pro prodej navigačních přístrojů zlomový. Na český trh totiž vstoupilo několik nových výrobců a díky jejich konkurenčnímu boji výrazně klesly ceny. „V roce 2005 nebyl výjimkou přístroj do auta za 25 tisíc korun, nyní se hranice pohybuje mezi 8 tisíci až 14 tisíci korunami,“ tvrdí Hojgr.

Podle jeho slov se v České republice na celkovém prodeji GPS přístrojů podílí ze 75 procent družicové navigace určené do automobilů, přičemž mezi velké zákazníky patří taxikářské firmy, autodopravci či velkoobchodní společnosti. Zbývající část prodejů připadá hlavně na ruční navigace, které se hodí pro turistiku či sportování. *

Graf

TRŽNÍ PODÍL VÝROBCŮ NAVIGACÍ (celosvětové údaje za druhé čtvrtletí 2007)

Garmin ………… 24,9 %

TomTom ………. 24,3 %

Mio Tech………… 9,2 %

Magellan………… 5,7 %

Navman …………. 3,1 %

Ostatní…………. 32,9 %

Pramen: Canalys.com

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít