Poptávka po mědi kvůli elektromobilům prudce vzroste

14. června, 15:43 - čtk
14. června, 15:43

Rostoucí počet elektrických vozů na silnicích by v nejbližším desetiletí mohl zvýšit poptávku po mědi pro tento sektor až devítinásobně. Vyplývá to ze zprávy konzultační společnosti IDTechEx vypracované pro Mezinárodní svaz mědi (ICA). Počet elektrických nebo hybridní aut a autobusů by do roku 2027 měl podle zprávy stoupnout na 27 milionů z letošních tří milionů.

„Poptávka po elektrických vozech by se v příštích deseti letech měla výrazně zvýšit, protože technologie se zlepší, cenový rozdíl s benzinovými vozy se smaže a bude rozmístěno více dobíjecích stanic,“ uvedl analytik IDTechEx Franco Gonzalez. „Náš průzkum předpovídá, že tento růst zvýší poptávku po mědi pro elektrická auta a autobusy ze 185 000 tun v roce 2017 na 1,4 milionu tun v roce 2027.“

Elektrické vozy využívají značné množství mědi v bateriích a vinutých a měděných rotorech používaných v elektrických motorech. Jedno auto může podle ICA mít až šest kilometrů měděného elektrického vedení.


Přečtěte si, jak se ke zdrojům surovin postavila vláda:

Zaostřeno na lithium. Vláda schválila politiku pro nerostné suroviny


Velikost globálního trhu s mědí se nyní pohybuje kolem 23,9 milionu tun. To podle analytiků naznačuje, že elektrické vozy se mohou do deseti let podílet na poptávce po mědi zhruba šesti procenty. V současnosti je tento podíl necelé jedno procento.

V běžném autě je 23 kilogramů mědi, v elektromobilu 60

Trh s elektrickými vozy se podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) v současnosti soustředí jen na omezený počet zemí. Zhruba 95 procent prodeje elektrických aut se uskuteční v deseti zemích - Číně, USA, Japonsku, Kanadě, Norsku, Británii, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku. IEA se domnívá, že existuje „dobrá šance“, že po celém světě bude do roku 2020 jezdit devět až 20 milionů elektrických vozů a jejich počet do roku 2025 vzroste na 40 až 70 milionů.

Podle zprávy ICA automobil se spalovacím motorem potřebuje až 23 kilogramů mědi. Hybridní elektrický vůz potřebuje téměř dvojnásobek, zhruba 40 kilogramů a čistě elektrický vůz až 60 kilogramů mědi. Autobus v závislosti na velikosti baterie potřebuje 224 až 369 kilogramů mědi.

Dalším zdrojem poptávky po mědi je také dobíjecí infrastruktura pro elektrické vozy. Poptávku po mědi by mohlo zvýšit i zvažované používání střešních solárních panelů u aut.

Přečtěte si také:

Druhá šance příbramského uranu. Stát rozjíždí akci za 2,5 miliardy

Lithium a hnědé uhlí. Perspektivní a nezbytná surovina, tvrdí ministerstvo

Investice do do těžby lithia v Krušných horách budou v řádech miliard


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít