Poptávka po dodávkách neslábne

16. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. října 2006, 00:00

Na konci motoristické sezony je jasné, že český trh je rájem pro výrobce lehkých užitkových vozů. Stále vysoký je zájem o malé dodávky a o přestavěná osobní auta na kategorii N1. Co stojí za stále poměrně velkou poptávkou po dodávkách?

Na konci motoristické sezony je jasné, že český trh je rájem pro výrobce lehkých užitkových vozů. Stále vysoký je zájem o malé dodávky a o přestavěná osobní auta na kategorii N1.

Co stojí za stále poměrně velkou poptávkou po dodávkách? Vedle rostoucí ekonomiky jsou to především daňová pravidla platná od roku 2004, která neumožňují podnikatelům odpis DPH u osobních vozů. Živnostníci to tedy vyřešili po svém a začali kupovat „přestavěná“ osobní auta splňující požadavky na segment lehkých užitkových vozidel.

ŽEBŘÍČKŮM VÉVODÍ ŠKODA

Podle statistiky Svazu dovozců ČR se do konce letošního září zaregistrovalo na českém trhu celkem 127 176 osobních a malých užitkových vozů, podíl „podnikatelských“ aut byl přitom téměř třicetiprocentní. Zatímco prodej osobních aut stále mírně klesá, u lehkých užitkových je tomu přesně naopak.

Jasná dominance domácí značky Škoda na trhu osobních vozidel nikoho nepřekvapí, mezi užitkovými vozy se dlouho prosazovaly zejména německé a francouzské značky. Teprve značný nárůst poptávky po malých dodávkách donutil mladoboleslavskou automobilku vrátit se do segmentu, který opustila ukončením výroby modelu Škoda Felicia Pik up.

Modely Fabia a Octavia v úpravě N1 se rychle staly vládci žebříčku lehkých užitkových vozidel. Do konce září se užitkových fabií a octavií prodalo přes 7800 kusů, a to má ještě firma v záloze další eso - užitkovou verzi nového modelu Roomster. Další místa podle letošní prodejnosti dodávek patří značkám Volkswagen, Ford, Renault a Citroen.

PODÍL OJETIN KLESÁ

Dalším trendem letošního roku je pokles podílu ojetých užitkových aut. Do konce srpna se sice zaregistrovalo téměř pět tisíc „nových“ ojetin, masivní prodej nových dodávek však mírný nárůst počtu zaregistrovaných ojetin kompenzoval. To vše v době, kdy Evropská unie dotlačila Česko k další liberalizaci dovozu ojetin a plánuje zavést ekologické daně z provozu motorových vozidel.

„V praxi to znamená, že ekologické daně se budou v mnohem větší míře týkat právě zemí, do kterých se ojeté automobily na základě vynucené liberalizace trhu masově exportovaly, tedy i České republiky,“ varuje tajemník Svazu dovozců Pavel Tunkl. Provoz ojetého automobilu se tak může v brzké době značně prodražit, což platí nejvíce o autech používaných každý den, která najezdí tisíce kilometrů ročně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít