Poperou se zájemci o naše námořníky?

21. listopadu 2005, 00:00 - Milan Maršálek
21. listopadu 2005, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Přes svoji vnitrozemskou polohu nemělo Československo v minulosti špatné jméno v námořní dopravě. Nebylo to jen zásluhou našich lodí, ale především námořníků na všech stupních služebního postupu, které najdeme snad ve všech námořních zemích světa.

PSALI JSME PŘED 15 LETY

Přes svoji vnitrozemskou polohu nemělo Československo v minulosti špatné jméno v námořní dopravě. Nebylo to jen zásluhou našich lodí, ale především námořníků na všech stupních služebního postupu, které najdeme snad ve všech námořních zemích světa. Dnes začíná nová éra slávy českých a slovenských mořeplavců. Rozhodujícím představitelem naší námořní plavby je Československá námořní plavba, mezinárodní akciová společnost. Spravuje 18 československých lodí o tonáži 444 110 bruto tun. Na každé lodi je zhruba 30 členů posádky, pro každou loď současně existuje zhruba 75procentní rezerva mužstva. Znamená to, že Československá námořní plavba různým způsobem zaměstnává kolem tisícovky námořníků.

Největším zaměstnavatelem v této branži je Československá plavba LabskoOderská s. p. se svými jedenácti sty lodníky. Ti představují nejkvalifikovanější základnu pro možné cesty po moři. Dunajská plavba na Slovensku má kromě své říční flotily zaměstnance i na mořích. V nepatrných -spíše jednotlivých - případech, se naši občané dostávali na moře i prostřednictvím pražské Polytechny. Ani odborníci nejsou schopni odhadnout kolik našich emigrantů z různých období pracuje v cizích službách na moři. Bude to více než tři sta osob.

Od poloviny letošního roku funguje v Liberci firma Marine Trading. Je to první naše soukromé rejdařství. Nabízí zahraničním rejdařům kompletaci posádek, registraci lodí pod československou vlajkou, zásobování lodí proviantem, zprostředkování našeho vybavení pro lodě.

Firma předpokládá, že jejím prostřednictvím nastoupí v roce 1991 službu na moři kolem tisíce osob. Současně s touto firmou vznikla i firma Marine Travel, což je cestovní kancelář zprostředkující cestování zatím do 80 zemí všech světadílů. Přestože firma Marine Trading podepsala dohodu s Československou námořní plavbou o společném využívání námořníků a důstojníků, někteří zástupci ČSNP se k nové firmě chovají dost nepřátelsky. Důvod je zřejmý. Zatímco Čs. námořní plavba odborníky vychovala, Marine Trading říká, že není školním zařízením. „Chceme špičkové odborníky a zajistíme jim úměrnou mzdu v devizách.“

Milan Maršálek (Profit č. 14/1990)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
Auta
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in…
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Technologie
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít