Politici v kokpitu

28. srpna 2009, 21:00 - István Lékó
28. srpna 2009, 21:00

Ministr financí Eduard Janota firmu „za korunu“ prodat nehodlá

Když politici mluví do firemních záležitostí, většinou to dopadá tragicky. V předvolební hysterii tento axiom platí dvojnásob. Když se nedávno v České televizi v pořadu Události a komentáře v diskusi o Českých aeroliniích (ČSA) objevili dva politici – Jan Mládek za ČSSD a Michal Doktor za ODS – bylo jasné, že se nedozvíme vůbec nic. Uplynuly tři dny a Česká televize do stejného pořadu na stejné téma pozvala oba tyto politiky podruhé. Zase nic. Proč je tam zvali? Tito politici se totiž problematikou letecké dopravy nezabývají a situaci v ČSA do detailů neznají. Kdyby alespoň seděli v dozorčí radě aerolinek! To jsou momenty, kdy televizní divák cítí potřebu zavolat řediteli veřejnoprávního kolosu Jiřímu Janečkovi, aby vrátil poplatky. Pan generální ale politiky potřebuje a oni jeho také. ČSA politiky nepotřebuje, přesto se do nich cpou.
Bylo to přesně před šesti lety, kdy i do dění v ČSA silně zasáhla politika. ČSSD našla pro odcházejícího ministra obrany Jaroslava Tvrdíka prestižní post prezidenta národního leteckého dopravce. Tvrdíkovi, který měl jako bývalý náměstek ministra obrany pro ekonomiku i jisté zkušenosti s financemi, nelze upřít upřímnou snahu a obrovské pracovní nasazení. Jenže to nestačilo. Výsledek: po dvou a půl letech, koncem ledna 2006, musel nastoupit nový šéf Radomír Lašák, který měl se svým týmem firmu stabilizovat a připravit ji k prodeji. Sebevědomý Lašák měl také velké plány i schopnosti, jak je uskutečnit. Po půlročním působení nového vedení byla přijata nová strategie, jež měla ČSA během tří let vyvést ze ztrátového hospodaření. V jádru se jednalo o posílení prodeje a zachování vysoké kvality servisu, zavedení nových dálkových linek do východoasijských zemí, restrukturalizaci a odprodej dceřiných společností. Plán se rozjížděl slibně, avšak od května 2007 začal strmý růst cen ropy. V červnu 2007 se barel prodával za 70 dolarů, o rok později až za dvojnásobek. Na podzim 2008 přišla bez zaklepání celosvětová ekonomická krize, která sektor letecké dopravy zasáhla okamžitě a velice citelně. Tak špatně jako nyní na tom letecká doprava ještě nikdy předtím nebyla. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) vydalo v červnu zprávu, podle níž skončí toto odvětví letošní rok se ztrátou devět miliard dolarů! „Dnešní ekonomické zhroucení nemá v minulosti precedent. Tohle je ta nejtěžší situace, jaké zatím naše odvětví čelilo,“ přiznal Giovanni Bisignani, generální ředitel IATA. Tato organizace výrazně korigovala své dřívější odhady. Ještě v březnu 2009 se domnívala, že celkové ztráty budou přibližně poloviční (více na straně 33). S něčím podobným počítal i Lašák. Čeští politici jsou najednou strašně chytří a když jeden ze dvou zájemců o ČSA (Air France-KLM) opustil soutěž, žádají Lašákův odchod.
Možná, že si šéf Českých aerolinií přál odchod politiků, když ze soutěže letos v dubnu vyřadili – s odvoláním na bezpečnostní riziko – ruský Aeroflot. Ne že by Lašák byl rusofilem, ale dobře ví, že pro ČSA je jediným nadějným trhem Východ a spojení s Aeroflotem by bylo přínosem. Rusové mají peníze i plán udělat z Prahy hub, odkud by se létalo zejména směrem na východ.
Evropská cesta privatizace (Air France-KLM) je pryč, ruská cesta je pryč, zbývá česká, která je „o koruně“ a možná o přerozdělení v igelitkách. Na této cestě ale stojí nepolitik – ministr financí Eduard Janota. Ten „za korunu“ aerolinky odmítá prodat. Navíc kdo zaručí, že kdyby zbylý zájemce ČSA koupil, za dva roky je neprodá například Aeroflotu?
Ať to s ČSA a s Lašákem po volbách dopadne jakkoliv, tato firma, která svůj první symbolický let zahájila 28. října 1923, se stává další obětí neschopné české politiky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Vznikl velký výrobce procesorů ARM pro servery, Marvell a Cavium se spojí za 6 miliard $
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít