Menu Zavřít

Politici pozor, Železný jde na ryby!

22. 8. 2005
Autor: Euro.cz

Hodláte vstoupit do politiky? „Ne, o tom neuvažuji,“ odpověděl Vladimír Železný v roce 1995 coby ředitel TV Nova ve své legendární one-man-show. Časy se mění. Coby předseda Nezávislých demokratů (NEZDEM) teď Železný míří přímo do vlády.

BRAND24

Cílem NEZDEM není nic menšího než ze stojatých vod českého politického rybníku vylovit takový počet hlasů, který se v transformačním procesu zvaném „Volby 2006“ přemění v jedno či více poslaneckých křesel. A možná též těch, co zdobí Strakovu akademii. Je to demagog a populista, cejchují Železného voličské návnady mnozí komentátoři. Železný však spíše těží ze své schopnosti přebásnit politickou hantýrku do jazyka obyčejných smrtelníků. Umí učinit svoji návnadu mnohem čitelnější, a tím i marketinkově přitažlivější. Kvóty, regulace, konsenzuální řešení, překřikují se politici. Hrozí, že moravský vinař bude muset vyrábět víno z moldavských hroznů, řekne třebas Železný. Výchozí program NEZDEM, jejichž je Železný jasnou ikonou, se prostě vymyká standardním programům mainstreamových stran. Originálně, cíleně, nikoliv demagogicky, nýbrž argumentačně přesvědčivě, píchá do vosích hnízd, otevírá dosud neprobádaná tabu. Někdy až provokativním způsobem. Jednu sklenku pivka před jízdou autem? S tím nemáme problém. Nezavádějme registrační pokladny! Vyjednávejme po vzoru Španělska znovu o podmínkách členství v EU! Nešikanujme kuřáky! Ve prospěch předsedy NEZDEM hraje i jedenáctiletý rétorický trénink z televizních obrazovek. Tak důkladnou průpravou se po roce 1989 nemůže chlubit žádný politik. Díky tomu navíc Železného tvář rozezná i v šeru každá tetka z Horní Dolní. Voliči přesně vědí, kdo jim onu originální návnadu hází. To může být výhoda. Nebo také ne. Každá tetka z Horní Dolní totiž také sledovala Železného slalom mezi paragrafy v době souboje o TV Nova. Americká CME, Železného protivník z té doby, nakonec triumfovala: Nova je dnes opět její, akcie CME se obchodují na pražské burze. Po kauze zůstala desetimiliardová pachuť, jež se dá využít či zneužít, jak chcete, v politickém boji. A je to mocná zbraň. Je to Železného Achillova pata. Je to hnilobný kousek na originální návnadě. Boj NEZDEM o voličské hlasy se tak v předvolebním čase smrskne na duel mezi Železným nyní a Železným tehdy. Dokáže nyní voličstvo přesvědčit, že „v tamtom tehdy nejel, že to na něj hodili“? Na Znojemsku to dokázal, jenže Česká republika, to nejsou jen znojemské okurčičky a mikulovské víno. Ať tak či onak, jedním si můžeme být jisti. Tak jako šel Vladimír Železný naplno do ředitelování televize, tak jako jel na doraz při senátorské a europoslanecké kampani, bude se nyní na sto deset procent věnovat rybaření. Návnada je připravena, výlov politického rybníku začíná. Rybáři napravo i nalevo, třeste se! 

LUKÁŠ KOVANDA, autor je analytik

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).