Menu Zavřít

Pojistky proti revoluci i neplatičům

7. 7. 2004
Autor: Euro.cz

EGAP Exportní a garanční pojišťovací společnost loni uzavřela smlouvy na pojištění úvěrů v hodnotě 84 mld. Kč, což podpořilo obchodní kontrakty v hodnotě přes 155 mld. Kč.

EGAP

Exportní a garanční pojišťovací společnost loni uzavřela smlouvy na pojištění úvěrů v hodnotě 84 mld. Kč, což podpořilo obchodní kontrakty v hodnotě přes 155 mld. Kč.

Exportní a garanční pojišťovací společnost (EGAP) vznikla v roce 1992 jako - v tržních ekonomikách standardní - nástroj státní proexportní politiky. Proto se také primárně zaměřila na pojišťování teritoriálních (politických) rizik, které se zčásti financují ze státního rozpočtu. Souběžně s tím ovšem působila jako klasická úvěrová pojišťovna, tedy na komerční bázi. Postupem času, zejména změnou komoditní i teritoriální struktury českého exportu, ale význam pojištění politických rizik slábl. Z loni pojištěných kontaktů na ně připadalo jen 18,6 miliardy korun, což představovalo pouze 22 % jejich celkového objemu. Paradoxní je, že právě teritoriální pojistky EGAPu generují zisk. Ten loni činil 561 milion korun, ovšem úsek komerčního pojištění k němu přispěl pouze necelými deseti miliony.

NENÍ ZEMĚ JAKO ZEMĚ

Export do politicky a sociálně turbulentních zemí je vždy nejistou věcí. Přitom právě takových států je nemálo a spíše jich přibývá. O pojištění politických rizik je proto stále zájem, byť se objemy pojišťovaných úvěrů výrazně snižují. EGAP v průměru sjednává každým rokem zhruba dvě až tři stovky takových pojistek. Loni jich bylo 234, z toho takřka 19 % připadalo na Slovensko, přičemž poměrně hodně se pojišťovaly i obchody s Ruskem, Čínou či Bulharskem. EGAP rozděluje země podle úrovně rizika do sedmi kategorií. Vedle nich existuje také skupina „nerizikových“ zemí (víceméně se kryje s členskou základnou OECD) a naopak států „nepojistitelných“ - tady figurují takové státy jako je Libérie, Kongo, KLDR či Somálsko. „Ale i u těch hledáme cesty, jak exportéra pojistit. N edávno jsme například pojistili vývoz cementárny do Tádžikistánu, který je zařazen mezi země nepojistitelné. Pro takové kontrakty máme zvláštní systém schvalování,“ popisuje praxi ředitel EGAP Pavol Parízek. Ohodnocení politických rizik je klíčové i pro cenu pojistky. „Ta se odvíjí od řady kritérií - vedle cílové země je to zejména délka úvěru. Na velmi obecné úrovni lze říci, že zatímco cena komerční pojistky se pohybuje v řádu promilí hodnoty pojišťovaného úvěru, tady jde o procenta,“ komentuje Parízek tvorbu cen. Dobrou zprávou pro podniky, jejichž export se ubírá dobrodružnějšímí stezkami, je letošní pokles sazeb těchto pojistek, v některých případech až o 20 %. Jak již bylo řečeno, z hlediska objemu teritoriální pojistky pomalu ztrácejí na významu (za poslední dva roky se snížily o více než 50 %), což je mimo jiné důsledek toho, že export velkých investičních celků do rozvojových zemí je dnes už spíše výjimečný. Dlouhodobé vývozní úvěry jsou ale nahrazovány pojišťováním úvěrů na předexportní financování výroby a záruk, které banky vystavují za vývozce strojů a zařízení.

BRAND24

POJISTKY PRO MALÉ

Malé a střední podniky využívají EGAP hlavně ve sféře komerčního pojištění. Z hlediska objemu se na nich podílejí zhruba pětinou, početně ovšem představují 70 % klientely, včetně skutečně malých firem. „K těm nejmenším patří výrobní družstvo invalidů, které má u nás pojištěny pohledávky v hodnotě pěti milionů korun. Snažíme se najít řešení skutečně pro všechny,“ líčí postoj EGAPu k segmentu malého podnikání ředitel Parízek. Právě malým podnikům nabízí EGAP podmínky, které v porovnání se soukromými pojišťovnami (ty ovládají přesně polovinu domácího trhu komerčního úvěrového pojištění, druhou pak EGAP) působí výrazně „měkkým“ dojmem. Pojistné se platí až na základě vyfakturované dodávky a nikoli předem, není také stanoveno žádné minimální pojistné. Kratší jsou ikarenční lhůty (doba mezi pojistnou událostí a výplatou pojistky), která činí obvykle pět měsíců, pro malé podniky dokonce jen tři (u komerčních pojišťoven to bývá spíše 6 až 12 měsíců). Naopak EGAP vyžaduje větší spoluúčast - 20 % oproti obvyklým 15 %. Podle slov ředitele Parízka se také EGAP nebrání pojištění jednoho dvou rizikových kontraktů, což komerční pojišťovny obyčejně odmítají. „Pro malé a střední podniky je zvláště vhodný náš unikátní produkt: pojištění rizika nezaplacení. Vztahuje se na všechny tuzemské i zahraniční pojistné události, nerozlišuje tedy riziko teritoriální a komerční,“ tvrdí Parízek. Podle jeho slov by si EGAP ve sféře komerčního pojištění rád udržel svou dominantní pozici, už proto, že objem „politických“ pojistek se bude dále snižovat.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).