Pojištění odpovědnosti: při prodeji firem si majitelé kryjí záda - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Pojištění odpovědnosti: při prodeji firem si majitelé kryjí záda

,
Pojištění odpovědnosti: při prodeji firem si majitelé kryjí záda
Zdroj: ČNB

Z rekordního počtu fúzí a akvizic na středoevropském trhu profitují rovněž zahraniční pojišťovny a pojišťovací makléři. Mezi prodávajícími totiž roste zájem o zvláštní pojišťovací produkty, jako je pojištění závazků vyplývajících z prohlášení a záruk.

Prohlášení a záruky dává prodávající za stav společnosti, což zahrnuje řádně vedené účetnictví, řádně placené daně, správně ošetřené ochranné známky apod. Fakticky tak ručí za případné problémy ve firmě.

Při prodeji firmy proto nedostane celou sumu najednou. „Deset až dvacet procent kupní ceny zůstává na vázaném účtu jako zádržné,“ uvádí Hana Pavelková, specialistka pojištění transakčních rizik v makléřské společnosti Renomia. Kupec se tak jistí proti možným problémům, které neodhalil při prvních prověrkách firmy. „Do šesti měsíců až jednoho roku se většinou projeví, zda prohlášení a záruky prodávajícího byly pravdivé a odpovídající skutečnosti,“ dodává Pavelková.

Část zadržené částky je pak naopak navázána na úspěchy společnosti – že se jí podaří dosáhnout stanovených cílů, jako jsou tržby nebo provozní zisk. Hospodářský vývoj společnosti se však nepojišťuje.

Čtěte také:

Nizozemské holdingy české podnikatele už netáhnou

Typickou dominantnou nizozemského venkova jsou větrné mlýny

Pojištění kryje záruky, které prodávající poskytuje. Výhodné je například pro investiční fondy, které potřebují vyplatit investory ihned. „Využívá se k tomu, aby část kupní ceny nemusela být vázaná a prodávající si mohl vzít celou kupní cenu okamžitě. Zároveň je krytá jeho odpovědnost,“ dodává k pojištění Pavelková s tím, že mezi zájemci se začínají objevovat rovněž tuzemské rodinné firmy. „Zahraniční investoři to navrhují jako automatickou součást transakce.“ Ze sektorů se tento druh pojištění využívá v informačních technologiích, realitách, velkoobchodu nebo například strojírenství.

Prodávající proto raději zvolí pojištění prohlášení a záruk. Následné škody pak zaplatí pojišťovna nebo rovnou pool pojišťoven. Limit pojistné smlouvy pak odpovídá výši odpovědnosti prodávajícího za stav firmy (takzvaný liability cap).

V případě transakce ve výši třicet milionů eur a dvacetiprocentní odpovědnosti prodávajícího je pak limit plnění šest milionů eur. „Cena pojištění je 1,0 až 1,5 procenta z limitu. Platí se jednou na celou dobu pojištění, které je dva až tři roky,“ říká Pavelková. Při uvedené transakci ve výši 30 milionů eur tak prodávající zaplatí za pojištění šedesát až devadesát tisíc eur.

Za uplynulých dvanáct měsíců v regionu střední Evropy došlo podle údajů poradenské společnosti EY k více než 300 transakcím s cenou nad jeden milion dolarů (zhruba 25 milionů korun). Hodnota transakcí (za jedenáct měsíců) pak dosáhla výše téměř 23 miliard dolarů (asi 575 miliard korun), na čemž se nejvíce podílel prodej středoevropských pivovarů SABMiller do rukou japonské pivovarnické skupiny Asahi za 7,3 miliardy eur.

TOP 5 transakce v Česku se zveřejněnou hodnotou (v mld. dolarů)
pořadí akvizice kupující cena
1 Beer Business in Central and Eastern Europe Asahi Group Holdings 7300
2 PointPark Properties GIC Pte. 2656
3 Energetický a průmyslový holding (podíl 35 %) EP Investment S.a r.l.; EP Investment 2 S.a.r.l. 2045
4 EP Infrastructure (podíl 30 %) Macquarie Infrastructure and Real Assets 1645
5 AVG Technologies N.V. AVAST Software s.r.o. 1365

Zdroj: Mergermarket a Capital IQ

Vzhledem k rekordům v oblasti prodejů firem v celé střední a východní Evropě roste rovněž zájem o tento produkt. „Loni došlo k růstu o patnáct procent oproti předchozímu roku. Stejná tendence bude pokračovat i v letošním roce,“ odhaduje Pavelková.

Růstu poptávky bude pomáhat i to, že tento typ pojištění se začíná teprve v posledních letech více prosazovat při fúzích a akvizicích, přestože je už dostupný řadu let. Podle studie CMS European M&A Study 2016 se používá u transakcí, v nichž jsou účastníky investiční firmy, specializovaní realitní investoři a infrastrukturní fondy.

Tuzemské pojišťovací domy nicméně tento produkt nenabízejí, a zájemce proto musí do světových finančních center nebo využít služeb makléřských firem. „Všechno se pojišťuje v Londýně, Frankfurtu a Barceloně,“ dodává Pavelková.

Dále čtěte:

Tržby letos porostou, myslí si 8 z 10 šéfů českých firem

Hodnota fúzí a akvizic letos dosáhla 93 bilionů


Ohodnoťte tento článek
Diskuze