Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Pohon budoucnosti: ze solárního článku poteče palivo

05. dubna 2017, 11:20  -  frn
05. dubna 2017, 11:20

Voda a slunce. Základní prvky, které mají rozhýbat automobil. Slibnou technologii testují vědci z Kalifornie. Nepracují s akumulátorem ani elektromotorem. Sluneční energie rozkládá vodu na kyslík a vodík. Ty pak rovnou živí motor.

Odborníci dlouhé desítky let hledají způsob, jak ze slunce získat palivo, které bude mít výhody fosilních paliv, ale bude přitom bezemisní a obnovitelné. Zatím marně hledají fotoanodu, která to umožní.

Nyní by mohlo dojít k průlomu, uvedl tým z Department of Energy na Lawrence Berkeley National Laboratory a California Institute of Technology.

Berkeley Lab, jak se vědeckému centru říká, je špičkovým pracovištěm, které vychovalo 13 nositelů Nobelovy ceny a má roční rozpočet přes 800 milionů dolarů (20 miliard korun).

Propagační video Berkeley Lab

Pokud objev vědců bude fungovat, může revolučně změnit technologie obnovitelných zdrojů, napsal časopis Scientific American.

„Elektromobily s bateriemi jsou v současné době žádoucí, protože máme obnovitelné způsoby výroby elektřiny. S novou technologií pro přímou výrobu paliva z obnovitelných zdrojů můžeme mít větší dopad na celou infrastrukturu,“ věří ve výraznou změnu dosavadních technologií John Gregoire, vedoucí projektu a koordinátor centra pro umělou fotosyntézu.

Zjednodušeně jde o to, že se molekuly vody vystaví přímému účinku slunce, které je rozloží na atomy vodíku a kyslíku, jež slouží jako palivo. Klíčem k úspěchu je fotoanoda.

Jak funguje palivový článek
Palivový článek (angl. fuel cell) je elektrochemické zařízení přeměňující přímo chemickou energii paliva a okysličovadla na energii elektrickou. V podstatě jde o galvanický článek, skládající se ze dvou elektrod oddělených membránou nebo elektrolytem. K elektrodám je přiváděno palivo (k anodě) a okysličovadlo (ke katodě), které se katalyticky slučují. Palivový článek může teoreticky pracovat nepřetržitě, dokud není přerušen přívod paliva nebo okysličovadla k elektrodám, protože ty jsou katalyticky i reaktivně stabilní.
Existuje mnoho kombinací paliva a okysličovadla. Např. kyslíko-vodíkový článek používá vodík jako palivo a kyslík jako okysličovadlo, přičemž jako odpad produkuje čistou vodu. Jiné články užívají jako paliva uhlovodíky a alkoholy. Místo čistého kyslíku se jako okysličovadla může použít například vzduch, chlór nebo oxid chloričitý. Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Palivový_článek

Na kyslíko-vodíkový článek jezdí Toyota Mirai.

„Úkolem fotoanody je absorbovat sluneční světlo a pak tuto energii použít na okysličování vody. Tím se rozštěpí na molekuly kyslíku a vodíku, které slouží jako palivo. Protože materiál pro fotoanodu musí mít správnou absorpci slunečního svitu a katalytické vlastnosti, jsou takové materiály velmi vzácné,“ doplnil Gregoire.

Takových fotoanod vědci za posledních 40 let našli jen šestnáct. Gregoire a jeho tým za poslední dva roky objevili dalších dvanáct. Využili k tomu supervýkonný počítač, který analyzuje databázi s 60 tisíci materiály. Experimentálně pak ověřují ty, které počítač vybral.

Profesor fyziky Jeffrey Neaton z univerzity v Berkeley tvrdí, že nový komplexní přístup umožňuje najít materiály, které budou stanoveným kritériím nejlépe vyhovovat.

Konečný produkt má podle vědců vypadat jako solární panel s fotoanodou a fotokatodou, ze kterého bude proudit palivo. „Místo elektrického proudu bude solární panel produkovat přímo palivo,“ řekl Gregoire. To se bude ukládat do skladovací nádrže, ze které si jej řidiči přečerpají přímo do palivové nádrže vozu.

Související články:

Autoprůmysl se zlobí: zácpy jsou horší než diesely

Lithiová velmoc Česko: v boji o nový investiční hit přituhuje



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Kdy se (ne)vyplatí pracovat při exekuci?
Test: která navigace do auta je ta nejlepší
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Auta
Modernizace pro UAZ Profi
VW chce překonat Porsche na Nürburgringu. Využije k tomu elektrický speciál z Pikes Peak
Rekordní Bloodhound SSC, který zatím své schopnosti nepředvedl, je na prodej za pakatel
McLaren 720S Spider: Do prodeje míří extrémně rychlý roadster. Stojí sedm milionů
Test Jeep Grand Cherokee S: Cesta časoprostorem
Technologie
Špičkový držák dvou monitorů Stell SOS 2020 (recenze)
Planeta Blink. Konec vývoje EdgeHTML není dobrý pro web [komentář]
Google+ opět děravý. Google síť nakonec ukončí o čtyři měsíce dříve
Voyager 2 je už v mezihvězdném prostoru a po 41 letech stále pracuje
Doom slaví 25. narozeniny. Jeho tvůrce slibuje novou epizodu
Hry pro příležitostné hráče