Podvodníci jsou vždy o krok napřed

08. prosince 2003, 00:00 - (dr)
08. prosince 2003, 00:00

V EVROPSKÉ UNII SE PRACUJE NA SMĚRNICI, KTERÁ MÁ ŠIROCE POSTIHNOUT NEKOREKTNÍ A AGRESIVNÍ FORMY PRODEJE. NEŽ ZAČNE FUNGOVAT V JEDNOTLIVÝCH ČLENSKÝCH ZEMÍCH, UPLYNE JEŠTĚ NĚKOLIK LET.

V EVROPSKÉ UNII SE PRACUJE NA SMĚRNICI, KTERÁ MÁ ŠIROCE POSTIHNOUT NEKOREKTNÍ A AGRESIVNÍ FORMY PRODEJE. NEŽ ZAČNE FUNGOVAT V JEDNOTLIVÝCH ČLENSKÝCH ZEMÍCH, UPLYNE JEŠTĚ NĚKOLIK LET.

Nekorektní obchodní praktiky nejsou ani zdaleka vždy namířeny proti konečnému spotřebiteli. Vynalézavost některých firem nebere konce a vyvíjí se stejně tak, jak lidé postupně přestávají skákat na osvědčené špeky. Nedá se zřejmě předpokládat, že by byl tuzemský spotřebitel někdy chráněn natolik, jako je tomu ve Spojených státech, kde nejsou výjimkou případy, kdy spotřebitel nesprávně použije zakoupený přístroj a ještě se zahojí na firmě, protože ho přímo nevarovala, že mikrovlnná trouba vskutku není určená pro vysoušení vykoupaného kocoura. Přesto snaha zamezit, zakázat a moci postihnout nekorektní chování vůči němu je velmi patrné i na Starém kontinentě. Nyní se chystá v EU nová směrnice, která by měla napomoci odstranění problematických způsobů prodeje. „Směrnice rozlišuje klamavé a agresivní metody. Klamavé jsou praktiky, které využívají zavádějící informace. Klamavé jednání prodejce je určitým způsobem postiženo už v dnešní právní úpravě, chystaná směrnice by však měla tento jev obsáhnout mnohem obecněji,“ uvedla jednatelka Sdružení obrany spotřebitelů ČR Jana Luhanová. Příkladem jsou letáky ve schránkách, na nichž firma halasně oznamuje příjemci výhru. Daleko méně halasně však praví, že nejdříve musí šťastný výherce odebrat zboží často za několik tisíc korun a teprve potom má šanci možná i něco vyhrát. Podobné chytáky se však zdaleka nezaměřují pouze na jednotlivce. S na první pohled nevinnou nabídkou zajímavé služby, za níž je však schovaná povinnost platit desítky tisíc korun „mazané“ firmě, se už setkala i řada podnikatelů a institucí v tuzemsku. Dalším, horším způsobem nekorektního prodeje je prodej agresivní. Je to situace, kdy spotřebitel nemá dostatek času k prostudování smlouvy, dealer ho manipuluje, odvádí jeho pozornost a omezuje možnost jeho volby. Sem patří prodej na předváděcích akcích, kdy se dealer snaží zákazníka donutit k rychlému zaplacení zboží, aniž mu dá šanci koupi si rozmyslet. Evropská směrnice ještě neexistuje a až spatří světlo světa, bude zřejmě několik let trvat, než se včlení do národních politik. „Je třeba počítat s tím, že nekorektní obchodníci budou vždy hledat skulinky, takže jistě přijdou zase sněčím novým,“ dodal místopředseda Sdružení obrany spotřebitelů ČR Karel Pavlík.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít