Menu Zavřít

Podpora rozvoje podnikání v České republice

8. 10. 2010
Autor: profit

Třetí celostátní konference České manažerské asociace a Svazu průmyslu a dopravy ČR se konala dne 5. října 2010 v TOP Hotelu Praha pod názvem "Podpora rozvoje podnikání v České republice" paralelně s Ekonomickým fórem Zlaté koruny. Navzdory tomu se na této konferenci sešlo více než 60 aktivních účastníků. Konferenci s přehledem řídil viceprezident ČMA J. Majer a dokázal úspěšně zvládnout místy bouřlivé diskuse, především po ukončení prvního programového bloku.

Autor: Hamřík Miloslav

Program konference byl rozdělen do dvou programových bloků. První pod názvem „Řídit současnost z budoucnosti“ vycházel z hypotézy, že dnešní globální svět se prudce rozvíjí, proto musíme jeho změny sledovat a vyhodnocovat, abychom vždy dokázali správně strategicky reagovat na hlavní trendy tohoto vývoje.

Druhý programový blok, nazvaný „Vytvořit společenské prostředí, příznivé pro rozvoj podnikání“, vycházel z hypotézy, že tvorba podmínek pro rozvoj podnikání není úkolem pouze vlády, ale je to úkolem celospolečenským. Přitom bychom všichni společně měli usilovat o to, aby se česká ekonomika vrátila na pozici, kam dlouhodobě historicky patřila.

Dvě úvodní přednášky v prvním bloku se zaměřily na analýzu současných problémů globální světové ekonomiky a na hledání schůdných východisek z nejpalčivějších z nich. Nejprve ředitel firmy Management Focus Z. Souček představil hlubší zamyšlení nad otázkou jak připravit české podniky na rok 2025? Jeho odpověď je jednoznačná: připravit včas účinnou strategickou odpověď na možné scénáře budoucího vývoje globálního světa. Po něm předseda Rady expertů ČMA Z. Pitra představil obecné podmínky rozvoje podnikatelských ekosystémů jako naplňování zásady: myslet globálně, působit regionálně. V následující přednášce představil president Sdružení pro informační technologie a telekomunikace S. Novák jak významnou roli musí v rozvoji podnikatelských ekosystémů sehrát moderní technologie ICT; bez její úspěšné aplikace jsou úvahy o konkurenceschopnosti moderních podnikatelských systémů pouhou chimérou. Po něm vystoupil s velmi zajímavým příspěvkem předseda OS KOVO Českomoravské konfederace odborových svazů J. Středula. Poukázal na to, že společným zájmem odborů i zaměstnavatelů je zajistit dlouhodobou prosperitu ekonomiky ČR, ale připustil, že názory o způsobech naplnění tohoto zájmu se liší. Proto vyzval všechny ke konstruktivní diskusi o hledání toho, co nás spojuje a jak to společensky prosadit. Posledním vystupujícím v tomto bloku byl náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR B. Danda, který představil priority ministerstva při podpoře rozvoje podnikání. Jeho vystoupení nebylo jen nudným výčtem programových záměrů, ale jasně zdůraznil podmínky jejich realizace, včetně převzetí osobní odpovědnosti vedoucích představitelů ministerstva za jejich vytvoření.

Především oba poslední příspěvky vyvolaly řadu dotazů a někdy i kontroverzních diskusních příspěvků z řad účastníků konference. J. Středula i B. Danda v diskusi své názory, která neformálně pokračovala i v průběhu přestávky, dokázali obhájit nebo přijali vznášené argumenty jako podněty pro další působení institucí, které zastupovali. Po přestávce zahájil druhý programový blok rektor Vysoké školy ekonomie a managementu J. Žák prezentací výsledků průzkumu o efektivitě podpory malého a středního podnikání v ČR ve srovnání se situací ve SR a v kontextu celé EU. V dalším vystoupení představil ředitel vnějších vztahů Škoda Auto, a.s. R. Špicar pět J podle jeho názoru nejdůležitějších J priorit Agendy 2010, strategického podkladu SP ČR, a zdůraznil co se stane i nestane, budou-li tyto priority naplněny či naopak ignorovány.

V navazujícím vystoupení ukotvil šéfredaktor týdeníku Marketing & Média D. Köppl někdy přehnané představy o významu mediální propagace úspěšných podnikatelů a manažerů k realitě světa sdělovacích prostředků. Pokud tento úspěch nebude mít charakter jedinečného příběhu, nezaujme novináře ani čtenáře. Program druhého bloku a celé konference uzavřel chairman Europe Microsoft Corporation J. Mühlfeit, který díky svému mezinárodnímu nadhledu velmi přesvědčivě zdůraznil, že ČR se nachází na rozcestí ze kterého jedna cesta vede k obnovení jejího historického postavení mezi vyspělými ekonomikami a další vedou jenom k prohloubení ztrát za vyspělými světovými ekonomikami. Možnost správné volby je aktuální a nesmíme ji promeškat. Po následující diskusi k jednotlivým vystoupením druhého bloku přijali na návrh Z. Pitry všichni účastníci tyto závěry z konference:

1. Musíme zaměřit svou pozornost do budoucnosti

• V současném světě dochází k přesunu ekonomických, politických a civilizačních sil; musíme

tento vývoj sledovat a uvědomit si, že se nás také dotkne.

• Manažeři českých organizací musí myslet globálně (uvažovat strategicky) a působit lokálně

(uvažovat podnikatelsky).

• Své dnešní podnikatelské aktivity musíme řídit z budoucnosti, musíme mít rámcovou

představu jak chceme, aby naše podnikání vypadalo za 15 let.

2. Hledejme, co nás spojuje; preferujme celospolečenské zájmy

• Musíme vytvářet podmínky pro účelnou spolupráci veřejného a soukromého sektoru při

vzniku fungující infrastruktury.

• Musíme vytvořit prostředí, kde se nepoctivé jednání skupin a jednotlivců nevyplácí.

• Musíme budovat společenskou kulturu, kde úspěch jednoho subjektu je zdrojem úsilí o

napodobení ostatními, nikoliv předmětem nepřejícné závisti.

3. Mějme úctu k tradicím, ale hledejme vlastní cesty

• Musíme urychleně opustit zónu komfortu vlastních zkušeností a sebeuspokojení z

dosavadních úspěchů.

• Musíme založit svůj další rozvoj na vysoké úrovni vzdělanosti a schopnostmi prakticky

využívat znalosti a nové poznatky.

• Musíme si uvědomit že budoucí prosperita společnosti nespočívá v udržení stávajících

pracovních míst, ale v úspěšném řešení budoucích problémů s dostatečným předstihem

BRAND24

před ostatními.

Těsně před ukončením konference její řídící J. Majer připomněl, že při realizaci přijatých závěrů je důležité nezapomenout na platnost zásady: Chceme-li změnit svět kolem nás, musíme dokázat nejdřív změnit sebe samé! Všechny dokumenty z konference včetně prezentací k jednotlivým vystoupením jsou případným zájemcům od 11.10.2010 k dispozici na webových stránkách www.msf.cz.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).