Menu Zavřít

Podnikatelský „Rebel“ sází na studenty

27. 11. 2009
Autor: profit

Ve čtvrtém ročníku podnikatelských soutěží získal titul Firma roku 2009 výrobce strojů a zařízení pro získávání a zpracování rostlinných olejů Farmet z České Skalice. Živnostníkem roku 2009 se stal liberecký hoteliér Lukáš Pytloun.

Jiří Kadlec

Autor: Jakub Hněvkovský

Podruhé byl udělen i titul Byznys rebel, který získal majitel vydavatelství Amos a provozovatel portálu www.KamPoMaturite.cz Jiří Kadlec z Litvínova.

Být zaměstnaný a neuplatňovat svoje nápady mne nudilo, říká Jiří Kadlec, který si zasloužil medaili v kategorii Byznys rebel. Tu v rámci oceňovaných podnikatelů už podruhé vyhlásila společnost Vodafone. A v čem je tak dobrý a rebelantský? S nadsázkou se dá říci, že vytváří kvalitní taháky pro studenty. Učitelé se ale nezlobí. Právě naopak. „Čím víc zdrojů si žáci a studenti pořídí, tím je to lepší pro ně samotné,“ říká zástupkyně ředitelky základní školy v Rýnovicích v Jizerských horách Jana Mašindová.

„Jiří Kadlec je dobrým příkladem rebelství v podnikání. Jako jeden z prvních se originálním způsobem zaměřil na vzdělávání absolventů středních škol a svými skvělými službami se stal jedním z leaderů trhu,“ vysvětluje ocenění viceprezident pro firemní zákazníky společnosti Vodafone Pavel Hlavinka.

Jiří Kadlec dostal nápad podnikat v oblasti přípravy pomaturitního vzdělávání v roce 1996, kdy se připravoval na VŠE z ručně psaných podkladů, které se mezi studenty každým rokem předávaly. A příliš dlouho se svým nápadem neotálel a po necelých dvou letech začal podnikat ještě coby student na koleji, odkud řídil veškeré firemní aktivity. Za více než deset let pak vybudoval ze své agentury Amos vzdělávací agenturu, nakladatelství, vydavatelství a jazykovou školu. Současně Jiří Kadlec provozuje několik internetových portálů. Mezi nejznámější patří portál www.KamPoMaturite.cz, který doporučují samotní učitelé svým studentům jakožto výborný rozcestník informací o vzdělávání.

Amos učí češtinu i fotbalisty Od počátku podnikání se firma Amos specializovala na dodávání učebnic a vůbec vzdělávacích tiskovin pro studenty. „Proti jiným vydavatelstvím jsme netlačili na svou vlastní produkci, ale dodávali knihy i od konkurence. Student si prostě mohl vybrat obor nebo odvětví a my mu sehnali všechno, co na trhu existuje,“ vysvětluje původní záměr Kadlec. Během let se ovšem nabídka společnosti rozrostla a dnes jsou nejvýnosnější jazykové kurzy. Amos to ale vzal za opačný konec než ostatní agentury. Největší úspěchy slaví totiž s výukou češtiny pro cizince pracující v Česku. Třeba pro zahraniční fotbalisty ze Sparty. Firma se navíc nebojí své lektory dobře zaplatit. Za kvalitní výuku nabízí 290 až 450 korun na hodinu. „Navíc znám všechny osobně, klidně si spolu můžeme jít sednout třeba do hospody, je to prostě rodinná atmosféra,“ říká Kadlec. Přesto má problémy. „Opravdu dobří lektoři jsou v Praze nebo Brně, dojíždět na lekce se jim ani za slušné peníze prostě nechce,“ vysvětluje. Vysoce ziskový je dnes ovšem i internetový portál a vydávané časopisy. Ty distribuuje v 70 tisících výtisků firma zdarma do všech středních škol v zemi. Náklady na výrobu a rozeslání jednoho časopisu jsou přitom deset korun. Svou nabídku pro studenty a žáky v posledních ročnících tu ale inzeruje nejen řada soukromých učilišť a odborných či vysokých škol, ale i veřejné vzdělávací instituce. „Zájem je nově i přímo od firem, které se snaží vychovat si své odborníky – Komerční banka, Vodafone, ČEZ, ale i další,“ namátkou vyjmenovává zájemce o bystré mozky Kadlec. Rada pro všechny: píchačky nic neřeší

Oceněný mladý podnikatel má jednu radu i pro konkurenci. V moderním světě by se nemělo dbát na píchačky a posedávání v kancelářích. Důležitý je výsledek práce. „Většina mých zaměstnanců pracuje z domova a na výkonu jim to neubralo. Právě se mi narodil syn a tak i já oceňuji možnost být co nejvíc s rodinou a přitom nezanedbávat firmu,“ vysvětluje Kadlec.

Vodafone Firma roku 2009 1. Farmet, výrobce zemědělských strojů a zařízení pro lisování rostlinných olejů, Královéhradecký kraj 2. Building SP, výrobce stavebních materiálů, Středočeský kraj 3. Kovar, výrobce ocelových a obytných kontajnerů, Zlínský kraj Zlaté stránky Živnostník roku 2009 1. Lukáš Pytloun, hoteliér, Liberecký kraj 2. František Hlava, výrobce čokoládových specialit, kraj Vysočina 3. Miloš Doležal, geolog, Hl. město Praha Byznys Rebel 2009 1. Jiří Kadlec (Amos, www.KamPoMaturite.cz), provozovatel vzdělávací agentury, nakladatelství, vydavatelství a jazykové školy, Ústecký kraj

Také dobře ví, proč se účastní soutěží. Jak přiznává, primárním cílem bylo zviditelnit firmu. Nakonec ale oceňuje i možnost seznámení i s dalšími úspěšnými podnikateli z jiných oborů, které by jinak jen těžko poznal. Po udělení ceny má jasno: „Chtěl bych pozvednout dobré jméno živnostníků. Pořád tu převládá názor, že živnostník je někdo, kdo doma vyrábí klíče nebo opravuje boty. Ale právě tyto soutěže ukazují, že živnostníci vlastní i prosperující středně velké firmy, i když třeba nezaměstnávají stovky lidí. Máme tu na 900 tisíc drobných živnostníků a podpora od státu je pro ně mizivá, i když snad každá politická strana to má ve svém programu.“

Sever Čech je letos líhní úspěšných podnikatelů

I když byl Jan Kadlec oceněn jako nejlepší živnostník Ústeckého kraje, celostátní titul putoval jinam. Na sousední Liberecko. Lukáš Pytloun se stal dosud nejmladším držitelem titulu Živnostník roku. Podnikat začal už ve dvaceti letech.

„Jako student jsem hodně cestoval. Při tom jsem si uvědomil, že v Liberci není dostatek kvalitního ubytování. Poměr mezi kvalitou a cenou nebyl ideální, a tak jsem s tím chtěl zahýbat.“ říká. Začal podnikat už jako student třetího ročníku vysoké školy před šesti lety, kdy si z úspor ze zahraničních brigád a bankovního úvěru koupil starý dům ve velmi špatném stavu s pěti bytovými jednotkami.

BRAND24

První zrekonstruovaný byt začal pronajímat zahraničním dělníkům na přechodnou dobu, přičemž veškerý zisk investoval zpětně do nemovitosti a přestavěl na penzion s 54 lůžky. Za šest let podnikání se mu podařilo otevřít v Liberci další tři penziony a dva hotely s celkovou kapacitou 330 lůžek všech kategorií ubytování. Jeden z hotelů je dokonce ve čtyřhvězdičkové kvalitě. „Lukáš Pytloun svou cílevědomostí a tvrdou prací dokazuje, že o lepší budoucnosti a úspěších v podnikání nestačí pouze snít. Je pravým představitelem mladé generace podnikatelů, kteří mají cit pro potřeby trhu a nezaleknou se případných překážek. K jeho oprávněnému vítězství mu upřímně gratulujeme a přejeme do budoucnosti mnoho elánu a správných rozhodnutí. “ říká generální ředitelka titulárního partnera společnosti Mediatel Kimberli Lewis. A další cena putuje na Královehradecko. Společnost Farmet tu byla založena v roce 1992 čtyřmi společníky. „Majitel Karel Žďárský reprezentuje příběh podnikatele, který začínal od nuly, ale měl vizi a touhu něco tvořit, vyvíjet a vyrábět.,“ oceňuje výkon firmy za celostátní porotu Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. K tomu prezident Hospodářské komory Petr Kužel dodává: „Oceňuji, že se Farmet dokázal prosadit na trhu, kde udávají tón západní firmy s velkými rozpočty na vývoj a marketing,“ Farmet se během 17 let rozrostl z malé dílny ve firmu s dvěma stovkami zaměstnanců a obratem přes 400 milionů korun.

Firma má dva základní výrobní programy – výrobu zemědělských strojů na zpracování půdy a setí a výrobu zařízení a technologií pro lisování rostlinných olejů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).