Podnikatelé v Pardubickém kraji: Rozkoukávání úředníků přibrzdí zakázky

28. října 2008, 00:00 - Přemysl Houžvička
28. října 2008, 00:00

Podstatnější změny po vítězství ČSSD v krajských volbách podnikatelé neočekávají.

Kvůli personálním změnám ve vedení samospráv se však připravují na zpomalení přísunu zakázek.

Podnikatele „oranžový“ výsledek krajských voleb leckde sice mrzí, zásadní změny však neočekávají. „Firmy více než tyto volby zajímá finanční krize, euro, export a nedostatek pracovních sil,“ prohlašuje František Jarolím z Hospodářské komory. „Pro nás je v tuto chvíli mnohem zásadnější struktura pracovníků. Kvalifikovaní zaměstnanci odcházejí do důchodu a nemá je kdo nahradit,“ přitakává generální ředitel podniku Stavby silnic a železnic Martin Borovka. Regionální politika se podle Jarolíma příliš nezmění, například silnice se budou stavět, ať je hejtmanem kdokoli.

V Pardubickém kraji si ovšem již tak jistí nejsou. „Nové priority velmi pravděpodobně nebudou, více se však dozvíme až po jednáních s novou krajskou garniturou,“ domnívá se ředitel Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Roman Sodomka. První oficiální setkání by se mělo uskutečnit až v listopadu.

Počkáme, až se to naučí

Část firem, které realizují zakázky krajů, se radikálních změn neobává, jiné jsou zase opatrnější. „Máme rozdělaný obchvat Chvaletic, tak jej snad dokončíme,“ říká Petr Dohnálek, ředitel pardubického pracoviště společnosti Stavby silnic a železnic. Jde o třetí největší investici do krajských silnic za téměř 200 milionů korun, na kterou 85 procenty přispěla Evropská unie. Výstavba obchvatu začala teprve před měsícem a má být dokončena nejpozději v roce 2010. „Vedení společnosti to ještě neprobíralo, zatím není jasné, co bude,“ podotýká asistentka generální ředitelky Irena Bubeníková. Někteří stavbaři se ale velmi obávají personálního zemětřesení v krajském sídle, kde se následně noví nezkušení úředníci budou měsíce rozkoukávat, než začnou něco dělat, a práce se zbrzdí.

Odstupujícím vedením rozdané karty by mohlo zamíchat také slibované proplácení zdravotnických poplatků za obyvatele z krajských peněz. To by udělalo například v rozpočtu Pardubického kraje díru v řádu desítek milionů korun a možná by se nedostalo na některé opravy silnic nižších tříd.

Železobetonová pěst sociální demokracie

Do vedení tohoto kraje míří i spolumajitel developerské společnosti CZ Stavební holding Jan Tichý (ČSSD), doposud stínový radní pro dopravu, který v případě úspěchu slibuje vládu železobetonové ruky. Pardubický kraj vlil za poslední čtyři roky do výstavby a oprav silnic přibližně tři miliardy korun a tento kurz by se neměl měnit, pouze usměrňovat. „Silnice jsou zde stále zanedbané, za tyto prostředky šlo určitě udělat více. Budeme klást větší důraz na kvalitu a snažit se opravit co nejvíce,“ tvrdí Tichý.

Na prvním místě na seznamu nejnutnějších prací je podle něj výstavba rychlostní komunikace R35, jež spojí kraj se severními Čechami a Moravou. Tichý chce též ulevit městům budováním obchvatů, například v Lázních Bohdaneč nebo Vysokém Mýtě. „Musíme se ale nejdříve podívat, kde a v jakém stavu je dokumentace a výkupy pozemků. K těmto informacím jsme dosud neměli přístup,“ upozorňuje. Krajský úřad bude vypisovat standardní veřejné soutěže, kde bude rozhodovat cena, reference a termíny. Tichý slibuje, že když usedne v krajské radě, opustí firmu z manažerské i vlastnické pozice. CZ Stavební holding přitom v minulosti dělal pro kraj menší zakázku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít