Podnikatelé se kompenzací nedočkají

07. srpna 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
07. srpna 2006, 00:00

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce? Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici.

KOLAPS DOPRAVY NA ÚSTECKU

V Ústeckém kraji přestala fungovat autobusová doprava. Kdo podnikatelům zaplatí ztráty, které vznikly tím, že zaměstnanci nedorazili do práce?

Je to právě týden, co se lidé v Ústeckém kraji mohli naposled dostat veřejnou dopravou bez problémů do práce, na návštěvu příbuzných a známých nebo na obyčejné vyšetření v nemocnici. Od úterý 1. srpna až do pátku veřejná služba nefungovala. Ústecký kraj s Dopravním podnikem Ústeckého kraje (DP) se rozhádaly a doprava zkolabovala. Kdo byl v právu, asi po čase rozřeší soud. Pro obyčejné pracovníky a jejich zaměstnavatele ale bude pozdě. Lidé nemohli do práce. Firmám kolaboval provoz a utíkaly zakázky. Už týden předtím české podniky zažily něco podobného. Při kolapsu rozvodové sítě elektřiny bylo leckde nutné omezit výrobu. Tyto energetické ztráty ale také nikdo nenahradí. Stát vyhlásil stav nouze a pojišťovny jsou z obliga.

V Ústeckém kraji ale tentokrát žádný stav nouze nenastal. Pouze se nedohodl zadavatel (kraj) a provozovatel (DP) veřejné dopravní služby. Pro ostatní podnikatele to ale nakonec vyjde nastejno. „Třetí strany tohoto sporu asi mají smůlu, podle soukromého práva pravděpodobně nepůjde žádat o náhradu škody,“ předpokládá právnička Markéta Pravdová z advokátní kanceláře BNT. Škoda totiž nastat mohla - a také řadě firem nastala. Pracovníci se nedostali do práce a provoz byl ohrožen. V době letních dovolených totiž podniky jedou „na doraz“ bez velkých personálních rezerv, potvrdil jeden z personálních ředitelů velké firmy v Teplicích.

Zaměstnavatelům v postiženém kraji musí být jasno jedno: Nemohou vyhodit žádného pracovníka, který se kvůli potížím s dopravou nedostavil do práce. Nejde totiž o klasické „Áčko“, tedy neomluvenou absenci. „Jde o překážku v práci z důvodu přerušení provozu,“ připomíná Kateřina Beránková z ministerstva práce a sociálních věcí. Zároveň ale zaměstnavatel za tuto nepřítomnost nemusí pracovníkům nic platit. „Jde o neplacené volno… ale jen prokázaně po dobu nezbytně nutnou,“ souhlasí Beránková.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít