Podnikatelé objevují Kouzlo heraldiky

04. března 2016, 10:00 - Tomáš Pokorný
04. března 2016, 10:00

Firmy se vracejí k vlajkám a znakům s reklamními logy, říká heraldik a podnikatel Tomáš Pokorný.

Síla tradice

Každodenním chlebem naší firmy je výroba vlajek, znaků, štítků a odznaků s firemními a reklamními logy, a to ve velkých sériích průmyslovým způsobem. Naše firma ale udržuje a rozvíjí i klasické metody výroby symbolů tradičním uměleckořemeslným vyšíváním, které má v naší zemi bohatou historii a tradici. Využívá přitom i své heraldické zázemí, stejně jako historické a archivní znalosti.

Slavnostní vyšívané vlajky a prapory a jejich používání při různých setkáních, oslavách a slavnostních příležitostech v obcích a městech je trendem v České republice již několik let. Nově začaly tradice a jejich sílu objevovat i firmy a společnosti. Do vyšívaných vlajek se dobře zachycují trvalé hodnoty, které podnik dlouhá léta budoval a jež stály za jeho úspěchem. Bývají vyjádřeny působivě vyšitými grafickými motivy a hesly. Svoje místo zde jako symbol úcty k tradicím mají například původní nástroje, které se v daném oboru používaly, nebo historické cechovní symboly. Vyšívaná vlajka se u tradicionalisticky zaměřených firem používá i ceremoniálně jako určitý rituál při předávání vlády nad firmou, například při výměně generací v řízení podniku (po vzoru žezla předávaného z ruky do ruky).

Takový sametový vyšívaný prapor či znak je vnímán trvale jako zhmotnění firmy samotné, respektive vlády nad ní, a ideje, které představuje jako dědictví a hodnotné sdělení dalším generacím.

Vzestup osobní heraldiky

Vlajky mohou nést i prvky z heraldiky svých majitelů nebo zakladatelů. Tím se dostáváme k dalšímu trendu, a to je zhotovování osobních, respektive rodinných erbů, které reprezentují svého nositele na hlavičkových papírech, vizitkách nebo také v podobě vyšívaných symbolů, znaků či stolních vlaječek i v reprezentačních prostorách, kanceláři či v soukromé rezidenci. Osobní znak přitom může mít každý, status podnikatele není nutný.

Osobní heraldika je vedle starší šlechtické samostatnou disciplínou, která se úspěšně dlouhá staletí vyvíjí třeba ve Švýcarsku a nově také na Slovensku. Nejde přitom o napodobování šlechticů nebo vytváření zdání o starobylosti rodu, ale přiznané aktuální prezentování jejích nositelů s využitím platných heraldických zásad. Takový znak pak reprezentuje i další generace v rodině svého původního majitele.

Zajímavostí může být i to, že stále více Čechů si svůj osobní znak nechává navrhnout, což nám potvrzují nejen zvyšující se zakázky, ale i čísla České genealogické a heraldické společnosti. Dle ní byl uplynulý rok 2015 doslova rekordní. Přesto však zůstává osobní heraldika záležitostí spíše mužskou a mezi registrovanými znaky jich je pouze deset procent ženských.

Pod jedním praporem

Trendem je i zvýšená potřeba používat vlajky a prapory jako symboly s archetypálním poselstvím sjednocení jako takové. Kromě samotné funkce zvýraznění identity vlající vlajka s logem u sídla firmy ve spojení se státní vlajkou dodává firmě punc důvěryhodnosti a stability a zvyšuje úroveň vnímání síly jejího jména.

Vlajky a znaky využívají firmy jako vhodný prostředek sepětí zaměstnanců s firmou v duchu „jeden prapor nás spojuje“ či „pod jedním praporem bojujeme“. Takto jsme například vyhotovovali pro jednu zahraniční automobilku čestné vyšívané znaky pro zaměstnance jako trofeje v soutěži o kvalitu.

Autor je majitel firmy Alerion

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Nejsme napojení na ruskou vládu, říká Kaspersky a poskytne důkaz
Opustí AMD s GPU továrny GlobalFoundries? Čipy Navi na 7 nm má prý vyrábět TSMC
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít