Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Podivné dědictví marxismu-leninismu: šéfové firem z bývalé NDR jsou tvrdí kapitalisté

16. května 2018, 13:19  -  frn
16. května 2018, 13:19

Studie sociologa Bernda Martense o názorech šéfů firem ze spolkových zemí východního Německa přinesla nečekané výsledky. Šéfové firem indoktrinovaní výukou marxismu-leninismu v dobách NDR jsou tvrdými kapitalisty bez sociálního cítění. Manažeři, kteří vyrostli v bývalém západním Německu, mají větší pochopení pro sociálně-tržní ekonomiku.

Tvrdí zastánci kapitalismu. Tak popisuje německý sociolog Bernd Martens šéfy východoněmeckých firem, kteří zažili éru Německé demokratické republiky. Jak je možné, že tito lidé jsou většími zastánci kapitalismu bez příkras než jejich západoněmečtí kolegové?

„Šéfové firem z východní části Německa jsou obvykle méně bohatí než jejich západoněmečtí kolegové. Z čistě ekonomického hlediska nejsou větší kapitalisté. Ale oni myslí více kapitalisticky, více radikálně vzhledem k tržnímu prostředí. To znamená, že souhlasí více s neoliberálními názory,“ vysvětlil Martens v rozhovoru pro týdeník Die Zeit.


Šéf Trabantu nedá na auta z bakelitu dopustit:

Bavlna a pryskyřice? Byli jsme světová špička, tvrdí bývalý šéf Trabantu


Připomíná to přísloví Poturčenec horší Turka. I když mnozí z nich zažili komunistický režim, jehož ekonomická doktrína vycházela z učení filosofa a teoretika dělnického hnutí Karla Marxe (v Německu si připomínají dvě stě let od jeho narození), sami přemýšlí v kategoriích maximalizace zisku za každou cenu. Martens tvrdí, že východoněmečtí manažeři přijali myšlenku konkurenčního prostředí jako osudovou, bez možnosti modifikace.

Státní regulaci odmítají důrazněji než šéfové firem na západě země. Na odbory hledí jako na problémový element ve firmách. Naopak manažeři ze západního Německa zastávají názory více sociálně-tržní.

Těžké začátky po roce 1989

Může to souviset také s tím, že vybudovat firmu na východě Německa bylo daleko těžší než na západě. Jedná se často o menší firmy. Jejich zakladatelé museli čelit i zavedené konkurenci ze západu země. Často mají méně peněz na odměny pro své zaměstnance. Je to také výměnou za to, že vůbec práci lidem dávají.

Martens tvrdí, že okruh oslovených ředitelů firem je dostatečně velký. Svůj výzkum začal v roce 2002 a údajně kontaktoval všechny společnosti střední velikosti ve spolkových zemích Durynsko, Sasko-Anhaltsko a Sasko. To znamená firmy s 50 až 1000 zaměstnanci. Celkem to je 364 firem. Na západě Německa šlo zhruba o stejný počet respondentů.

Rozhovory zjišťující názory ředitelů firem se opakovaly během osmi let několikrát. Podobných výsledků tým sociologů dosáhl i při šetření se šéfy firem v Maďarsku a Polsku.

Zajímavé je také to, že většina šéfů firem z východu Německa měla zkušenosti s řízením lidí ve státních společnostech už před rokem 1989 v době vlády Ericha Honeckera. Často od nich slyšel i melancholické vzpomínky na dobu centrálně plánované ekonomiky, kdy bylo možné plánovat produkci na pět let dopředu.

„O některých ředitelích firem bych dokonce řekl, že se stali podnikateli proti své vůli,“ uvedl sociolog. Na druhou stranu asi třetinu firem na východě Německa vedou manažeři pocházející ze západního Německa.

Dále čtěte:

Dieta podle Schulze: méně cukrů, tuků a soli. Jako za NDR, reagují výrobci

Marxismus v praxi: vedoucí výroby dodávek Barkas šéfuje v Porsche

Východoněmecké safari

Cesta do východního Německa, mnoho let poté



Čtěte také

 Letoun L-39NG

V Aeru Vodochody začala sériová výroba letounů L-39NG, prvních šest bude za rok

V závodu Aero Vodochody nedaleko Prahy už začala sériová výroba letounů L-39NG. Prvních…

22. února 2019

Airbus A380-800, ilustrační foto

Tvrdé přistání superjumba A380: Airbus spálil miliardy eur od evropských vlád

Evropský výrobce letadel Airbus získal na vývoj a výrobu obřího dopravního letounu A380…

22. února 2019

 Innogy

Innogy prodává podíl v českém distributorovi plynu mateřské firmě RWE

Německá energetická společnost Innogy podepsala dohodu s firmou RWE o prodeji svého…

22. února 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 3.25

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Poradna plná daňového přiznání
Kouříte zdravě aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Neomezená mobilní data nejsou a ani nebudou
Otcovská dovolená v roce 2019
Auta
Volvo XC90 se po faceliftu nezměnilo, nově ale maskuje…
První opravdová Cupra se jmenuje Formentor a sází na plug-in hybridní pohon
Audi Q8 může mít výkon 330 koní také v kombinaci s dieselem. Stačí vznést požadavek na obvyklé místo
Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec
Srovnání pokut u nás, v Rakousku, Německu a na Slovensku: Koho bolí nejvíc?
Technologie
Cnews FM: Strach z vývoje Windows 10 a protispotřebitelské výroky ministerstva [podcast]
Moneta ještě pořád chce koupit Air Bank, zaplatila by ale méně
Šeptanda: Microsoft ukáže nový Xbox již v červnu na E3
Samsung je králem smartphonů. Huawei mu ale v roce 2019 půjde po krku
AMD před vydáním GTX 1660 Ti zlevnilo Radeony RX Vega 56, některé až pod 7 tisíc
Hry pro příležitostné hráče