Pod náporem ojetin - Euro.cz

Přihlášení

Pod náporem ojetin

, Holík Pavel,
Pod náporem ojetin
Zdroj: Euro.cz

Nové trendy při pořizování automobilů

Pokračující výrazný nárůst počtu lehkých užitkových automobilů a vzrůstající obliba vozů ojetých. Takové jsou nové trendy, které v současnosti provázejí oblast leasingu v České republice.

Neúměrný rozdíl.

V případě zvýšených prodejů lehkých užitkových vozů (LUV) se jedná o důsledek loňské novely daňového zákona, která znemožnila odpočet DPH u osobních automobilů. Tuzemští podnikatelé proto nyní dávají přednost LUV. Poté, co své automobily nahlásí do kategorie N1 lehkých užitkových vozů, je jim totiž odpočet daně umožněn. Zájem o ojetiny je úzce provázán s velkým rozdílem v aktuálních cenách ojetého a nového vozu, přičemž v mnoha případech je cenový rozdíl neúměrný užitné hodnotě.
Tento celorepublikový trend podporuje možnost dovozu automobilů ze zahraničí, odkud pocházejí již dvě třetiny všech ojetých vozů pohybujících se na českých silnicích. Situaci přitom výrazně neovlivňuje ani skutečnost, že do České republiky nelze dovézt automobil starší pěti let. Počet zahraničních ojetin by tak mohl klesnout až v případě postupného vyrovnávání cen, což se však v nejbližší době neočekává.

Vozy mají přednost.

V současné době jsou formou leasingu pořizovány takřka tři čtvrtiny všech investic. Český leasingový trh se stal dokonce největším trhem zemí střední a východní Evropy. Za dobu své existence profinancovaly české firmy nákupy v celkovém objemu kolem 800 miliard korun, přičemž jen v minulém roce předaly členské společnosti České leasingové a finanční asociace do užívání movité věci v celkové pořizovací hodnotě bezmála sto miliard korun.
Výsledky ukazují, že obliba tohoto finančního produktu výrazně neklesla ani po loňské daňové novele. Zcela samozřejmým nástrojem financování se stal klasický finanční leasing, a to zejména díky v minulosti nedostupnému nebo složitému bankovnímu financování pro střední firmy a podnikatele. Tuzemským specifikem je skutečnost, že plné tři čtvrtiny leasingového trhu tvoří nákupy silniční dopravní techniky.
Finanční leasing, vynikající i nadále svou pružností, se stal v České republice populárním především jako leasing automobilů. Tato vývojová tendence se podle statistik výrazněji nemění. Podíl leasingu osobních a užitkových aut loni dosáhl 47,3 procenta, podíl leasingu nákladních vozů a autobusů 26 procent a podíl leasingu strojů a zařízení 21,6 procenta.
Leasing je v současnosti hojně využívaný především mezi podnikateli, kteří oceňují jeho tradiční hlavní výhody. Těmi jsou rychlost a jednoduchost vyřízení. Leasingovou smlouvu lze v dnešní době uzavřít během pár minut přímo u prodejce a nemusí k tomu být zpravidla potřeba nic než dva doklady totožnosti. Na rozdíl od většího bankovního úvěru není nutné shánět ručitele nebo jinou formu zajištění závazku. Leasingová společnost má svou pohledávku zabezpečenou přímo vlastnickým právem k předmětu leasingu, a tak je bonita klienta posuzována méně přísně než ve většině bank. Leasing však už v současné době není jen půjčka peněz. Jedná se o komplexní službu od poradenství při pořízení investice, přes financování, pojištění a v některých případech i další doplňkové služby podle vlastního výběru zákazníka.

Spotřebitelské úvěry nadále bodují.

Tuzemské leasingové společnosti se po novele daňového zákona vydaly na cestu segmentace podle typu klienta. Zejména v případě financování automobilů je místo klasického finančního leasingu k dispozici hned několik produktů různých charakteristik. Firemní zákazníci mohou využít operativního leasingu, či dokonce full-service leasingu, drobní klienti mohou zvolit kromě komfortního finančního leasingu spotřebitelský úvěr.
Získání spotřebitelského úvěru, který se již stal běžnou součástí nabídky tuzemských leasingových společností, není pro zákazníka časově nebo administrativně náročnější než v případě leasingu. Nespornou výhodou tohoto produktu je i skutečnost, že se klient od počátku stává majitelem vozu. Financování formou úvěru je pro zákazníky výhodnější zejména ke konci roku, kdy mohou odepsat příslušnou část pořizovací ceny vozu do nákladů za celý rok. Oproti leasingu není u úvěru zákonem omezena minimální doba splácení. Klient tak může vozidlo splatit v kratší lhůtě, zpravidla již během dvanácti měsíců.