Počet firemních nadací v Česku se zdvojnásobil

23. září 2011, 12:10 - Dalibor Dostál
23. září 2011, 12:10

Zájem tuzemských firem o podporu dobročinných aktivit roste. Svědčí o tom také přibývající počet firemních nadací. Od roku 2003 se jejich počet zdvojnásobil. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovalo Fórum dárců.

Foto: Profimedia.cz

Ještě v devadesátých byl pojem firemní nadace v Česku téměř neznámý pojem. Mezi několik málo výjimek tehdy patřila například sklářské společnosti Preciosa, jejíž nadace má svůj původ již v roce 1993. Jinak se však počátky firemních nadací či nadačních fondů začíná psát až v roce 1998.  K první výraznější vlně nárůstu počtu firemních nadací pak došlo po roce 2000.

V současnosti působí v České republice 210 firemních nadací a nadačních fondů. Z toho 91 nadací a 119 nadačních fondů. To představuje více než desetinu, tedy přesněji 12 procent  z celkového počtu nadačních subjektů. Od roku 2003, kdy dělalo Fórum dárců první výzkum zaměřený na tuto oblast, se jejich počet zdvojnásobil.

Český firemně nadační sektor je poměrně mladý a teprve si získává svoje jméno,“ říká Klára Šplíchalová z Fóra dárců.  To nyní usiluje o to, aby počet firemních nadací rostl nejen co do počtu, ale také co do kvality. Ve spolupráci s nejvýznamnějšími firemními nadacemi proto letos připravilo založení Asociace firemních nadací a fondů.

Jejím cílem je ukázat výsledky práce firemních nadačních subjektů, a zejména společně nastavit standardy kvality práce v oblasti trvale udržitelného firemního dárcovství,“ dodala Šplíchalová. Zakládající šestici asociace tvoří Nadace České spořitelny, Nadace ČEZ, Nadace O2, Nadace OKD, Nadační fond GSK a Nadační fond Veolia.

Celková výše registrovaného nadačního jmění ze strany tuzemských firemních nadací je 1 048 565 515  korun, přičemž však průměrná výše nadačního jmění činí 11 522 698 korun. Pro srovnání, celková výše registrovaného nadačního jmění u nejsilnějších nefiremních českých nadačních subjektů, tedy příjemců příspěvku z Nadačního investičního fondu (NIF), je 3 260 583 686 korun.

Díky tomu, že zázemí firemních nadací tvoří významné podniky, které garantují pravidelný přísun peněz, není pro firemní nadace výše základního jmění příliš významná. České firemní nadace a fondy podporují nejčastěji oblast vzdělávání, zdraví, děti a mládež a kulturní aktivity. V tomto směru české firemní nadační subjekty víceméně kopírují zahraniční trendy, protože i v zahraničí se firemní nadace a fondy věnují zejména podpoře těchto aktivit. Oproti tuzemským nadacím firmy v zahraničí výrazněji podporují především oblast životního prostředí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít