Menu Zavřít

Po výškových stavbách sestoupili do vinného sklepa

26. 4. 2004
Autor: Euro.cz

BRNĚNSKÝ PODNIKATEL A HOROLEZEC V JEDNÉ OSOBĚ VLADIMÍR ADÁMEK SE VÍCE NEŽ PO DESETI LETECH ŘÍZENÍ VLASTNÍ FIRMY ROZHODL NEČEKANĚ ZMĚNIT OBOR PODNIKÁNÍ.

Když omezili stavební činnost, nebáli se otec a syn začít podnikat v jiném oboru. foto: autoři (2x)

Na prosperitě firmy se podílí nová strategie i přístup k zákazníkům

NÁZEV: MORAVSKÁ VINOTÉKA

FORMA PODNIKÁNÍ: OBCHODNÍ SPOLEČNOST (SDRUŽENÍ PODNIKATELŮ)

DATUM VZNIKU: 2001

PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: PRODEJ SUDOVÝCH I LAHVOVÝCH VÍN

KLÍČOVÁ OSOBA: VLADIMÍR ADÁMEK, MAJITEL FIRMY

CÍL: PREZENTOVAT DOBRÉ, ZEJMÉNA MENŠÍ VINAŘE S ATRAKTIVNÍM SORTIMENTEM. POSTUPNĚ ROZŠÍŘIT ČINNOST FIRMY O DALŠÍ PROVOZOVNU. PO VSTUPU ČR DO EU SE ZAMĚŘIT TAKÉ NA PREZENTACI ZAHRANIČNÍCH, ZEJMÉNA RAKOUSKÝCH, VÍN A NA ROZŠÍŘENÍ MORAVSKÝCH VÍN V ZAHRANIČÍ.

Dříve než Vladimír Adámek začal provozovat dvě brněnské vinotéky a vinný sklep, plnil se svou firmou řadu zajímavých zakázek v oblasti stavebních výškových prací a montáží velkoplošných světelných reklam nejen v naší republice, ale iv zahraničí. Příkladem mohou být reklamní poutače pražských hotelů Rhea, Panorama, Corinthia Towers, v Brně výškové budovy BVV, ČSOB, nepřehlédnutelná světelná reklama Merito na Lesné, reklamní panely na továrních komínech a dalších vysokých objektech. K zakázkám firmy patřily též montáže poutačů například pro obchodní domy Baumax, pneuservisy Michelin a tak dále. „Hodně firem, zvláště ty velké, se stavělo k úhradě zakázek poněkud uvolněně. Vyskytla se taky řada jiných potíží, například krádeže firemních aut, ve kterých bylo nářadí, lešení a vybavení pro výškové práce. Samotná ztráta z odcizení aut představovala více než milion korun,“ popisuje potíže podnikatel. Proto se rozhodl původní firmu sice zachovat, ale už jen s omezeným provozem. Tehdy hledal nové oblasti, ve kterých by mohl dále (a hlavně s menšími riziky) podnikat.

PODNIKÁNÍ PODPOŘILA NEDALEKÁ POŠTA

Dobrý vztah k jižní Moravě a jejím vínům ho přivedl na myšlenku proměnit svou zálibu v novou podnikatelskou náplň. Založil tedy rodinnou firmu Moravská vinotéka. Společně se synem Jakubem se pustili do podnikání v oblasti, ve které neměli příliš velké zkušenosti. Jejich okolí jim tento nápad rozmlouvalo, protože v Brně je více než padesát specializovaných prodejen vín a přibližně kolem tisícovky drobných prodejců stáčeného vína. Přesto se rozhodli záměr uskutečnit. Jako cíl si vytýčili zřízení vinotéky, ve které by mohli prezentovat především moravské vinaře a jejich produkty. I přes značnou konkurenci, a v té době také menší zájem o víno, než je tomu dnes, se Moravské vinotéce postupně podařilo získat stálou klientelu. Majitel také dodává, že sousedství místní pošty bylo pro výběr umístění jeho provozovny důležité. Na poštu denně zavítá mnoho lidí, a tím firmě funguje lokální reklama sama o sobě. Moravská vinotéka bonifikuje stálé zákazníky formou dárkových předmětů, které prezentují logo firmy. Mezi další výhody patří například zvýhodněné vstupné na pravidelné odrůdové degustace. Nově firma připravuje pro stálé klienty různé slevy, například při odběru zboží nad 300 korun se zákazníkovi potvrdí karta a při třetím nákupu odchází z obchodu s lahví dobrého vína navíc.

UŽ ZA DVA ROKY DALŠÍ PROVOZOVNY

Vloni na podzim se firma rozrostla o další prostory. Zřídila svou pobočku, tentokrát vinotéku i s vinárnou. „Nová provozovna a hlavně vinárna nám přinesly širší možnosti. Můžeme si dovolit pořádat ochutnávky ve skutečně kulturním prostředí, které si víno zaslouží,“ říká Vladimír Adámek. V poslední době se ve vinárně koná také řada kulturních akcí, pořádají se zde výstavy fotografií a obrazů, večery s cimbálovou muzikou a podobně. Rodinná firma má tři zaměstnance a příležitostně využívá absolventy hotelové školy či důchodce se zkušeností v oboru. P odle Adámka firma prosperuje díky nové strategii a postoji k zákazníkům. „I když to v naší republice není příliš obvyklé, pořádáme odrůdové degustace, kde si zákazníci a naši obchodní partneři sami zvolí, které vzorky budeme preferovat a které naopak vyřadíme z prodeje. Tyto poznatky nám pomáhají přizpůsobovat sortiment a ne jen prezentovat vína, která vyhodnocuje několik, i když velmi dobrých a významných odborníků,“ vysvětlil Adámek.

VĚTŠINA PENĚZ SMĚŘUJE DO ROZVOJE

Majitel většinu vydělaných peněz investuje do rozvoje firmy. Tvrdí, že začátky byly těžké, nemohl si dovolit půjčit v bance větší finanční částku kvůli vysokým splátkám. Významnou půjčku mu poskytli přátelé. Obchod si zřídil ve staré, tehdy zchátralé, budově. S jejím majitelem se dohodl, že ji během deseti let zrekonstruuje, čímž se mu sníží nájem za používání prostor. „Smlouva na opravu za toto období zněla na částku přes dva miliony korun,“ upřesnil. Na opravy má firma stanoven harmonogram. Jejich větší část si dokáže zajistit sama, a to právě díky stavebním činnostem, které ještě v omezené formě vykonává. Adámek tvrdí, že za cenu nájmu prodejních ploch v centru Brna má pronajatý celý objekt. „Je to výhodné. Umožňuje nám to nejen víno prodávat, ale za velmi dobrých podmínek i skladovat,“ doplnil.

DŮLEŽITÉ JE LOGO A ZDŮRAZNĚNÍ REGIONU

Pověst si firma za tři roky existence vydobyla mimo jiné i zdánlivou maličkostí - logem Moravské vinotéky. „Projekt jsme zadali několika odborníkům, bohužel ani jeden z návrhů se nám nezamlouval. Proto jsme si se synem sedli ke stolu a vytvořili logo podle našich představ. Myslím, že každý podnikatel sám cítí, co má prezentovat jeho firmu,“ řekl Adámek. Znak firmy má být jednoduchý, pro zákazníky srozumitelný a zásadně výjimečný a nezaměnitelný. N eměl by tedy kopírovat loga různých známých firem, jak je někdy u nás zvykem. Všechny propagační materiály jsou tištěny stejným písmem, jde o nezaměnitelnou image firmy. Rodinná firma má přesně rozdělenou práci. Otec se stará o marketing a fungování firmy, syn Jakub pak vybírá po celé jižní Moravě víno a zajišťuje degustace pro zákazníky. „Zásadně vycházíme z chutí zákazníků, nebojíme se ale nabídnout i novinky,“ uvedl Jakub. Firma neprezentuje vína, která se běžně objevují v obchodních řetězcích, ale rozvíjí spolupráci zejména s menšími producenty.

BRAND24

FIRMU POSVĚTIL RENČÍN

Při zakládání firmy oslovil Vladimír Adámek výtvarníka Vladimíra Renčína. Obdivuje totiž jeho úžasné vtipy o vinařích. Požádal ho, zda by nenamaloval něco tematického k výzdobě prodejny i pobavení zákazníků. „Renčín odpověděl, že je momentálně velmi zaneprázdněn, ale že souhlasí s užitím jakéhokoli jeho díla v reprodukci. Poznamenal, že až přijede do Brna, zajde si pro láhev,“ vzpomíná Adámek. To byl začátek jednoho ze záměrů firmy - zřídit v prostorách vinotéky galerii a prezentovat nejen díla Renčína, ale i dalších umělců. „Funguje to. Lidé k nám chodí nejen za dobrým vínem, ale také za uměním - tvrdí, že jde o příjemný zážitek,“ konstatuje Adámek. V prostorách vinotéky se konala například vernisáž fotografií Miroslava Myšky. Na květen chystá výstavu cestovatele Jiřího Kolbaby. Připravuje také prezentaci fotografa Jefa Kratochvíla, Zdeňka Kastnera, redaktora časopisu National Geographic Hynka Adámka či sochaře Jana Šimka. n

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).