Menu Zavřít

Platit budou zřejmě všechna nákladní auta

9. 5. 2005
Autor: Euro.cz

MÝTNÉ Elektronické mýtné by měla začít v průběhu příštího roku platit všechna nákladní auta nad 3,5 tuny. Takový je plán staronového ministra dopravy Milana Šimonovského. Zásadní novinkou oproti původním představám ministerstva dopravy je to, že síť výkonově zpoplatněných komunikací bude mít pravděpodobně daleko větší rozsah, než se očekávalo.

MÝTNÉ Elektronické mýtné by měla začít v průběhu příštího roku platit všechna nákladní auta nad 3,5 tuny. Takový je plán staronového ministra dopravy Milana Šimonovského.

Zásadní novinkou oproti původním představám ministerstva dopravy je to, že síť výkonově zpoplatněných komunikací bude mít pravděpodobně daleko větší rozsah, než se očekávalo. Má jít o 2100 km dálnic rychlostních komunikací a silnic I. třídy (původně to mělo být pouze 970 kilometrů uvedených komunikací). Řídicí výbor projektu zavádění elektronického mýtného v Česku také opustil myšlenku, že by v první fázi mýtné platily pouze vozy nad 7,5 tuny.

„Náš průzkum intenzity dopravy ukázal, že podíl vozidel od 7,5 do 12 tun je na růstu dopravních výkonů zanedbatelný a očekávaný výnos by nepokryl náklady na další kategorizaci nákladních aut,“ tvrdí ministr. On sám se přiklání k tomu, aby od počátku mýtné platila veškerá nákladní doprava, možností je ale postupná etapizace. „To znamená, že by nejprve platily pouze těžké kamiony a pak by se hranice hmotnosti pro platbu postupně snižovala,“ dodal Šimonovský.

LOGICKÁ HRANICE

Podle Sdružení dopravců Česmad Bohemia je rozhodnutí sjednotit hmotnostní hranici pro placení mýtného s Evropou správné. Hranici 7,5 tuny, kterou vláda původně schválila v lednu, by totiž Česko mělo jako jediná země v celé Evropě. Mluvčí tohoto sdružení Martin Felix příliš nenamítá ani proti tomu, že by se mělo zpoplatnit více komunikací. „Jestliže ke zpoplatnění širšího okruhu silnic směřuje celá Evropa, nezbývá dopravcům než to akceptovat,“ uvedl.

Pro české dopravce je podle odborníků zásadní, aby se všechny peníze vybrané prostřednictvím mýtného vrátily do budování silniční infrastruktury. Ministr dopravy potvrdil, že Evropská komise povolila Česku vybírat mýtné i na vybraných silnicích I. třídy s tím, že do zhruba deseti let se i z těchto komunikací stanou silnice dálničního typu. „Čím větší rozsah sítě budeme chtít do systému v první fázi zařadit, tím později se podaří celý systém spustit,“ obává se však ministr. Zatím platí původní harmonogram, podle kterého by se do konce června mělo vypsat výběrové řízení na dodavatele systému, ten by měl být znám do konce roku a během příštího roku by pak měl začít minimálně zkušební provoz systému. Jisté je, že provozovatelem výběru elektronického mýta bude Ředitelství silnic a dálnic, které bude služby spojené s výběrem nakupovat od vítěze tendru.

BRÁNIT OBJEZDŮM SE DÁ

BRAND24

Jedním z problémů, které při zpoplatnění komunikací hrozí, je to, že řidiči kamionů budou placené úseky objíždět. Tomu se však podle Šimonovského dá bránit již nyní pomocí dopravních značek omezujících vjezd určitých vozidel do dané lokality. „Obce mají možnost ve spolupráci s kraji tento problém účinně řešit,“ tvrdí ministr.

Kladenský primátor Dan Jiránek ale tvrdí, že obcím by nejvíce pomohlo, kdyby chystaný systém umožňoval, aby si města nebo kraje mohly určit, kde chtějí mít zpoplatněné komunikace. To však naráží zejména na unijní směrnici, která umožňuje zpoplatnění pouze víceproudých silnic. Možnost vybírání mýtného na všech silnicích má evropská směrnice umožnit až zhruba od roku 2008.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).